Tertitten's Buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: 175cm Furubue

Legg inn av nidrinr »

"Sapling" er et ungtre. Lite nok til at du kan ta det ned med tursag uten nevneverdig anstrengelse. Vegvesenet er stort sett glade for litt hjelp med disse langs alle landets landeveier.

Ang. eikebiten din: Eik er fantastisk som buklaminat. Lim den sammen med 4-5mm tjukk ask, hickory, bjørk eller hva det er du har tilgang på av plank. Bambus funker knallbra. Eller finn hassel, ask, alm, bjørk, selje osv strekksterke trør du finner sjøl, tørker og gjør i stand. Da får du ei laminert bue som er helt super :)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av dagsunde »

sapling = ungt tre
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av tertitten »

Hurra, jeg har nå min første fungerende, ei knekte flatbue :)

Pilene fyker som fy...

Det ble altså en bue av Eik, 190 lang og backet med 5 lag glassfiberteip..
Veldig mye jobb med denne buen, lemmene ble rimelig tynne etterhvert, men det er fremdeles ganske drag i bua :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av dagsunde »

tertitten skrev:Hurra, jeg har nå min første fungerende, ei knekte flatbue :)

Pilene fyker som fy...

Det ble altså en bue av Eik, 190 lang og backet med 5 lag glassfiberteip..
Veldig mye jobb med denne buen, lemmene ble rimelig tynne etterhvert, men det er fremdeles ganske drag i bua :)
Kjempe!

Men hvor er bildene? Vi *elsker* bilder!
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Allan »

dagsunde skrev: Men hvor er bildene? Vi *elsker* bilder!
Ja det er dårlig gjort å erte opp folk med sånn prat, vi vil SE varene! :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av tertitten »

Hei, jeg holder på med finishen i dag, så bilder kommer vel i morgen tenker jeg :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Allan »

Undervegsbilder er moro det og, vegen fram til ferdig bue er ofte like interessant som resultatet. Og det kan være lærerikt å få et lite innblikk i åssen folk arbeider.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av tertitten »

Her er noen bilder. Buen er fremdeles ikke ferdig, og jeg angrer veldig på at jeg lagde en pilhylle.
Det er mulig jeg kommer til å støpe inn noe epoxy i pilhyllen slik at det blir "hel ved" for så å kle håndtaket med lær.

Ryggen er fremdeles ikke ferdig, her skal det pyntes og piffes litt, mulig jeg maler inn noe mønster eller ett eller annet, jeg har noen ideer.
Håndtaket ble også i minste laget, men det fungerer allikevel greit.

Bilde

Bilde

Bilde
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av dagsunde »

Kult!
Ja enig... den pilhylla hørte liksom ikke hjemme.

Håndtaket bør gå fra full tykkelse der fade begynner, og skråne ned til tykkelsen til lenmet der fade ender og buen er på sitt bredeste.

Nå ser det ut som håndtaket bråstopper før det bredeste, og da har du et veldig svakt punkt mellom det bredeste på lemmet og der håndtaket slutter.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Allan »

fine greier! Når du blir ferdig vil vi se den oppstrenget og på fullt trekk! Det blir sikkert kult med malt dekor.
Ps bass + bue = dobbel strengeslitasje på finga på høgre handa:evil:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Lurz »

Grattis med skytende bue! De lemmene ser elegante ut!
Tror ikke jeg ville brydd meg med å tette pilhylla (om du ikke må for å skyte i historisk klasse neste fjorten dagene) Lag en bue til isteden :D
Enig med dagsunde ang håndtaket. Det ser skummelt ut sånn som (jeg syns) det ser ut på bildet :shock: Skulle gjerne se et bilde fra sida. Kan jo kombineres med ønsket fra Allan om oppstrenga
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Bowman »

Kul bue, men jeg er enig med lurz og dag. Slike håndtak har en tendens til å poppe av. Det kan godt hende at buen blir finere hvis du tetter igjen pilhyllen. Prøv deg frem. Learning by doing er den beste lære. Lag en ny bue uten pilhylle. :-) Sapling er ungt tre ja. Rasktvoksende alm med store årringer er gull for en nybegynner. Skuffer sjelden. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Moen »

Et greit tips for å få denne type grep til å holde, er å la selve buen være en del av fade. Eller lime på ei tynn flis på 2-3mm mellom bue og grep, som går ett par tommer forbi selve grepet...eller la buen ha bredden lengre ut, før pyramideformen starter. Da kan man pusse fade pent ut i ingen ting uten at den blir svekket akkurat der. Epoxy er også å foretrekke på slike "stunts".
Bra forklart??:lol:
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av tertitten »

Heisann, takk for alle tips og tilbakemeldinger :)

Jeg har fått en del erfaringer med denne bua, så det skal bli moro å begynne på neste prosjekt..

Eik er forresten noe pes å pusse for hånd, man pusser ned "vår-veden" som ingenting, mens den andre veden nesten ikke pusses i det hele tatt, vanskelig å få ett fint resultat syns jeg, jeg jobbet noe veldig for å få til best mulig resultat og ble til slutt rimelig fornøyd.

Buen er behandlet med en type Lakkbeis som heter Herdins Lackbets / Mellanbrun. Jeg var litt bekymret for om denne muligens kunne sprekke opp etter den har tørket og buen belastes, men jeg prøvde den på buen til sønn min og etter 14 dager er resultatet like pent..

Neste bue så blir det å prøve med enten kokt linolje eller parafinolje slik at jeg får litt mer erfaring med finish og typer behandling osv.

Som jeg har sagt tidligere blir neste en mollegabet bue på ca 190, buen kommer ikke til å ha noen pilhylle, og jeg kommer til å lage håndtaket ca 9" (fader er inkludert i håndtak)
Denne buen blir også av Eik, like godt å bruke opp den eika før jeg får tak på annet materiale. Håper på å få tak på noe plank av Ask snarest mulig.

Buen skal backes med 5 lag glassfiberteip (samme som sist) Jeg syns den backingen er veldig enkel, rask og billig.. Selvfølgelig er det ikke historisk riktig å backe med glassfiber, men akkurat nå er det greit.
Etterhvert har jeg planer om å holde meg til historisk riktig design, men må få kjøpt opp ett lite lager med råvarer først :)

Jeg driver også å sikler på noen trær rett på utsiden av hagen her, men det er vel best jeg snakker med grunneier føre jeg sager de ned :)
Det er en masse løvtrær rett på utsiden av døra her..

PS, jeg prøver å legge ut litt fler bilder i morgen, slik som håndtaket sett fra siden og litt mer detaljer som er etterspurt.
Jeg vurderer nå sterkt å forsøke å fjerne den pålimte furudelen på håndtaket for så å forlenge håndtaket ut til lemmene slik som foreslått...

Uansett så er jeg imponert over presisjonen i buen, jeg skyter noen flotte samlinger, vel altså de er flotte med tanke på at pilene nettopp samler seg i en klynge, men imponerende i forhold til å treffe der jeg ønsker er det ikke.
Elsker også lyden når jeg slipper strengen (svusjjjjj)

NB: Jeg har nå endret emnetittel siden denne tråden nå handler om fler en 1 bue
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av tertitten »

Her er forresten en bue jeg lagde i fjor en gang, dette er fra ett rotskudd fra ett eller annet løvtre (kan ikke huske hva slag)

Denne har nå sønnen min arvet, han klarer ikke å dra den opp til sitt fulle drag, men nekter meg å forandre på den, for han har nemlig tenkt til å vokse litt til sier han.

Bilde

Som man ser så har guttungen knekt en pil med denne bua (han skjøt på en stubbe) jeg fikk ikke lov til å ta bilde uten at den pila var med :)

Her er stubben han driver å peprer med piler :)

Bilde
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Svar