Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til...

Legg inn av Alv »

Emnet trenger knapt et øksehugg, men jeg lurer litt på
snapshot(61).jpg
(27.05 kiB) Lastet ned 3189 ganger
snapshot(62).jpg
(28.56 kiB) Lastet ned 3189 ganger
Om jeg skal bruke øverste bilde (sett ovenfra), eller om jeg skal bruke nederste bilde (sett nedenfra eller ovenfra) som rygg?

Delen som viser i bilde nr1 er totalt fritt for det minste tegn til kvist, og det skråner også mer i en vinkel-form enn en avrundet form sånn som er vanlig(altså tverrsnitt ikke langsiden), så akkurat den siden av emnet er uhorvelig sterkt, det er også bare nødvendig å fjerne barken på den siden, så er ryggen ferdig, men hvis selve emnet (rett som et spett, ca. 2m høyt) skal bøyes - noe det villig lar seg gjøre hvis man bruker bilde 2 og bøyer "oppover eller nedover". Og som vist er også tynn-siden av emnet bare noen få cm bredt, så hvis jeg begynner å høvle med kniv på undersiden av bilde nr1, vil det bli en veldig tynn bue. MEN, bortsett fra at emnet virker helt perfekt, så tok jeg det fra et barlind-tre som var gått inn i historien, og bare hadde nåler helt øverst (en gren som var på vei utenfor et gjerde, hvor parkvesenet allerede hadde fjernet mange andre tilsvarende grener, samt plantet et nytt barlind-tre samme sted, antageligvis for å erstatte det som var tilnærmet dødt og som jeg antar vil hugges ned etter noen år...dårlige unnskyldninger, men jeg kunne ikke tro mine egne øyne når jeg så den kvisten. Det var ingen krefter i verden som kunne forhindre meg i å klatre 4-5 meter opp og langsomt gnage meg inn med kniven.), så margen i veden kommer man til etter å ha kuttet av en halv cm. MEN denne margen virker minst like solid som det jeg har tenkt som ryggen (altså bilde nr1) hvor veden er lilla-aktig under barken og hard som stein, MEN jeg tok en akkustisk test av treverket og selve margen lager en mer dump lyd, altså mer som "Bonk!" istedenfor "Klink!" sånn som ellers. Bekymrer meg veldig for den margen, selv om det ser ut som treverket bare er blitt gammelt på innsiden og herdet, fremfor å gå i gang med forråtnelse. Og jeg vet ikke om jeg tør bruke kniven engang, hvertfall ikke sammen med likør...og forhåpentligvis gjør jeg ingenting før noen sier "ja" til bilde nr1 som rygg. Om noen da forstår hva jeg mener her.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Allan »

En hver side av et emne som er helt fri for kvist er jo takknemlig å få i gang med. For å forstå litt bedre: emnet er to meter, men hva er diameteren i hvert ende?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Hardwood »

Alv, bildene ser ut som om de er tatt av en romsonde veeeldig langt borte :lol: jeg klarer ikke å se detaljer her. Har du ikke et bedre kamera, eller mulighet til å få skarpere bilder ?
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Alv »

Allan skrev:hva er diameteren i hvert ende?
Vet ikke hva diameter er, kan ikke matte.. :( Men det jeg tror det betyr: Den smaleste delen går jevnt på ca. 2 cm, mens den bredeste går mellom 3 på det tynneste til 4.5cm på det tykkeste, når jeg måler på tvers.
Allan skrev:En hver side av et emne som er helt fri for kvist er jo takknemlig å få i gang med.
Men, nei! Nå har jeg jo fått høre at ryggen på buen ikke skal røres, og så mener du at det er den beste delen å begynne med? Er det ikke mer logisk å heller ta for seg de delene der det er noen få klumper etter småkvist som kan fjernes for å få et mer velformet emne?

Her er forresten "margen" fra en del av emnet jeg fjernet, for å undersøke treverket, og helt til høyre så vises det tydelig hva jeg mener, at treverket går fra trefarge til mørk brun veldig raskt, men det som er margen er nok heller den tynne svarte streken, og altså at dette dreier seg om en døende/omkommet grein:
snapshot(63).jpg
(26.17 kiB) Lastet ned 3184 ganger
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av nidrinr »

Jeg gleder meg nesten like mye som deg til du får nytt kamera 8)
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Alv »

Hardwood skrev:Alv, bildene ser ut som om de er tatt av en romsonde veeeldig langt borte :lol: jeg klarer ikke å se detaljer her. Har du ikke et bedre kamera, eller mulighet til å få skarpere bilder ?
Tror jeg må tilføye i underskriften at naboen stjal kameraet mitt, et helt fint kamera som jeg kunne tatt rimelig gode macro-bilder med, og jeg kunne nok også ha tatt bilde av et helt emne/bue. så da er jeg henvist til romsonde-webcam..
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Allan »

Den margen er ikke noe å bry seg om, deler av margen er synlig på buken av de fleste buene jeg har jobbet på(ikke at det er så mange, men dog..)

Jeg meinte ikke at du skulle røre ryggen, men når du sett hvilke side som er pen og kvistfri så blir det ryggen, og så kan du da begynne å telje til buken og «sidene» med kniv eller øks.

Diameter er i dette tilfellet tjukkelsen på emnet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Allan »

Og forresten SKAL barlind ha brun kjerneved og lys yteved. Ferdig bue får da mørk buk og lys rygg. Det er de ulike egenskapene til yte- og kjerneved som gir dere treet sine gode egenskaper. (jeg har ikke praktisk erfaring med det altså, men dette er det bred enighet om:-) )

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Alv »

Tusen takk for svar Allan, da er du i enighet med meg når det gjelder ryggen, og atpåtil klarte du å berolige meg angående fargen på treverket. :D
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Alv »

Grrr :x
Bildet må minst være 0 piksler bredt og 0 piksler høyt, og maksimalt 700 piksler bredt og 700 piksler høyt. Bildet du lastet opp er 552 piksler bredt og 1041 piksler høyt.
Mindre størrelse:
Barlind bue ca 2m 'flaugun' 700pixler.jpg
(63.56 kiB) Lastet ned 3151 ganger
Endelig ferdig, tok hele emnet med kniv i en økt, huden mellom tommelfingre og pekefingre har blitt helt pløsete :? så når jeg endelig tok meg tid til hvile og kald drikke, så kom jeg på navnet hennes - Flaugun ------> FlygendeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde Må finne et godt sted, kanskje 'topp-tuppen'(?) å skrive navnet. Rundt 2m, noe jeg tenker på å fjerne 10cm av isåfall for å få det like langt som meg selv (har ikke lest det noe sted, men har den tanken at en langbue bør være ca. like lang som brukeren?). Dessuten er vel 1.90 historisk korrekt hvis vi tenker 1000 år bak i tid? (det mener jeg å ha lest).

Var så 'heldig' at jeg hadde to knoller, begge 10cm fra midten, som var pepret med minismå sorte kvisthull så da ble formen sånn, dessuten 'bunn-tuppen' (?), (eller buen er strengt tatt opp-ned nå) stoppet med en deling av emnet i 2, så selv om det er vanskelig (var redd kniven skulle ryke, siden jeg måtte bruke hammer på kniven der) å forme, så virker det som treverk-som-går-i-alle-retninger er en fordel akkurat der hvor buen er tynnest. Noen som har noen kommentarer angående utseende? Tenker selv at de 3 stedene den er mest sannsynlig å brekke er ved siden av 'knollene', så skal absolutt forsterke håndtak. Kanskje spikre en kopper-plate tett rundt, med 100 messing-nagler i de dumme klumpene? Det er jo metall, men samtidig mykt og bøyelig og med en fin farge som vil se naturlig ut. Og så surre noe lær rundt. Får se. Skal ikke bli mangel på dekor hvis den først vil få piler til å fly, og den virker særs bøyelig og solid, siden emnet var ovalt, nesten trekantet, og ryggen (tynneste og spisseste delen) er hard som stein hele veien. Blir siste gang jeg har samvittighet til å høste barlind, siden den kvisten min sikkert har levd like lenge som meg, så da blir det alm heretter (og har et lite barlind-tre i potte utenfor, som skal på hemmelig plass i skogen til våren, sammen med en haug hasselnøtter som ligger i en balje med vann og forhåpentligvis spirer seg ut av skallet sånn sett, og bli en skattekiste for en tilfeldig person som er rammet av god karma om 150 år, samt en stor familie med ekorn.). Det er forresten helt sykt hvor raskt alm tørker, så kom på at jeg får smøre lim på tuppene for å forhindre at denne buen også knekker på langs i løpet av en dag eller to:
snapshot-2.jpg
(40.32 kiB) Lastet ned 3151 ganger
Og så er det så fin farge, helt hvitt nesten, at jeg tror jeg må ut og hugge ned 10 alme-emner, siden jeg allerede flyger. :D De kunne blitt tøff med snirklete, sort, brent dekor. :!: Leste på en nettside om viking-våpen, og dekor er kanskje det som gjorde dem karakteristiske hos et folk som elsket krigsutstyr. Legg også merke til barlind flisene i motsetning, går en nydelig jevn stripe av lyst tre på begge sider av innsiden, og så "tysk ibenholt"(mener jeg leste det kallenavnet på wikipedia før jeg registrerte meg her) - i midten.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Allan »

Sånn ja, nå begynner det å ligne på bue! De to kvistspirene på ryggen nære midten av emnet er ikke noe å bry seg så mye om. Jeg tviler på at det vil bli noe knekk av det. Jeg har laget ei bue i hassel som har et par STORE «knoller», og det har ingen betydning, bare litt heft å få bark og bast pent laus uten å skjære i veden. Riktig nok var bua litt stivere akkurat der den største var, så da måtte jeg raspe litt ekstra på buken der da jeg korrigerte tilleren.

Jeg ville vært svært forsiktig med å spikre noe som helst i bua, i alle fall med mange stifter, uansett hvor små. Jeg trur det heller vil bidra til knekk en forhindre det.

Mht til lengden på bua er det ikke sikkert du trenger å korte den ned så mye. Den formuleringen om langbuer du refererer sier vel «minst så lang som skytteren». Jeg er 176 cm, og har aldri laget bue kortere en 190, en lengde som passer meg bra, synes jeg. Hasselen jeg nevnte er over to meter, og den må jeg strenge opp på en litt ukurant måte, men det er like mye fordi den er tung som at den er lang.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:Jeg gleder meg nesten like mye som deg til du får nytt kamera
Jeg deler også den gleden. Det blir selvsagt ikke det samme etterpå, :lol: men da tror jeg vi er i bedre stand til å hjelpe deg. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Kviljo »

Aiai, tips nr.1: legg barlind-emnet til side, og finn et annet og billigere emne å øve på :) Når du har spikket fem gode buer kan du ta frem igjen barlinden og være sikker på at du får en grom bue - istedet for å kaste bort et gromt emne.

Langbuene skal være tykkest og breiest midt på. Det kan se ut til at emnet ditt har blitt litt tynt midt på. Bøyer du emnet nå, vil den knekke der. Du må tynne av buen fra midten og ut mot tuppene for at den skal bøye med en jevn bue. Tenk at buen skal være omtrent 33x27mm midt på og så tynne av så gradvis og jevnt som mulig mot tuppene som kan være ca 15x15mm. Om det bare blir ett sted hvor buen blir noen milimeter for tynn eller smal, vil den bøye for mye der og kanskje knekke. Men stopp der, og øv litt med noen andre treslag først. Litt krokete barlind som det der bør uansett få tørke et par år, om man vil lage en ordentlig bue.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av Alv »

Huff, hele emnet bøyer seg en del i "feil retning", har lim i begge ender, men måtte også nettop klistre lim nedi en sprekk som går helt i midten på langs, nøyaktig på en av de dumme knollene der jeg forutså svakhet.. Så hvis den prosessen fortsetter, så kommer buen til å tørke-kløyve seg elegant i 2 på langs. Hvis jeg forsøker å bøye det tilbake så må jeg bruke alt av krefter bare for å få den loddrett.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Emne nr.3 - Nå MÅ jeg få det til...bare et spørsmål til.

Legg inn av dagsunde »

Syns du skal la den barlinda hvile, og finne deg en rettere ask så lenge. 4-5 buer av ask ellef alm først (seriøst) før du går løs på et barlind emne. Prøv også å få tatt deg en tut til Moss 2. Mars. Da har vi NM i historisk bueskyting. Da får du truffet oss alle sammen, og diskutert problemstillinger mye mer direkte.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar