TGs buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

Den kom i dag! Slapp å purre på den.
Mye fint å se og lese der. Så snart ørreten er ute av hue mitt hopper boka inn der. Da blir det forhåpentligvis hornbue utover vinteren.

Hadde en veldig dårlig bue- dag på tirsdag. Einerbuen min med sener begynte å lage stygge lyder. Jeg fant ikke ut hva det var med en gang. Så jeg satte den på tillern og undersøkte. Jo da - den har begynt å knekke! :( Senelaget er helt fin men rett under der har den fått en liten rift på noen millimeter på begge sider. Dette lem bøyer selvfølgelig mer nå en det andre og jeg tørr ikke trekke den opp lenger. Noen som har en ide om det går an å reparere? Legge ekstra med sener på det stedet og kanskje litt på sida av buen også? :?:
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

Da har jeg hatt en lang skrivepause her på forumet.
Men buer har det blitt masse av i mellomtiden.

Jeg har bygd buebua mi i sommer. Det har vært deilig å sette på litt varme inni der utover høsten og kunne jobbe der i genser og ikke som før med tykk jakke i garasjen.
Snekkerbenk, tillern og en stor hylle til alle bueemner er på plass. Høsten har gått med til å forberede et buekurs jeg skal ha på speidern på Harestua i Januar- Februar. Da får speiderne kjøpt en ferdig tillert bue som dem må raspe håndtaket og slipe pent + 3 ferdige piler og en som dem skal lage på kurset. Jeg har lagd 15 buer og 50 piler. Det skal bli moro på første skyting når alle får prøvd sine egne nye buer.
Bilde
Det har ikke blitt mye tid til mine egne prosjekter men jeg har jobbet litt videre med mine senerbuer. Her har jeg eikebuen på tillern.
Bilde
Den bøyde ganske fint etter noen få justeringer. Men så begynte den å lage stygge lyder. Jeg trodde først det var senelaget men så oppdaget jeg sprekken i treverket 10 cm fra håndtaket. Det er altså andre buen som får sprekk under senelaget. Rare greie! Jeg forsterket med noen ekstra sener der for å flytte senteret lenger ut mot ryggen i håp om at det skadete område blir mindre stresset. Men da jeg spente den opp igjen så jeg med en gang at det ikke fungerte. Buen er ferdig. :( Jeg brakk den til slutt bare for å teste senelaget. Det har en utrolig styrke. 3 Lag med sener - virker sterk nok til å kunne henge en elefant på :D. Så det blir nok ikke lenge til så setter jeg i gang med en ny eikebue med sener. Kanskje litt kortere og ikke så mye reflex ut fra håndtaket. Og nå blir det hudlim etter 2 mislykkete forsøk med trelim.

Jeg har noen spørsmål til dere hornbuebyggere. Jeg fant noen lønnetrær som jeg høstet noen emner av. Men diameteren er ikke mer en 6 - 7 cm. Adam skriver at man bør ha 8 til 10 cm. Har noen av dere fått lagd noe av mindre dimensjoner eller blir stokken for rund når den er så liten? Har noen erfaring med å bruke elggevir istedenfor horn? Det har jeg nemlig masse av. Oddbjørn - jeg fikk kjøpt en pose med hudlim av deg på et buekurs. Selger du fortsatt noe? Hvor ellers får dere tak i hudlim?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: TGs buer

Legg inn av Oddbjørn »

Det var synd, men noen ganger sier det knekk. Her kan du kjøpe hudlim, jeg har handlet der. Oddbjørn.
http://nidaros-handel.dk/naturlig-lim-4 ... hudlim-p95
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: TGs buer

Legg inn av Lurz »

Var jo imponerende jobbing da! Både med buer og bu :D
Må være godt med litt plass! Og lykke til med buekurs.

Trist med senebuen din. Hvis treet sprakk under senelaget så ville jeg mistenke to årsaker.
1 At det var en svakhet i treet
2 At du brukte trelim. Eller begge. Hudlim har den egenskapen at det er det samme stoffet som senene, og derfor forbinder seg med dem på en annen måte.
(Du kan lage hudlim av sener. Dvs da heter det vel senelim....)

Tror ikke det er lurt å lage buen kortere i første omgang. Heller lengere. En kortere bue vil bli enda mer stressa, en lengere bue mindre. Syns ikke buen din ser ut til å ha så mye refleks ut fra håndtaket på bildet.

Ang. lønneemner så lager en jo hornbuer med å dampe bøye til form sånn at ytre årring blir buken på buen, dvs du bøyer sånn at ytre årring tar stresset når du bøyer.
De som er mest avanserte lar buken på trekjernen være konveks, og former hornet konkavt. Da bør kanskje ikke stokken være for rund.
Selv har jeg laget mine buer med nesten flat buk i kjernen og flate horn. Det er også en vanlig måte å gjøre det på. Om du da avkroner kjernen litt mer etter bøying før du limer tror jeg nok kan gå.
(men se sig-linje :shock: )

Gevir er ikke horn. Mulig noen indianerbuer er blitt lagd med det, men ikke sikker. Bowman? Har du lange og rette nok gevir til en bue?

Hudlim:
http://www.kremer-pigmente.com/en/mediu ... s-04..html
http://nidaros-handel.dk/naturlig-lim-44 Har kjøpt bokbinderlimet. Det virker veldig sterkt, men har ganske kort tid til det gelatinerer. Mulig det som heter stærk hudlim er greiere. Ikke prøvd.
http://nidaros-handel.dk/images/pub/Tek ... rmlime.pdf

Generelt, gå etter hudlim, ikke benlim eller hareskinnlim
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar