Tertitten's Buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av tertitten »

Buhuuuu!
Etter å ha jobba med en ny Møllegabet i flere dager, og etter å ha skutt ett par tre hundre piler med den beste bua jeg noensinne har skutt med knakk den!
Den knakk i faden ved håndtaket :(

Forsterket med masse lintråd var den også, men den knakk uansett.
Buen var bygd på 15mm plank, tror nok det rett og slett var for tynt i forhold til vekten som var på 45@27"
Muligens var det at buen ikke bøyde riktig, men den føltes veldig god, 0 håndsjokk, og rask som bare det...

Legger opp et bilde av knekken litt senere.
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av Bowman »

Knekken har temmelig sannsynlig å gjøre med hvordan den bøyde på. Ser på den buen du har på tillerstokken litt tidligere i tråden din. Den ene buelemmen bøyer svært mye helt inne ved fade. Du bør ha et litt lengre og litt stivere grep på en møllegabet. Se gjerne på den jeg har på tråden min. Litt tidlig. Melsomvik buemakeri. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av Bowman »

bowman skrev:Knekken har temmelig sannsynlig å gjøre med hvordan den bøyde på. Ser på den buen du har på tillerstokken litt tidligere i tråden din. Den ene buelemmen bøyer svært mye helt inne ved fade. Du bør ha et litt lengre og litt stivere grep på en møllegabet. Se gjerne på den jeg har på tråden min. Litt tidlig. Melsomvik buemakeri. :-)
Litt dårlig eksempel. Se heller på den korte indianerbuen min med litt refleks i repet "chief crow eagle two kettle sioux, Den har en fin tiller. Et såpass langt grep bø du ha på en holmegård og møllegabet. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av tertitten »

Bildet fra tilleren du refererer til var fra min forrige møllegabet, denne ble etterhvert bra, på denne som knakk var håndtaket 16cm langt..

Som sagt var planken i utgangspunktet 15mm tykk, lemmene ble vel raspet ned til ca 13mm, så det var jo ikke rare forskjellen gentlig, men jeg har begynt på en ny nå og der har jeg utvidet håndtaket til 20cm, forhåpentligvis hjelper dette.

Jeg skal ta en titt på buen din, tusen takk for tipset :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av tertitten »

Her er bilde av knekken
Håndtaket var forresten på 18cm mot buken og 16cm "oppe"

Bilde
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av dagsunde »

Det ser ut som faden din slutter før buen er på sitt bredeste?

Hvis du ser på min enkle skisse under, så slutter fade i sideprofil "A" lenge før buen er bredest.
Det er VELDIG viktig at tykkelsen ikke når dit den skal ved fade før buen er på sitt bredeste.
Slik som i sideprofil "B".

Bilde
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av tertitten »

Nja, det er vel bare forsterkningen som slutter der, men jeg skal sjekke litt grundigere, men å lage en fade fra 15mm til 13mm på 2 tommer, vel da syns det vel ikke akkurat så veldig godt, men som skrevet, jeg skal sjekke fadene grundigere.
Takk for illustrasjonen forresten, den er nyttig å ha som referanse :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av tertitten »

fader er jo en risk i seg selv etter hva jeg kan forstå, man kutter jo tross alt fiberne og produserer runoff. ..

Jeg misstenker at så lenge man bruker Eik så må de fadene forsterkes grundig uten at jeg helt har kommet på hvordan.
Jeg har forresten ikke noen problemer med en av de buene jeg bygde ut av Eik som var 22mm tykk i utgangspunktet, fadene er de samme og forsterket på samme måte.
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av Lurz »

Imho tror jeg problemet (eller rettere sagt løsningen ) er:

Buebeinet ikke begynne å bøye før buelemmet har fått full bredde etter håndtaket.
Det vil si at det være mer tykkelse på buksiden av håndtaket helt fram til det punktet.

Fiberkutting vil du alltid få på buksiden av en bue, tror ikke det er problemet egentlig
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar