Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av dagsunde »

Ser du/dere det for dere å beskrive hver enkelt bue, slik som profil, mål (bxd) hver 15cm, etc.?
(I tillegg til hastighet og styrke)?

Hvis det i tillegg er en som er rask til å lage enkle skisser (Som jeg kan scanne i ettertid)
risikerer vi å ende opp med verdens beste erfaringsdatabase....

Jeg håper inderlig at vi tar med "hverdagsbuene/arbeidshestene" også, og ikke bare F1...

Jeg ska sette meg å få den forbaska wikien online igjen, for resultatet hører ihvertfall hjemme der...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Glimrende, Dag ! Jess, hører hjemme der. Klart vi må ha med hverdagsbuene i testen !
Sist redigert av Hardwood den 25 feb 2013, 00:17, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Allan »

dagsunde skrev:Ser du/dere det for dere å beskrive hver enkelt bue, slik som profil, mål (bxd) hver 15cm, etc.?
(I tillegg til hastighet og styrke)?

Hvis det i tillegg er en som er rask til å lage enkle skisser (Som jeg kan scanne i ettertid)
risikerer vi å ende opp med verdens beste erfaringsdatabase....
Profilen/ tverrsnittet tegnes raskt av med en profilmåler (sånn dings som brukes til å tegne av t.d listverksprofiler). På noen av plansjene som viser buene fra Nydam, Torsbjerg osv vises tverrsnittet av buene på noen utvalgte steder langs buas lengde. Kurrant tiltak som gir ganske god informasjon utover det tegning sett fra ryggsida gir.


Ekdempel: viewtopic.php?p=24103#p24103
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av nidrinr »

Jeg kan justere skyterampa her hjemme og få til veldig like trekk og slipp gjennom en kronograf, men den skyterampa har en del begrensinger når det gjelder mobilitet.. Jeg har en plan om å snekre et slags "sveiv opp til den slipper pila automatisk på 32 tommer-mekanisme", men vinter osv har utsatt prosjektet. Jeg kan jo invitere til "buetest" her på gardsplassen en eller anna gang hvis fler skulle være interessert.
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av nes »

Hardwood: Jeg kommer trolig til å kjøre campingvogn til ute - nm i år, så det blir rikelig med plass til både buer og annet krimskrams.... (bare jeg ikke blir plassert langt ut i bushen pga "plasttelt - apartheid"....


hvis du kommer med campingvogn havner du nok et stykke fra "miljøet" da det ikke er kjørbar vei helt ned til ommrådet.....
det er ca 5-10 min å gå fra parkering til der hvor et meste foregår, der er også teltleiren. det vil derimot bli mulig å overnatte i "naustet"

- Nes
- Jan Egil
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Den store buetesten : Vår egen "Mojam" ?

Legg inn av Hardwood »

Det var synd.
Svar