Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Alv »

Untitled.jpg
(67.94 kiB) Lastet ned 3368 ganger
Untitled2.jpg
(78.67 kiB) Lastet ned 3368 ganger
?
Vedlegg
snapshot(53).jpg
(24.96 kiB) Lastet ned 3368 ganger
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Alv »

snapshot(51).jpg
(24.96 kiB) Lastet ned 3366 ganger
snapshot(52).jpg
(24.96 kiB) Lastet ned 3366 ganger
Untitled2.jpg
(104.5 kiB) Lastet ned 3366 ganger
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Alv »

Var noe galt med filene jeg lastet opp, fikk aldri lov til å sette i riktig rekkefølge
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av dagsunde »

De bildene trenger en forklaring... :O

Jeg er ikke istand til å se hva det er...?
:)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Bowman »

Jeg har også prøvd å tolke bildene. Sliter, - selv etter 4 akevitter. :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Alv »

Ja, det var noe galt med det å få plassert tegningene i innlegg 2, hvor jeg prøvde bruke paint til å lage en slags arbeidstegning, for å se om jeg fikk noen svar på om jeg isåfall var på riktig spor. Men jeg gav opp etter en flaske likør, noe som kanskje var grunnen til at jeg slett ikke fikk det til i utgangspunktet.

Tanken er altså: Se for deg en gammel barbar i Germania, skjeggete og skinnkledd, som satt og lagde bue for å dra på jakt for å få tak i kjøtt til familien. Han hadde hverken kraftige elektriske verktøy, eller andre ting som kan brukes for å få den optimal. Heller ikke var han opptatt av at den skulle se så flott ut, men først og fremst å få den kraftig, funksjonabel nok til å gjøre jobben den var ment å gjøre. Men hva slags tresort og streng og denslags han skulle bruke, det hadde han nok lært av far eller andre i stammen. At han hugget ned et helt tre av ask for å bruke det aller beste treet, var det mer sannsynlig enn å bare hugge et ungtre som raskt nok kunne formes til buen han ville ha? I alle falle tenker jeg likt. Jeg er bare en barbar og trenger bue, så da lurer jeg på om tømmerstokken min, loddrett som den står, kan formes til en dugelig bue av øks og kniv. Noe høvel er det ikke snakk om. Heller ikke sag (eller hadde de det?). Det skal være grovt, tydelig håndlaget og funksjonabelt mest av alt.

Så hvis jeg setter i gang med det, så lurer jeg egentlig bare på hva dere av erfaring vet at man slett ikke må finne på å gjøre :!: :x for å grovforme emnet. Altså med øks og kniv. Selv tenker jeg: Fjerne alt av bark, finne den aller beste delen, forhåpentligvis nederst, og kutte av en meter og vel så det fra toppen, bestemme meg for hva som blir håndtaket, og forsiktig kutte det smalere, symmetrisk i begge ender. Men stoppe når jeg ser tydelig "hesten i steinen", for de som har hørt den historien. Og så legge til tørk mens jeg finner ut av piler, fjær, streng, spisser o.a. og setter i gang med dette mens emnet tørker. Jeg tenker på spisser av skifer, av mangel på nok flintstein, samt smie til å lage sånne som jeg egentlig vil ha, men nekter å kjøpe. Eller er det mye arbeid å sette i stand en riktig gammeldags smie? :o
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Jedi Jordal »

Alv skrev:Ja, det var noe galt med det å få plassert tegningene i innlegg 2, hvor jeg prøvde bruke paint til å lage en slags arbeidstegning, for å se om jeg fikk noen svar på om jeg isåfall var på riktig spor. Men jeg gav opp etter en flaske likør, noe som kanskje var grunnen til at jeg slett ikke fikk det til i utgangspunktet.

Tanken er altså: Se for deg en gammel barbar i Germania, skjeggete og skinnkledd, som satt og lagde bue for å dra på jakt for å få tak i kjøtt til familien. Han hadde hverken kraftige elektriske verktøy, eller andre ting som kan brukes for å få den optimal. Heller ikke var han opptatt av at den skulle se så flott ut, men først og fremst å få den kraftig, funksjonabel nok til å gjøre jobben den var ment å gjøre. Men hva slags tresort og streng og denslags han skulle bruke, det hadde han nok lært av far eller andre i stammen. At han hugget ned et helt tre av ask for å bruke det aller beste treet, var det mer sannsynlig enn å bare hugge et ungtre som raskt nok kunne formes til buen han ville ha? I alle falle tenker jeg likt. Jeg er bare en barbar og trenger bue, så da lurer jeg på om tømmerstokken min, loddrett som den står, kan formes til en dugelig bue av øks og kniv. Noe høvel er det ikke snakk om. Heller ikke sag (eller hadde de det?). Det skal være grovt, tydelig håndlaget og funksjonabelt mest av alt.

Så hvis jeg setter i gang med det, så lurer jeg egentlig bare på hva dere av erfaring vet at man slett ikke må finne på å gjøre :!: :x for å grovforme emnet. Altså med øks og kniv. Selv tenker jeg: Fjerne alt av bark, finne den aller beste delen, forhåpentligvis nederst, og kutte av en meter og vel så det fra toppen, bestemme meg for hva som blir håndtaket, og forsiktig kutte det smalere, symmetrisk i begge ender. Men stoppe når jeg ser tydelig "hesten i steinen", for de som har hørt den historien. Og så legge til tørk mens jeg finner ut av piler, fjær, streng, spisser o.a. og setter i gang med dette mens emnet tørker. Jeg tenker på spisser av skifer, av mangel på nok flintstein, samt smie til å lage sånne som jeg egentlig vil ha, men nekter å kjøpe. Eller er det mye arbeid å sette i stand en riktig gammeldags smie? :o
Så vidt jeg har forstått av de med erfaring i buebygging i klubben der jeg er er det fullt mulig å lage en fin funksjonabel bue med bare kniv og øks.
Men jeg er absolutt INGEN ekspert innen buebygging, jeg og en kompis skal sette igang med våre første nå til helgen
(hadde det bare ikke tatt så lang tid å tørke emner...)

Derfor er det eneste rådet jeg kan gi deg at stokkene/emnene må isoleres i begge ender med lim o.l så de ikke sprekker når de tørker.
Tips nr to ville vært å gå til innkjøp av Traditional Bowyers Bible volume one (den selges for ca 100kr på amazon.com)
En fantastisk bok som tar for seg alt grunnleggende om buebygging :)

Hvis du vil lage flintspisser kan du forresten handle ett komplett flintknakkersett her:
http://www.tradbow.no/historisk-primiti ... etail.html
Vet det koster noen kroner men tenkte jeg bare skulle nevne det :)

Lykke til med prosjektet :)
Archers ignite!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Allan »

Øks og kniv er kurant til grovforming. Jeg liker å jobbe litt gammeldags, men jeg tillater meg sjøl å bruke sag og høvel, de er ikke SÅ moderne oppfinnelser.
Hvis dette er et tre som «bare» inneholder ei bue ville jeg bestemt meg for hvilke side som blir ryggen på bua (uten kvist og så rett som mulig for å gjøre jobben enkel). Jeg ville ikke brydd meg om å ta av barken på ryggen før litt seinere. Buken og sidene ville jeg forma til omtrent de dimensjonene jeg ønsker og så lagt emnet til tørk. Noen sverger til å tjore/ sporene fast emner mens de tørker for å hindre vridning, hvor viktig det et å gjøre det kommer an på emnet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av nidrinr »

Jeg har laga mange fungerende buer med bare samekniv.. Funker fint.
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Alv »

snapshot(60).jpg
(26.7 kiB) Lastet ned 3279 ganger
Bare webcamera (800x600) tilgjengelig enda, så dårlig bilde, men sånn har jeg fått grovformet buen så langt, der kanskje 1.5m av buen er synlig. Har tenkt å forme begge sider som nederste del og så spikke det rundere med kniv og kanskje spandere på meg en runde med sandpapir. Så lurte på om emnet ser riktig ut? Har stort sett hugget en flate langs hele stokken og tynnet ut på sidene, sånn at 3 sider er relativt kvadratisk, mens baksiden ennå er veldig grov, alt med øks, noe som er relativt raskt gjort og virker som en høvel om man kutter seg nedover på tvers. Edit: Tenker at det må måles ut et midtpunkt på buen og pusse begge sidene så buen kan brukes som en balansestang, men har også sett bilder av buer der den øverste delen er lenger, men forstår ikke helt prinsippet i dette.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av dagsunde »

Baksiden/Ryggen (Den som skal vende bort fra deg) må du for all del
ikke sette kniven eller øksa i det hele tatt.

Du tar av barken, og skraper forsiktig! av det tynne brune laget under.

Du må ikke under noen omstendigheter!!! lage hakk, eller skjære ned i ytterste årring på ryggen!
Gjør du det, garanterer jeg at buen vil knekke før den er ferdig!

Du former og "Tillrer" (dvs. får den til å bøye jevnt) kun på den siden som skal vende mot deg,
og på sidene.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av Alv »

dagsunde skrev:Du må ikke under noen omstendigheter!!! lage hakk, eller skjære ned i ytterste årring på ryggen!
Gjør du det, garanterer jeg at buen vil knekke før den er ferdig!
Faen, da er enda et emne ødelagt. Har holdt meg til "fronten" og forsøkt å få den så flat som mulig, men har også kuttet mye av ryggen for å gjøre buen tynnere. Bare langs "håndtaket" er ryggen enda til en viss grad uberørt. :cry:
Du former og "Tillrer" (dvs. får den til å bøye jevnt) kun på den siden som skal vende mot deg,
og på sidene.
Takk for info. Da har jeg hvertfall fått en lærepenge om å gjøre det skikkelig neste gang, og også lært mye om hvordan selve fronten kan formes raskt med øks, samt at tuppene ikke bør gjøres særlig med i det hele tatt, for å unngå at det sprekker under forming av resten.

Skulle hatt en arbeidstegning av et emne og nøyaktig hvilke partier av det som skal fjernes, liksom sett fra siden. For jeg stusser over hvor tynt jeg skal gjøre det. Emnet som jeg har nå har blitt fjærlett allerede. Så nøyaktige cm. del for del av buen.

Heldigvis er det en skog med mye ask rett nedenfor leiligheten, og der ligger det allerede veldig mye tømmer som er kuttet bort sånn at beboerne i blokken ikke skal få utsikten til fjorden spolert. :roll: så tar meg en tur ned dit med en hodelykt og øks og kanskje jeg finner et enda bedre emne enn det jeg hadde, eller et helt tre som allerede er felt der jeg kan kutte av en side, spørs hvor gammelt treverket er.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nytt emne, en 2000 år gammel germansk jegerbue?

Legg inn av dagsunde »

Faen, da er enda et emne ødelagt. Har holdt meg til "fronten" og forsøkt å få den så flat som mulig, men har også kuttet mye av ryggen for å gjøre buen tynnere. Bare langs "håndtaket" er ryggen enda til en viss grad uberørt.
Gratulerer! :D

Da har du *virkelig* tatt ditt første steg til å bli en buemaker!
Tror ikke det finnes en eneste en som ikke har knekt de første buene våre.
(Og gjør det fortsatt i ny og ne...).

Dette er en god video som viser og understreker det viktigste:
http://www.youtube.com/watch?v=-XyJ14yeEnI
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar