Tertitten's Buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Tertitten's Buer

Legg inn av tertitten »

Jeg har nå endret enmetittel siden denne tråden nå handler om fler en 1 bue

Hei, Jeg er en "gutt" fra Halden på 37 år som har laget hundrevis av buer i barndommen, vel nå har jeg en sønn som plutselig fikk opp interessen for pil og bue, han spurte om jeg ikke kunne lage en bue til han, og det har jeg nå gjort, og gutten skyter piler og smiler som bare det.... Vel, far fikk jo selvfølgelig lyst il å være med på moroa, så nå har jeg lagd meg en langbue av furu på 175.

Grunnen til at den er av furu er rett og slett på grunn av at dette er min første bue av plank og furu er billig, så om jeg gjør noen fatale feil er det ikke så farlig, har noe eike materiale som skal bli neste bue.

I prinsipp har jeg fulgt denne tegningen/designet
Bilde

Buen er som sagt 175 lang, håndtak er 15 cm, bredde er fra 4,7cm. Etter håndtaket går buen gradvis fra 47mm til 12mm langs buk og rygg, fra siden går buen gradvis fra (etter håndtak) 16mm til 12 ved nockene.
Buen ser ut til å være fin i tiller.. Buen er sinnsyk hard å trekke opp, og buen følger så vidt strengen allerede.

Her kommer noen spørsmål:
1. Hvilken fremgangsmåte bør jeg utnytte for å få buen til å bli litt lettere å trekke? fjerne masse fra sidene, fjerne fra buk, begge deler, lage en eller annen form?
2. Jeg har tenkt til å backe buen med 3 lag glassfiberteip som limes med Casco trelim, høres dette greit ut? Kan man beise glassfiberen etter man er ferdig? noen som har erfaring med dette?
3. Jeg kjøpte en rull med ESE Robline 2mm nylontau (veldig billig, 3 kr m) det virker til å være ganske sterkt, men ser ut til å strekkes litt.. Noen som har erfaringer med dette tauet, eller nylon generelt? er det greit å bruke for bue?
Jeg bruker vanligvis hamp, men hampen røk på denne buen.
4. Jeg har lest og hørt at man kan bruke linduk/tøy som backing, noen som har erfaringer med dette? og hvordan legger man en finnish på noe slikt?
5. Noen forslag på ting som er lett tilgjengelig som kan brukes som backing?
6. Av en eller annen grunn er det vanskelig å få tak i fjør til piler her i Halden, noen som har noen forslag om noe som er brukanes i stedenfor fjør og som varer litt?

Håper på noen svar, forresten, har lest igjennom en del av trådene her på forumet og jeg er imponert av all kunnskapen som finnes blant de fleste av dere som er aktive her, har også sett mange bilder, mange av buene er jo reneste kunstverkene.. WOW..
Sist redigert av tertitten den 06 apr 2013, 14:04, redigert 3 ganger totalt.
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: 175mm Furubue

Legg inn av Lurz »

Kuuult! :D
1 For å få buen lettere ville jeg gå for å fjerne tre fra buken. Grunnen er at furu ikke er verdens beste bueved, og har godt av all den bredden den kan få. Hvis tilleren er bra så pass på å jobbe sakte og jevnt så den holder seg sånn. At buen bøyer jevnt og likt på begge sider er det viktigste om buen skal funke.
2 Har ikke noe erfaring med glassfiberteip. Og de jeg vet om som har lagt glassfiber har brukt epoxy til å lime med . Men som sagt ikke egen erfaring.
3 Robline. Vet ikke helt hva det er, men både linstreng og dacron b-50 som er det jeg bruker har noe elastisitet. Kjøpte noe kunststofftau på en båtbutikk for å ha som tillerstreng som er sterk og ganske stum. Den kan funke. Ikke sikker på hva den heter.
4 Har brukt linduk som backing. Blandt annet til en kort, tvilsom barnebue for mange år siden. Ble sjokkert da det viste seg at den funka så seint som i fjor. Det kan limes på med vanlig hvitt sløydlim. Trekk den stram. Ville tro den kan males med omtrent hvasomhelst som er elastisk nok til ikke å sprekke når du bøyer buen.
5 Linduk :)
6 Fjær har du to muligheter. Det enkleste: http://www.tradbow.no. Kanskje ikke helt årstida for den andre. Ut å leite. Svane kråke måke, alt med litt størrelse bør virke. Vet at recurve og compoundskyttere bruker noe fane, men da er du også på butikk. Vet nesten ikke hva jeg ville prøvd ellers...

Lykke til!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: 175mm Furubue

Legg inn av Are »

2. Ikke bruk glassfiber som forsterkning på ryggen til en furubue. Da vil nemlig buken få mer juling og furu er ikke verdens beste i trykkstyrke.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175mm Furubue

Legg inn av tertitten »

Hei, tusen takk for veldig bra svar, da er jeg noe klokere og vet hvordan jeg skal gå videre.

Som sagt var furu valgt kun for å få erfaring med å bygge ut av plank, jeg er overrasket over hvor fart det er i furua, pilene flyr jo avgårde som bare det, også overrasket over at bua ikke har knukket, den har ikke en gang knaket..
Jeg har litt jobb igjen føre jeg kan legge den bort for å fortsette med neste prosjekt (bue av Eik)

Jeg kommer nok til å lage backing av linduk som Lurz tipser om..

Når det gjelder Eik, er det noe jeg må være obs på?
Noen tips til design for langbue av Eik?
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 175mm Furubue

Legg inn av dagsunde »

Er eika en plankebue, eller av en stokk?

Med linbacking på furubuen, kan du nok unngå "Noe" av strengfølgen som *vil* komme.
Noe du kan prøve, er å sette fast buen med en tvinge på siden av grepet med ryggen opp, og legge etpar
klosser under hver tupp før du limer på linduken. la den stå slik til limet har tørket skikkelig.

Når buen nå retter seg ut, vil den strekke linet. Dette *kan* føre til at furua blir utsatt for FOR mye kompresjon,
men har du flaks, finner du en balanse som gjør at du får en fin bue ut av det.

Kjøp deg en fiskevekt på Biltema... glimrende til å hekte på strengen når du tillrer,for å holde øye med
vekten på buen.
Husk: Ikke dra lenger enn den vekten du har tenkt at buen skal ende opp på mens du lager den.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175mm Furubue

Legg inn av tertitten »

Hei dagsunde, Eika er en planke, 21mm 100mm.

Tipset om tvinger og klosser kommer jeg til å bruke når jeg skal lime ja :)

Tusen takk for tipsene :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: 175mm Furubue

Legg inn av Stefflus »

175mm lang? trodde det var snakk om bredda da jeg så tittel, har jo lest om 100mm brede furubuer, tenkte kanskje dette var en kraftig frauvedsbue :wink:

Jeg har gjort et forsøk med linduk, men ble så misfornøyd med resultatet at jeg skar det av og limte heller lintråd på med hudlim. Grunnen til min misnøye var at trelimet (pva) ikke gjorde duken så transparent som jeg hadde håpt, og den satte seg fortere enn jeg greide å få bukt med luftbobler. I ettertid ser jeg at PU- eller Epoksylim ville vært bedre for meg med tanke på åpentid og gjennomskinnelighet. PU'en bobla seg faktisk ikke under duken slik jeg hadde fryktet.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Lurz »

Nei, linduk blir ikke transparent, men det hadde jeg heller ikke venta. Jeg har ikke hatt problemer med at snekkerlim tørker for fort. Godt og blaut, stryke fra midten og utover har funka fint for meg. Ulempen med linlerret er at trådene på tvers i veven ikke gjør noe nytte for seg, men bare tilfører tyngde til buen. Sånn sett er det bedere å bruke bare langsgående paralelle lintråder. Men det er ikke like kjapt & enkelt.
"If it breaks you get to keep both parts"
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av tertitten »

Argh, den knakk i tilleren, kom helt opp til mitt trekk også knakk den med ett kjempesmell. ..
Jeg var teit nok til å ikke ha lagt på backingen enda.. sukk..

Jeg hadde ikke vært spesielt forsiktig når jeg satt buen i tvinger og fikk derfor småsøkk i treet på ryggen, gjett hvor bua knakk!
Jeg pussa og pussa på de søkka, men det hjalp altså ikke..

Jeg tar med meg erfaringene til neste prosjekt som er en bue av furu på 190.. Grunnen til at jeg fortsetter med furu er rett og slett for å få mer erfaring før jeg starter med dyrere materialer. :)

Eik blir neste prosjekt igjen, er det noen som har noen design forslag på en bue av eik ? :)

Edit: Jeg har nå begynt på bue nr 2, jeg backer den med glassfiberteip, tross rådet mot det (det var ikke så lett å få tak på lin)
jeg kommer til å false buken gradvis inn mot midten, har en tru på at dette hjelper både for kompresjon og trekk?? men jeg vet ikke, logikken min sier det vil, men det spørs om ikke fysikken har en egen vilje :)

Om furubuen blir en suksess kommer jeg nok til å dokumentere hvordan den er bygd, i fall andre har lyst til å bygge en furubue. Dette forutsetter at den har greid å fyre over 100 skudd, ellers er det jo ikke noe vits å dokumentere.

Jeg er veldig glad for at jeg begynte med furu på tross av at bue nr 1 knakk, det er virkelig god trening å begynne med materiale som det ikke er så farlig med, jeg føler jeg har mer forståelse for prosessen med å bygge en bue ut av plank.
En ting som er klart er at det er en lang vei igjen før jeg kan føle meg trygg på kunnskapene :) Bygge bue er vel en læringsprosses som man aldri blir ferdig med :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Allan »

Det er greit å øve seg på noen materialer som det ikke er så nøye med, det er harmelig å knekke et godt emne. Samtidig er det vel faktisk andre materialer som er enklere å få til enn furu. Min erfaring er at for eksempel ask, som er et relativt alminnelig tre mange steder er enkelt å få til å "fungere", dvs trenger ikke backing og er ikke spesielt utsatt for å knekke. Lett å jobbe med et det og (ikke som furu sjølsagt), og tilgjengelig som plank på trelasthandelen hvis en ikke finner det på rot. Mange treslag som vokser som ugras langs vegen blir bue relativt enkelt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av dagsunde »

Kloke ord, Allan.

Ask er flott for både nybegynnere og vidrekommende.
(men det er ikke mange trelasthandlere i landet som fører
noe annet enn Furu, gran og eik).
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Allan »

Da er jeg villedet...jeg hadde fått inntrykk av at askeplank var ganske vanlig handelsvare. Sjøl har jeg til gode å lage bue av plank, så det kan jeg ikke si jeg veit noe om. Det er vel en flatbuetype det ligger an til med 21mm eik, og sånt har jeg heller ikke noe greie på


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Moen »

Trelasthandlere har, men ikke byggvarehandlere :wink: Problemet er at de skjelden eller aldri profilerer seg ut til private. Da må man lete via bedrifter, de som er eller har vært i bransjen for å finne. Men hvis man leter finner man :wink:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: 175cm Furubue

Legg inn av Bowman »

Ikke bruk tid på furu. Skal du bruke plank, så prøv å få fatt i hickory, Ask eller alm. Ellers så er alm som "sapling" et godt valg. Det skuffer svært sjeldent. Lykke til. :-)vi har to bra trelasthandlere her i Vestfold hvor du kan få tak i masse løvtreplank. Haugestad og emne3. Eik er bra i kompresjon, men dårlig i strekk. Jeg holder på med to måkevingebuer i eik, men de skal senebackes. Jeg har også brukt hviteik som buklaminat i engelske langbuer. Overlegent bra.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: 175cm Furubue

Legg inn av tertitten »

Nei, nå knakk jammen furubue nr2 også :O
Den var backet med 3 lag glassfiber, og knakk etter jeg hadde fjernet tre etter å ha tiller på 26"
Jeg glemte og "venne" treet til å bøye etter å ha fjernet litt masse.. Jeg husket å venne treet til å bøye hver gang etter jeg hadde tilla og fjerna masse, men ikke denne gangen og derfor knakk den (tror jeg) når jeg skulle opp på 27"

Synd egentlig siden jeg bare manglet to tommer til mitt trekk som er 28".

Ask har jeg ikke tilgang til akkurat nå, skal jakte etter helgen, men en så lenge lager jeg en pyramidebue av eik, denne kommer jeg til å backe med 4 lag glassfiberstrie/teip..
Buen en 1.90m lang og smaler av mot tuppen fra håndtaket som er 7" langt. Jeg har ikke noen fade denne gangen.. Jeg kommer til å lime på ett håndtak av furu på 7" og satser på at ingenting bøyer seg da. Ytterst på tuppen er buen nå ca 1cm, og blir vel 12-12mm ved nockene. Tykkelsen fader også fra håndtak til tupp og ender også opp i 1cm tykkelse.

Bowman: hva mener du med "sapling"? er det laminat?
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Svar