Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Hei folkens, la oss slå hodene sammen og lage noen buer med trekklengde på 28", av forskjellige design og treslag, og møtes over kronografen !!!! Akkurat som de gjorde i USA i 1999, på "Mojam, Missouri Selfbow jamboree". Nå har det vært en del snakk om pilfart og anslagsenergi i forbindelse med buejakt, og hvor tung bue man bør ha. Ivar nevner at en godt laget trebue kan skyte 180 fps med en pil som veier 10 grains pr. pund. Hvor raske er buene våre egentlig ? Og hva slags design er mest effektivt ? Hva slags treslag passer til jobben ? Mange mener at recurve er lurt. Er det det ? Og hva med ELB kontra flatbuer ? La oss møtes og skyte, teste og diskutere buene !

Tid og sted : Ute - nm er vel en god anledning, siden det er der flest møter opp. Testingen kan jo gjøres innimellom i programmet.
Regler : Kom med forslag. Jeg ser for meg at vi konsentrerer oss om historiske buer, alle slags design, både heltre og laminerte med tre og/eller bambus, og kanskje med kun linstreng eller B-50, ikke FastFlight. Og at vi bør ha en maks. pundstyrke, f.eks. 60 - 70 pund. Pila skal være 10 grain pr. pund, og gjerne være kappet slik at spissen begynner på 28" for å gjøre testingen lettere.
Vi kan bli enige om hvem som er dommer/dommere, og hvorvidt skytingen bør gjøres av skytterne selv, eller av en og samme person ( med tanke på å få mest mulig likt utførte skudd, slik gjorde de det på Mojam.)
Premiering : ? Jeg kan donere en almekvarting :D Kanskje noen andre har en premie også, så kan vi enten premiere de tre beste eller flere. Eller vi kan droppe premiering.

Formål : IKKE å finne ut hvem som er den beste buemakeren eller noe sånt, MEN å lære mer om buedesign og effektivitet, å finne ut hvor raske eller trege buene våre egentlig er, å møte likesinnede pluss å inspirere til mer buemakeri :D

Hva siere dere, folkens ???
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Moen »

Oii.. Blir fort mere interessant med NM, kjenner jeg. Synd dette hørtes ut som ren moro;-)

"Men korr er alle heltane"??? 3 timer uten respons?
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av dagsunde »

Kjempeide... Daniel snakket om å ta mwd krono... fredag og søndag står ledig...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av MalaWolf »

Veldig god ide!

Kan forøvrig nevne at jeg under mitt første opphold på Helgøya, for to år siden, fikk testet standardpil på min 50# recurve .. den kasta pila like langt som en 110# ELB .. Nå gjør jo glassfiberen at dette ikke er like relevant .. Men jeg ble overraska over resultatet ja :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Hehe... jepp, Malawolf ...interessant eksempel !
Dag, jeg mener ute -nm, ikke inne. Håper mange vil være med på dette! Jeg skal definitivt lage noen buer for anledningen.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Are »

Kjempespennende initiativ Hardwood. Jammen så jeg også får lyst til å lage meg et par heltrebuer.
En, eventuelt to skyttere bør skyte seg gjennom alle buene for å eliminere flest mulig usikkerhetsmomenter. Krever en del veiing og måling før gjennomføring, men det lar seg vel ordne.
Et moment som også slo meg er om hvor ekstremt buene blir laget. Tim Baker nevner dette momentet i TBB. En bue som yter ekstremt i noen få skudd vil gi bedre målinger på de første skuddene enn en vellaget bue beregnet på å yte over tid. Er førstnevnte bue en bedre bue?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Flott, det er et godt poeng Are. Det er vel slike buer amerikanerne kaller "one shot wonders"...Det er jo ideelt hvis buene er bygget slik at de også holder lenge, men det ville jo være i interessant å analysere buen litt. Hvorfor tålte den bare noen få skudd ? Var den for smal og tykk slik at den ga seg i buken ? Eller for kort for trekklengden ? Grillet for hardt ? Mulighetene er mange 8) Det hadde vært kjekt om noen kom med en slik, faktisk... hvis den ikke eksploderer, da.
Godt å høre at forslaget faller i god jord. Jeg har på følelsen at resultatene kan bli interessante, og at det blir gøy ! Har dere synspunkter på reglene, så fyr løs !
Vi trenger da en eller to stødige skyttere til å gjennomføre testen. Jeg vil tro disse bør ha 28 tommer som sin vanlige trekklengde, da er det større sannsynlighet for jevnt resultat tror jeg. Skyttere søkes :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Kviljo »

Jeg har etterhvert kommet fram til at jeg ikke er så opptatt av hastighet på de vanlige buene. Hvorfor? - fordi godt lagde buer skyter så godt som de kan i forhold til hvor overbygde de er. En bue som holder seg lenge og er solid vil stort sett skyte saktere enn en bue som er mer formel1. Om man kun prioriterer fart på pila, ender man opp med en bue som tåler lite, er vanskelig å strenge opp, som er vanskelig å skyte presist, og som med stor sannsynlighet vil få en eller annen skavank eller skade etter noe bruk. Det kan jo være artig nok i seg selv, men det bør ikke være noe mål for de buene man bruker til blinkskyting.

...om du ikke er enig, se på de forhistoriske buene man har bevart fra de periodene da buen ikke bare var for rekreasjon. Nær sagt alle er lagd med fokus på at buen skal kunne dras gjennom skogen før man skulle bruke den.


Når det er sagt, så er jo dette også en interessant konkurranseform - å trimme "vanlige" buer. - man må bare ikke gi inntrykk av at alle trebuer skal kunne skyte 180 fot per sekund for å være respektable. Slike buer vil ikke nødvendigvis være noen gode all-roundere.

Jeg tror man burde bruke en skytemaskin for å gjøre en slik konkurranse troverdig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av nidrinr »

En veldig interessant ide ja. Men jeg merker at jeg rynker litt på nesa over at alle må trekkes til 28" og ha begrensninger på pundstyrka.. ..Det er jo interessant å vite hvor bra voksenbuer går også... :P
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Med all respekt karer, jeg tror dere misforstår min hensikt med forslaget. Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle være en "Formel 1"-konkurranse, men mer en designkonkurranse. Ta for eksempel dine egne langbuer, Daniel. Jeg er sikker på at du har noen buer som av en eller annen grunn skyter bedre eller dårligere enn de andre buene dine, uten at du er helt sikker på hvorfor. Kanskje du til og med TROR at de gjør det uten at det er helt riktig. Skyting i kronograf vil kanskje være lærerikt, og så kan vi prøve å se på hva som skiller disse buene fra hverandre i design og utførelse.
Andre eksempler :
Er det forskjell i fart på langbuer og flatbuer av samme styrke ? Hvor mye i så fall ? Er recurve raskere ? Kanskje mest med lette piler ? Eller ikke ? Hvor mye vil deflex påvirke farten ? Hvor mye raskere er tyngre buer enn lettere ? (med 10 grains pr. pund pil, selvsagt.)
Stort spørsmål : Hvilke utslag gjør tilleren på farten ? To like buer med forskjellig tiller, skyte og sammenligne.
Også noen "Formel 1" er fint å ha med, for å se hvor stor forskjellen er.

Det er mulig at de av dere som har holdt på lenge føler at dere vet dette godt nok, og derfor ikke er så interessert. Men jeg tror at alle vil kunne lære noe av en slik test. Det er mange skyttere og bueakere som ikke har kronograf, og som vil ha nytte av å få svar på hvor raskt de forskjellige buene går. Hvis mange av dere stiller opp, med forskjellige buer, vil resultatene av denne testen kunne være til nytte for alle i buemakermiljøet senere, og i eventuelle diskusjoner om effektivitet kan vi bruke disse resultatene .

Når det gjelder skytemaskin er jeg ikke helt enig. Det ville selvsagr være ideelt, men hvem har en slik ? Jeg har laget en, men vet ikke om jeg klarer å tilpasse den til alle slags buegrep for å feste dem i maskinen. En stødig skytter klarer jobben godt nok tror jeg, og han kan skyte flere skudd. Så tar vi gjennomsnittet.

Krigsbuer, Daniel ? Jo, det må du bare ta med. Men bruk din egen kronograf er du snill :mrgreen:
Kom igjen, folkens ! Hvor er barnet, forskeren og oppdageren i dere ? :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Med all respekt karer, jeg tror dere misforstår min hensikt med forslaget. Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle være en "Formel 1"-konkurranse, men mer en designkonkurranse. Ta for eksempel dine egne langbuer, Daniel. Jeg er sikker på at du har noen buer som av en eller annen grunn skyter bedre eller dårligere enn de andre buene dine, uten at du er helt sikker på hvorfor. Kanskje du til og med TROR at de gjør det uten at det er helt riktig. Skyting i kronograf vil kanskje være lærerikt, og så kan vi prøve å se på hva som skiller disse buene fra hverandre i design og utførelse.
Andre eksempler :
Er det forskjell i fart på langbuer og flatbuer av samme styrke ? Hvor mye i så fall ? Er recurve raskere ? Kanskje mest med lette piler ? Eller ikke ? Hvor mye vil deflex påvirke farten ? Hvor mye raskere er tyngre buer enn lettere ? (med 10 grains pr. pund pil, selvsagt.)
Stort spørsmål : Hvilke utslag gjør tilleren på farten ? To like buer med forskjellig tiller, skyte og sammenligne.
Også noen "Formel 1" er fint å ha med, for å se hvor stor forskjellen er.

Det er mulig at de av dere som har holdt på lenge føler at dere vet dette godt nok, og derfor ikke er så interessert. Men jeg tror at alle vil kunne lære noe av en slik test. Det er mange skyttere og bueakere som ikke har kronograf, og som vil ha nytte av å få svar på hvor raskt de forskjellige buene går. Hvis mange av dere stiller opp, med forskjellige buer, vil resultatene av denne testen kunne være til nytte for alle i buemakermiljøet senere, og i eventuelle diskusjoner om effektivitet kan vi bruke disse resultatene .

Når det gjelder skytemaskin er jeg ikke helt enig. Det ville selvsagr være ideelt, men hvem har en slik ? Jeg har laget en, men vet ikke om jeg klarer å tilpasse den til alle slags buegrep for å feste dem i maskinen. En stødig skytter klarer jobben godt nok tror jeg, og han kan skyte flere skudd. Så tar vi gjennomsnittet.

Krigsbuer, Daniel ? Jo, det må du bare ta med. Men bruk din egen kronograf er du snill :mrgreen:
Kom igjen, folkens ! Hvor er barnet, forskeren og oppdageren i dere ? :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Bowman »

Dette er interessant. Dette må jeg lære mer om. Ute NM må jo være en bra anledning. Da er det tid nok i massevis. Bra initiativ hardwood. Dette handler vel egentlig om "tuning" Mye matte her ja. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Are »

Hadde forsåvidt også vært morsomt om skyttere kunne prøve seg med en referansebue/-pil. Alle skytterne bruker det samme settet trukket til akkurat samme trekklengde og sett hvilken skytter som oppnår høyest hastighet. Det er svært relevant med tanke på lengdeskyting
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Kviljo »

Ok, tror jeg skjønner hva du mener, Bjørnar. Men om det ikke er F1-buene som skal stå for datagrunnlaget alene syntes jeg det blir feil å premiere disse buene. Å føre en liste over fart og designelementer kan potensielt sett komme til å inneholde mye interessant data, men da må man sørge for å gå vitenskapelig tilverks. Med så mange variabler med i bildet trenger man et stort antall oppføringer før man vil kunne få ut brukbar informasjon. - og man bør tidlig slå fast hvilke designelementer ved buene som skal måles og noteres, slik at data fra forskjellige år kan sammenlignes.

F.eks vil det ha liten verdi å sammenligne en godt brukt lang langbue av fos ask med halvgod tiller med trekkvekt på 75# @ 32", med en nylagd kort laminert 40# @ 27" rekurve. Enten bør man notere ned skytinger for en stor mengde buer, så man kan velge ut lignende buer ved analyseringen, eller så bør man sette strenge designkrav for deltagelse.

Ti oppføringer med buer som stemmer overens i trekkvekt og trekklengde burde kunne gi interessante svar på hvilke designelementer som er bra og dårlige. Ti oppføringer med helt forskjellige designelementer vil ikke... :)

Bruker man skytemaskin og samme pil i tillegg, vil man ta bort en del variabler slik at man trenger færre oppføringer for å trekke konklusjoner. I tillegg slipper man tilfeller der buens eier vil klandre skytteren for å ha knukket buen på grunn av feil bruk. Settes buen i en skytemaskin blir alle buene brukt likt og trekklengden blir helt den samme.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Ja, nå snakker vi her Ivar 8) Jeg tenkte det samme tidligere i kveld; at det kanskje blir feil å premiere de reinspikka fartsbuene. Kanskje vi ikke skal premiere i det hele tatt ? Det er jo premiering nok å få navnet sitt øverst på lista om man gjør det. Jeg er helt enig i at det må være mange sammenlignbare buer med i testen for at det skal bli nyttig. Kan det være en idè å begynne å føre opp påmeldinger ? Jeg tenker meg å stille med fire - fem buer. Hvis mange andre er med, med flere buer, blir det ganske bra utvalg !
Ok, vi skal ikke la skytemaskin være et hinder. Jeg skal pønske ut en måte å feste buene på, slik at de ligger stødig i maskinen. Bør være kurant ! Jeg kommer trolig til å kjøre campingvogn til ute - nm i år, så det blir rikelig med plass til både buer og annet krimskrams.... (bare jeg ikke blir plassert langt ut i bushen pga "plasttelt - apartheid".... :mrgreen:

Are : Godt poeng. Teknikken har en god del å si på farten man får ut av buen ja ! vi kan jo prøve det du foreslår !
Svar