Damping og forming av bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
LostOblivion
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 20 aug 2006, 00:06
Sted: Oslo
Kontakt:

Damping og forming av bue

Legg inn av LostOblivion »

Hei,

Jeg er en newb på buelaging føler jeg, selv om jeg har hatt det som en småhobby i over 2 år nå. Lurte på hvordan man damper en bue og former den og evt former den til en recuve bue?

Kan man bare legge den i badekaret med masse varmt vann? Jeg leste at man kunne fylle en bøtte med varmt vann og sette oppi buen med et ullteppe rundt seg?
Hilsen meg!
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

Aller først trenger du en form. den skal ha bittelitt større vinkel enn det du vil at buen din skal ha fordi buen retter seg litt ut etterhvert.
formen kan lages av alle materealer, tre er det beste.(synes jeg)
så slenger du buen over en gryte med kokende vann og slenger et stykke alluminiumsfolje over det hele for å ikke slippe dampen så lett ut. la den ligge der en god stund(30-60 min) mens du venter. så tar du buen ut av gryten og tvinger den inn i formen med noen tvinger eller slikt. så venter du til at buen blir kald og tørr igjen.
Eller så kan du droppe det med dampingen og rett og slett bruke varmluftspistol i stedet. eneste faren da er at treet blir for tørt og kan knekke. i så fall slipper du å vente på at den skal tørke, bare kjøle ned. :D
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Svar