Ull gjer ting han ikkje kan.....

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Ull
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2013, 17:55
Bosted: Voss

Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Ull »

Fekk jo tak i nokre emner i alm så no er eg i gang med å fjerne alt som ikkje er flatboge :)

Begynner med nokre runder på saga.

Bilde


Profil
Bilde


Ryggsida
Bilde

Vågde ikkje sage vekk meir no for å vera i stand til best mogeleg å kunne følge årringene. Får ta fram høvel og fil for videre arbeid.
Sist redigert av Ull den 24 apr 2013, 22:22, redigert 1 gang totalt.
Ull
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2013, 17:55
Bosted: Voss

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Ull »

Ser og at eg ikkje kan legge inn bilder med passe størrelse....
Får lese meg litt opp på det og.

Men tilbake til boge-tilverkinga; er det rett av meg å anta at eg skal la mest mogeleg av ryggsida vera urørt?
Og at det er gunstig å følge årringene om mogelegt?

Mvh
Steinar Inge
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Lurz »

For å ta det siste først. Ser at bildene dine er 1,836px × 2,448px. Det er kanskje litt stort :) . Jeg har pleid å lage kopi av bildene i et bildebehandlingsprogram i 600px på den lengste sida. Det er kanskje litt smått. 800kanskje :)
Kommer litt an på hvor stor skjerm de blir sett på

Det enkleste er om du bare kan få barken pent av, og så bruke ytre årring. Du kan også jobbe ned til du følger en årring lenger inne, men det er en jobb.
Skal du ikke ha noen form for backing bør ryggen på bua generelt følge en årring. Om bua er brei nok, lang nok eller svak nok, kan du slippe unna med noe brutte årringer.
Det er det enkleste. Og så er det en masse unntak, om å spare igjen ting rundt kvister og svakheter, avkrone rygger som er for runde.....
Om du allerede har kutta mye årringer på emnet ditt så bare kjør på, kanskje det går greit. Eventuelt kan du lime på en backing av linlerret, det er tungt, men holder som beinet.

Lykke til :) og husk...
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Stefflus »

Husk at årringer er bare halvparten av sannheten hva gjelder fiberretning, selv om "årringsplanet" er det viktigste (med mindre fibersnuen er ekstrem)
Fibrene kan Følge treets retning, men oftest snor de seg rundt som en spiralfjør, enten mot høyre eller venstre, i sterkt varierende grad.
I ditt tilfelle røper barken at det er snakk om ganske mye venstresnu, men det går sikkert bra allikevel. Andre treslag eller kraftige buer er det kanskje værre med.

Bilde

Bartrær vokser ofte venstresnudd i ungdommen (og med vridde fibre, men det er en annen sak), for så å vokse rett en lang periode (tendens, ikke regel), for så å få høyresnu i aldersveden (igjen, ingen regel).
Lauvtrær er et litt mer sammensatt og mindre gransket kapittel, det virker som om noen trær skifter fiberretning hvert år eller oftere (som man kan se noen ganger når man klyver bjørkeved f.eks.)
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av torkis »

Hei Ull :!: :)
Det ser ut som du er godt i gang med din første flatbue.
Nå gjelder det bare å fjerne alt som ikke er bue.
Pass på å ikke ta for mye om gangen og pass på å ta omtrent like mye på begge sider.
Hvis du lager tverr streker med jevne mellomrom på 10 eller 15 cm kan du kontroll måle bredde og dybde etter hvert som du jobber.
Fiber retningen kan gi problem på en kort og kraftig bue. Hvis du fordeler "stresset" over hele buebenet burde det gå veldig bra.

Jeg synes du har vært litt "brutal" og laget skarpe overganger i grepet. Det samme angående stress gjelder her. Søk på flatbuer/holmegård i forumet , så ser du sikkert noen grep.
Hvis du får mye "stress på ryggen her, kan det gi problemer. Buen din ser ut som den er lang nok til at du kan fordele bøyen utover buebeina, og unngå for mye stess i grepet.

Hvor lang er buen?

Hvor mange pund satser du på?

Det er sikkert mange her som kan gi sånn noenlunde mål på bredde og dybde du bør ha for å nå målet.

Lykke til :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Ull
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2013, 17:55
Bosted: Voss

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Ull »

Omsider er plussgradene atter på veg inn i verkstaden og eg tok på ny fatt i desse boge-emnene eg hadde. Møtte den berømte veggen og måtte konsultere ekspertisen. Ekspertisen i dette tilfellet vart "Hardwood" som kom med gode råd for vidare progresjon samt at eg fekk låne med meg ein ferdig boge som eg kunne kikke etter. Igjen, takk for assistansen!!

Her er mine emner lagt ut saman med det som er målet desse vedpinnane skal ende opp som.

Bilde

Saginga har begynt.....

Bilde

Men kva er dette.......? Uskyldig liten kvist men......... :(

Bilde
Bilde


Er dette nok til at eg har ein fin, tørr og dyr vedpinne liggande på verkstaden eller er det fortsatt håp så eg skal fortsetje med arbeidet?

Ferdig for i dag men satser på litt meir saging og kanskje til og med høvling og filing i morgo att. Skal berre ein snartur til Bergen først men med stengd E16 er det jo reine amerikareisa. Kanskje kikke etter slik sikling også, ellers fekk eg tips av "Hardwood" om plass i Førde for slikt og dit skal eg på laurdagen.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Hardwood »

Se der ja ! Kjør på. Den kvisten ville vært problematisk hvis emnet så slik ut etter reduksjon av tykkelsen. Men jeg tror den vil minke gradvis i omfang etterhvert som du sager vekk. Ryggen har bare en bulk, så kanskje det går fint . Sag vekk litt om gangen og følg med på endringen. Kanskje du finner ut at du må flytte buen litt sideveis i emnet pga kvisten.
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av tertitten »

Jeg vet ikke om det finnes noen jærnia butikk i nærheten der du bor, men de pleier å føre sikling.

Uansett, lykke til med bua..

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk 2
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Ull
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2013, 17:55
Bosted: Voss

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Ull »

Fekk meg sikling på "Jula", så det ordna seg fint. Men ser no når eg skal fjerne basten? at det hadde vore greit å hatt ei avrunda sikling og. Når basten vart fjerna på den eine så dukka det "sjølvsagt" opp eit hakk i treverket som ikkje viste før :( Konsulenten min (Hardwood) såg ikkje like mørkt på det som meg og foreslo backing. Er i tenkeboksen enno. Alternativet er meir nøyaktig sliping for å fjerne ein årring og to.

Har ellers brukt sommaren til å bli meir inspirert; var på Vikingemarked i Gudvangen og prøvde bogeskyting der. Enda også opp med eit delvis vikingantrekk så det burde strengt tatt vore vikingboge eg laga meg. Så gjekk turen innom Veien Kulturminnepark der eg fekk studert utstillinga til "Kviljo" i fred og ro (var einaste besøkande den timen eg var der...). Hang mykje fint på veggen der så eit besøk kan trygt anbefales. Men det begynner vel å haste etter kvart, meiner eg har sett 18. august som siste dag for denne utstillinga der.

Fortsatt god sommar!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Bowman »

Det lønner seg å høre på Hardwood. Kvister på real alm pleier å gå bra. Jeg har ennå ikke knekt en bue i alm, og jeg har lagd mange av dem. Hvis du har fått tak i den seige alma med en anelse sitrongul farge og store årringer, så er det bankers. Stå på.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Ull gjer ting han ikkje kan.....

Legg inn av Hardwood »

Enig. Ull, stikk innom neste gang du passerer og plukk med deg et enklere emne hos meg. Har nok av tre, men mindre tid :lol:
Svar