Tertitten's Buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Lurz »

Fin bue det også da!
Et tips når det gjelder stubbeskyting er et eget pilsett med "judopoints"
http://www.tradbow.no/utstyr-til-piler/ ... etail.html
Genial sak som gjør at pilene ikke går så langt inn i stubben, og hindrer at de forsvinner under grasstorv om du bommer. Solide skaft er også en fordel, stubbeskyting har lett for å knekke piler :? Synd Ola ikke har de laminerte bjerkeskaftene lenger, de var tunge, men tålte også det meste.
Gode samlinger tror jeg er det viktigste, lettere å flytte samlinga enn å samle piler som sprer i hytt og banan.... Har et problem der :cry:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Bowman »

Kul bue. Fin farge. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av tertitten »

Takk for tipset Lurz, slike spisser blir nok kjøpt inn snarest mulig :)

Takk for gode tilbakemeldinger om den siste bua gutter, fargen på buen er mellombrun, den er behandlet med Herdins Lackbets og denne gir en veldig fin farge :)

Ang. Eikebua så kommer jeg nok til å la håndtaket være som det er for nå, buen bøyer seg ikke der uansett (mener jeg) så det er ihvertfall kun kosmetisk, jeg tror jeg kanskje kommer til å korte ned bua litt, den er nå 190 (jeg er 178) og den er ikke så tung som jeg i utgangspunktet ville ha den, om jeg korter ned buen til ca 175-180 burde vel den bli litt tyngre?
Nokkene havner vel i så fall på rundt 170 fra nokk til nokk.

Jeg har beiset buen med ett par strøk ekstra med den mellombrune lakkbeisen. Buens farge ser nå betraktelig bedre ut, avføringsfargen på ryggen ble nå borte og ved å legge på ulik mengde med lakk på ryggen begynner nå ryggen også å se ut som tre (litt fargedybdespill)
Buen må tørke litt så legger jeg opp bildene som dere har etterspurt :)

Jeg hadde glemt hvor utrolig artig det er å jobbe med tre!
Det gir en fantastisk god følelse å bare stå der å raspe, høvle, pusse og alt annet man gjør, tror jeg har blitt totalt hekta, og har så utrolig mange ideer i hodet om nye prosjekter.. Dette blir nok en vår med mye svetting og flis i fingra, gleder meg til det :)

God påske forresten!
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Bowman »

Ser ut som det bor en entusiast i deg. Velkommen på forumet. Her møter du flinke folk. Les trådene, spør, prøv og feil. De buene du knekker er de du lærer mest av. Enig med deg i at arbeid med tre gir en god følelse. Stå på. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av tertitten »

Takk for det Bowman, ja jeg er nok en entusiast for tiden, det er fantastisk moro dette her :)

Forresten, kortet ned eikebua med 15cm til 175, fytti katta og drag det ble i den nå.. wow!

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av litt mer håndverktøy for å fortsette med å bygge buer, etterhvert som jeg får litt erfaring kanskje jeg kan selge en eller to, men det er ikke noe mål i seg selv, målet er å ha det gøy :)

Før i tiden synes jeg prisen på en tre-bue var pervers! men nå forstår jeg, og med tanke på alt arbeide som går inn i en bue er nok prisen for en god trebue kanskje til og med i underkant, altså håndlagde buer og ikke industrielle trebuer.
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Moen »

Hva er en industriell trebue? En som har maskinerte komponenter?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Bowman »

Tertitten mener sikkert masseproduserte trebuer fra en eller annen masseproduserende seriekødd. :-) med samlebånd og denslags. Nesten som toyota. Nei nå er det visst litt seint. Best å legge seg. God natt. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av tertitten »

Ja, bowman, det var akkurat det jeg mente.. :)

God natt ja..
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Moen »

Hmmm....en slik maskin må jeg ha:lol::lol:
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Tobias »

Hei!

Mye spennende som du driver med. Er imponert over arbeidstrangen din. Det har ikke gått mange dager siden du skrev første innlegget og har kommet opp med flere buer allerede. Noen knekte så klart, men det må man bare regne med.
Akkurat som du har jeg også for noen år siden begynt med buebygging og skyting igjen pga sønnen min. Han måtte absolutt ha en på dagen etter at han så det hos noen venner. Det ble en bløt grein som kastet en pil uten fjær ca 10 meter av gårde. Men han tennte nok gutten i meg igjen og siden har jeg drevet med det. Fryktlig morsomt hobby og ekstra fint for vinterhalvåret hvor det blir lite fisking.

Du sa det er dyrt med håndlagde buer? Jeg selger dem billig, 300 kr for en halvferdig men tillert bue. Men da må du bli med på Royal Rangers Harestua :D som kanskje blir litt vanskelig siden du bor så langt unna.
Jeg holdt nemlig buebyggekurs for speiderne mine 2 år. Fikk splitta en 2" (5cm tykk) askeplank (fra Isene - Jordan forhandler i Oslo som dessverre har lagd ned) til 15 fine buestaver, limte på håndtak og grovskar håndtaket. b-50 tråd og tillering gjorde jeg ferdig. Jeg gjorde samme operasjon på alle 15 buer og det gikk fryktlig unna. Ikke en knakk. Formen er ca den samme som du viste (pyramideformet), bare at tykkelsen på lemmene er lik hele veien ut til tuppene. Speiderne måtte raspe håndtaket rundt, pusse hele buen og sette den inn med danish oil. Det ble mange stolte 10 - 15 åringer som lagde "sin egen bue". Da skjønner du sikkert at det ikke var så farlig med prisen. Den dekket innkjøpskostnader, da var jeg veldig fornyød.
Nå kan det jo diskuteres om det da er håndlagde buer eller industrielle buer ????

Jeg kan bare bekrefte det andre har skrevet her. Ask er veldig bra for en som vil komme i gang. Jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe en fin askeplank av en forhandler og kløve den i passe tykkelse med en kløvsag eller håndsirkelsag. 12mm og 170 cm lengde gir en bue på ca 30pund som jeg fikk anbefalt å starte med. Noen skrev eik i buken og ask på ryggen er bra. jeg har lagd 2 sånne selv. Funker kjempe fint. Men i motsetning til en ren askebue må man smalne av eiken mot endene. Det lærte jeg på buekurset og etter at jeg ødela en som knakk rett etter det pålimte håndtaket.
Men det blir jo aller rimligst å gå ut i skogen. Jeg bor i et område med lite ask og eik så jeg ser etter rogn og hassel. Kanskje noe å prøve seg på. Men de må jo selvsagt tørke en god stund for spikkingen. Kan jo være lurt å ta seg en tur til senere prosjekter. Bra for forholdet også - min kone er i hvertfall ikke misfornøyd at jeg ser etter buetrær når vi er på tur og ikke etter andre damer.

Lykke til med prosjektene.
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av tertitten »

Tobias skrev: Akkurat som du har jeg også for noen år siden begynt med buebygging og skyting igjen pga sønnen min. Han måtte absolutt ha en på dagen etter at han så det hos noen venner. Det ble en bløt grein som kastet en pil uten fjær ca 10 meter av gårde. Men han tennte nok gutten i meg igjen og siden har jeg drevet med det. Fryktlig morsomt hobby og ekstra fint for vinterhalvåret hvor det blir lite fisking.
he he, ja der deler vi tydeligvis historie.
Tobias skrev: Du sa det er dyrt med håndlagde buer? Jeg selger dem billig, 300 kr for en halvferdig men tillert bue. Men da må du bli med på Royal Rangers Harestua :D som kanskje blir litt vanskelig siden du bor så langt unna.
Jeg holdt nemlig buebyggekurs for speiderne mine 2 år. Fikk splitta en 2" (5cm tykk) askeplank (fra Isene - Jordan forhandler i Oslo som dessverre har lagd ned) til 15 fine buestaver, limte på håndtak og grovskar håndtaket. b-50 tråd og tillering gjorde jeg ferdig. Jeg gjorde samme operasjon på alle 15 buer og det gikk fryktlig unna. Ikke en knakk. Formen er ca den samme som du viste (pyramideformet), bare at tykkelsen på lemmene er lik hele veien ut til tuppene. Speiderne måtte raspe håndtaket rundt, pusse hele buen og sette den inn med danish oil. Det ble mange stolte 10 - 15 åringer som lagde "sin egen bue". Da skjønner du sikkert at det ikke var så farlig med prisen. Den dekket innkjøpskostnader, da var jeg veldig fornyød.
Nå kan det jo diskuteres om det da er håndlagde buer eller industrielle buer ????
Prisen på håndlagde buer varierer nok en hel del, men stort sett har jeg sett priser fra 1500 (som jeg nå syns er billig) til væl over 3000, og dette er for buer i heltred, altså ikke laminat og veldig sannsynlig ikke spesielt bedre buer en de som lages av de mest ivrige her inne på forumet.
Tobias skrev: Jeg kan bare bekrefte det andre har skrevet her. Ask er veldig bra for en som vil komme i gang. Jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe en fin askeplank av en forhandler og kløve den i passe tykkelse med en kløvsag eller håndsirkelsag. 12mm og 170 cm lengde gir en bue på ca 30pund som jeg fikk anbefalt å starte med. Noen skrev eik i buken og ask på ryggen er bra. jeg har lagd 2 sånne selv. Funker kjempe fint. Men i motsetning til en ren askebue må man smalne av eiken mot endene. Det lærte jeg på buekurset og etter at jeg ødela en som knakk rett etter det pålimte håndtaket.
Men det blir jo aller rimligst å gå ut i skogen. Jeg bor i et område med lite ask og eik så jeg ser etter rogn og hassel. Kanskje noe å prøve seg på. Men de må jo selvsagt tørke en god stund for spikkingen. Kan jo være lurt å ta seg en tur til senere prosjekter. Bra for forholdet også - min kone er i hvertfall ikke misfornøyd at jeg ser etter buetrær når vi er på tur og ikke etter andre damer.

Lykke til med prosjektene.
Ja, Ask skal handles inn så snart jeg får muligheten, jeg fikk tak i det ett sted, men fyren skulle ha 350 kr for 1.80m, jeg sa han kunne glemme det..
Det blir nok noen turer i skogen også, det er masse løvtrær rett på utsiden av døra, skal bare prate med grundeieren her...
Takk for svarene og tipsa Tobias :)

Forresten nå har jeg fått sjekka pundstyrken på eikebua, det var ikke helt det feteste jeg har sett, men på 28" var den på ca 30#, helt greit foreløpig..
Har også forresten fått en helsikes blåveis på venstre underarm... kan ikke skjønne hvorfor, he he :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av Allan »

Jeg sverger til skauen, men folk er jo forskjellige.. Et tips: her i distriktet planta man ofte ask i nærheten av der det var møller. I følge folka på det lokale museet hadde det sammenheng med bruk av ask til slitasjeutsatte deler på møllene. Så hvis en veit hvor det var mølle i gamle dager, kan det hende at en finner ask i nærheten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer (tidligere tittel: 175cm Furubue)

Legg inn av tertitten »

Litt oppdatering...

Så, her har vi litt flere bilder fra pyramidebuen av Eik, samt litt bilder fra nytt prosjekt, en møllegabet bue av eik.

Buens finsih på ryggen
Bilde

Buen følger strengen litt
Bilde

Buen er strenget opp
Bilde

Buen på 28" trekk
Bilde


Her er noen bilder fra Møllegabet prosjektet
Jeg har faktisk backet ryggen som første operasjon her, det er kun fordi lemmene er i riktig bredde, så det var lettest slik følte jeg.

De arbeidene lemmene backes med 5 lag glassfiber teip som limes med vanlig Casco trelim
Bilde

Glassfiberteipen, ikke så mye igjen..
Bilde

Kanskje ikke så lett og se, men her er håndtaket tegnet ut, alt er klart til kappingen i morgen.
Bilde
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av tertitten »

Liten oppdatering om Møllegabetten's fremgang (Eik).

Buens vekt på 28" er nå ca 44#.. Dette er mye tyngre en hva jeg er vant med og jeg merker det i skuldrene etter bare noen skudd..
Min andre bue er behageligere å skyte med, men det er vel en vanesak.
Møllegabetten er superrask :)

Siste finjustering med siklingen, deilige spon som draes opp :)
Bilde

Buen oppstrenget, ser ut til at jeg har en liten hinge på høyresiden ved første fade, men jeg tror det er synsbedrag, jeg ser den er litt ujevn, så det må jeg nok fikse litt på føre jeg legger på finish
Bilde

Buen oppstrenget igjen
Bilde

Ytterste lems bredde, jeg tenker jeg kan ta av mer, men er litt usikker på hvor mye? Så tips taes i mot med takk :)
Bilde
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tertitten's Buer

Legg inn av nidrinr »

Vanskelig å si noe uten å se bua dratt opp litt lenger, men det kan se ut som du har litt mye bøy nært grepet på begge sider..
Svar