TGs buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

TGs buer

Legg inn av Tobias »

Jeg har jo drevet med de buegreiene noen år men har aldri tenkt på å vise noe her på bueforumet. Men pga av noen sykedager hvor jeg fikk tid til å lese her har jeg plutselig oppdaget hvor mye spennende stoff som ligger på forumet. Og så mye lærerikt!!
Da tenkte jeg at det kanskje er interessant for andre å se hva jeg driver med. Og ikke minst er det så mange dyktige håndverkere her som kan gi noen tips til egne prosjekter også.

På Harestua er det et fantastisk catering firma som lager kjempegod elgstek. Så jeg tok motet til meg sist høst og spurte hvor dem fikk råvarene fra. Jo, dem slaktet selv. Da tok jeg enda mer mot til meg og spurte om jeg kunne få elgsener. Det ble store øyne og spørsmål hva jeg skulle bruke det søppelet til. Til senebacking!! Så fikk jeg en stor sekk med avkappete elgføtter. Det ble rene julaftenstemning å stå ute i garasjen en kald høstdag og partere ut sener av 16 føtter. Nå skulle jeg i hvertfall ha nok sener til mange bueprosjekter framover. Spilte ingen rolle at det tok lang tid med å skjære dem ut, tørke dem, banke dem og ikke minst å rive dem fra hverandre.
Sener er bare kult!!!
Bygge buer er jo greit det også. Det gjør ikke alle. Men å skjære opp elgføtter for å rense dem for sener for så å lime dem på buer - det lukter rett å slett primitiv: for veeeeeeldig spessielt interesserte.

Så her har dere tre av mine prosjekter.

Bilde
den fremste er en kvistfri einer med 2 lag sener 45# på 28" trekk ferdigstilt for 2 måneder siden. Skutt litt. Har mista noe av den opprinnelige motbøyen men holder seg rett og fin.
Midten: den holder jeg på med nå: Eikelist høvlet ned til 1cm med 1 lag sener på foreløpig. Legger på det andre straks.
bakerst er en ny einer som skal senebackes. Den skal jeg prøve å lime med hudlim.

Bilde
Bilde
Jeg har ikke begynt med horn ennå. Men jeg har fulgt med hos deg lurz hvordan du laget kjernen til hornbuene dine. Med håndtak på innsiden og lange ører. Buen er 60" så jeg håper at eika tåler slik motbøy uten å klappe sammen. Området hvor den bøyer er jo ikke så lang. Er det noen som har erfaring med sånt?
Bilde
siden jeg foreløpig bruker snekkerlim legger jeg bløte senetråder enkeltvis på den limbelagte buen. Synes det gir et veldig fint resultat i hvertfall.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: TGs buer

Legg inn av nidrinr »

Ser ut som du har sener nok til masse spennende prosjekter nå! Åssen syns du snekkerlimet funker med sener?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: TGs buer

Legg inn av Hardwood »

Velkommen på forumet ! Flotte buer. Kjekt at flere bruker sener, det er bra saker. Jeg vet at en del buemakere i USA har brukt TB III lim til sener, og at de fleste av dem ener det funker bra. Jeg vil tro at det er mindre ideelt enn hudlim, du får nok litt mindre effekt av senene, men det ser bra ut dette.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: TGs buer

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser fint ut og elgsener er snadder. På begynnelsen av 90 tallet når jeg var inne i min " elgsenesankeperiode" var jeg flere år på høstbesøk hos et slakteri som fikk inn et par hundre elg til partering. Første gangen måtte jeg kravle opp i en kontainer å hente bein, YAK. De syntes sikkert synd på meg for de neste årene lå beina ved siden av kontaineren. Dessverre er slakteriet nedlagt på grunn av EU regler. De senene jeg har igjen er like fine i dag, de holder seg så lenge de oppbevares tørt. Oddbjørn.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: TGs buer

Legg inn av Allan »

Tøft! Moro å se at det lages sånt her i distriktet! Jeg har til nå ikke prøvd meg på den slags, men det spørs om ikke det må føres opp på lista over "things to do"...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: TGs buer

Legg inn av tertitten »

Nydelige buer!

Einer er ett undervurdert tre..
Laga alltid mine buer av einer i barndommen, de var rett og slett fantastiske husker jeg..
Dessverre er det lite einer akkurat her jeg bor nå, men jeg planlegger en einer-slang-tur i snar fremtid :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

nidrinr skrev:Ser ut som du har sener nok til masse spennende prosjekter nå! Åssen syns du snekkerlimet funker med sener?
Jeg synes det fungerer veldig fint med snekkerlim. Jeg vet jo at hudlim er det mest riktige siden det er samme slags konsistens som senene og vil fungere enda mer som oppstrammer for buen. Men der hvor jeg la senene gjennom strengehakket på bue nr 2 har jeg ikke greid å få senene til å ligge helt inntil treverket selv om det var helt innntil under liminga. Så enten rettet dem seg noe ut under tørkinga pga den krappe svingen, eller senene har trekkt seg godt sammen. Jeg velger å tro det andre og at limet dermed ikke forhindrer oppstammingen.
Har vært på skytetrening i dag igjen med "indianern" (bue nr 1) og er veldig fornøyd med den. Den retter seg helt ut igjen og litt til etter at jeg har tatt av strengen og latt den stå en time. Hurra for "Hadelandsælj" for å bruke utrykket ditt Allan. :D
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: TGs buer

Legg inn av Allan »

Hadelandsælj gir bra bue, enten det er som backing eller som hornnokk! (Reine reklamen! ) Og jaggu ser det ut til at trevirket i egnen er bra og;-)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: TGs buer

Legg inn av Bowman »

Fine buer Tobias. Neste gang du senebacker burde du prøve ekte hudlim. Det gir et bedre resultat og en enda bedre strekkstyrke. Eik er perfekt til senebacking. Apachene brukte mye eik. Fine eine-emner. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: TGs buer

Legg inn av Hardwood »

Du trenger ikke å legge sener i strengehakket. Alt som trengs er noen runder sener rett innenfor hakket for å motvirke splitting av treverket. Du kan sikkert redusere bredden på tuppene betraktelig, ned til 7 - 8 mm ved strengehakket går nok fint. Hvis tuppene/recurvene ikke skal bøye, kan du redusere vekten ytterligere ved å lage buksiden litt spiss/trekantet, Da får buen mindre håndsjokk, og blir mye raskere.
Artig å se at det funker såpass med trelim !
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

Godt tenkt Hardwood. Hadde planer om å ta litt ekstra på tuppene. Men det blir ikke mye for dem er 1cm nå. Men du tror jeg kan ta dem ned til 7mm altså? Hva med ørene der dem begynner? I vinkelen er dem 2,5 cm nå. Er det bra å beholde litt bredde der for at strengen har litt å ligge imot? Jeg regner nemlig med at tuppene blir litt rekurvert. Eller er det altfor mye ballast å slenge framover? Hvis jeg lager ørene mer som en trekant som du foreslår kan jeg kanskje lage den hele veien ned til vinkelen. Da kunne strengen hatt lange løkker langs begge ørene sånn som hos tyrkerbuene? Eller blander jeg noe her? Jeg er ikke helt ferdig på tenkestadiet med dette prosjektet ennå.
Jepp bowman, neste bue blir med hudlim. Midt første hudlim- prosjekt var forferdelig!!! Ikke fikk jeg rett blanding så det ble mer lim en sener på buen. Så fikk jeg ikke rettet ut senene i bunten når jeg hadde limt dem på buen. Og til sist knakk buen også. Sikkert ikke limen eller senene sin feil. Bare nybegynner- klønete- opplegg. Men nå skal jeg nok klare det.

Bilde
I dag kom 3. og siste lag med sener på plass. Ørene har 2 lag allerede og siden dem ikke bøyer gadd jeg ikke å føre senene helt ut.
Bilde
Har forsterka alle 4 kritiske limpunkter. Nå skal den bare hvile og godgjøre seg til å bli spent opp om kanskje to eller tre måneder.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: TGs buer

Legg inn av Hardwood »

Det ser bra ut ! Jeg tror neppe du trenger å vente så lenge. Trolig er det nok med noen dager, til senelaget er tørt. Måneder med venting er kun et poeng med hudlim, for å få full binding mellom hudlimet og senene. En slik prosess tviler jeg på om man får med dette limet.
Jeg ville ha ventet med å gjøre mer med tuppene til buen er spent opp og bøyer riktig. Da vil du antakelig se at strengen går klar av "ørene" når du har nok strengehøyde for komfortabel skyting. (bør nok være minst 5 -6 tommer). I alle fall slik det ser ut på bildene. Buen er kort og vinkelen på recurvene er ikke så skarp, så hvis strengen ikke blir i kontakt med recurvene slipper du å bekymre deg for å lage til noe kontaktpunkt. Så kan du redusere tuppene etter at buen er stabilisert.
Vi venter i spenning på fortsettelsen ! 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: TGs buer

Legg inn av nidrinr »

Enig der, gleder meg til å se åssen disse buene blir når de er ferdige. Jeg har et trelimsene-prosjekt jeg har starta på jeg også, men det ligger bare med ett lag sener enda.. La det på is når jeg fikk litt manko på sener, og så har det vært så mange andre prosjekter som tok over. Nå som jeg har kokt opp svømmeblærelim har jeg lurt på om jeg skulle legge hele saken i bløt for å ta av senene og starte på nytt, men jeg trur heller trelimet får testes ut på den sida jeg ellerede er i gang.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: TGs buer

Legg inn av Lurz »

Fine buer! Tror det er lurt å senebacke einerbuer. Har sett noen ubacka einerbuer som har brukket. Indianerne brukte mye einer, men alt jeg har sett av indianerbuer i bøker er senebacka. Kan være en grunn til det. :)
Sener krymper under tørkinga, det er derfor de trekker buene i refleks. Når en legger sener på hornbuer spennes tuppene mot hverandre i refleks etter at limet har stivnet. En av grunnene er at da presses senene ned mot underlaget for å hindre at de løsner fra trekjerna.
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

Aha Lurz. Jeg har jo sett bildene av hornbuer hos deg og hos Kviljo. Jeg trodde dere spennte dem opp for å få enda mer refleks men det virker jo logisk at senene ikke skal løsne fra kjernen.
Nå har jeg limt det siste bueemne av einer også med to lag sener. Nå med hudlim. Så bowman - nå blir den historisk mer riktig. Det fungerte mye bedre nå enn første gang. Jeg hadde nok noe tynnere lim og fylte på med varmt vann i kjelen under slik at den hold seg på ca 50 grader. Kan egentlig ikke skjønne hvorfor jeg kvidde meg for det. Men øvelse gjør mester vel.
Det emne er jo nesten helt rett, bare med en anelse motbøy i tuppene. Er det noe poeng å spenne opp en slik bue for at senene skal feste seg bedre? Og hvis ja er det for sent å gjøre det tre dager etter at senene er limt?

Da skal jeg prøve å spenne opp eikebuen med trelim til helga - hvis jeg får tid. Jeg skal ta deg på ordet Hardwood. Skal bli moro. :D
Svar