Riving av sener

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Riving av sener

Legg inn av Kviljo »

Nå som flere har begynt å jobbe med sener tenkte jeg kanskje det kunne være interessant å se på riving av de. Hvor nøye bør man være? Jeg veide senen før og etter riving, og endte opp med 20 gram senetråder og en 6-grams ball med for korte og ubrukelige fibre fra en stor elglegg-sene på 26gram. Senen øverst i bildet veier også 26 gram. Selv ganske korte fibre er ok å bruke, spesielt ut mot tuppene på buene.


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Riving av sener

Legg inn av Hardwood »

Flott, god idè ! Jeg er temmelig fersk på området, og trenger alle tips jeg kan få. Og det er sikkert en del andre som lurer på å prøve, men kanskje ikke helt vet hvordan. Jeg har revet elgsener nylig selv, og det ser ut som om du river grundigere enn meg. Ligner på risnudler :mrgreen: Jeg la nettopp første senelag på buen min, og jeg innser at det er et par ting til som bør gjøres med senene før man er klar til legging ; først å gre endene, og kanskje rive av klumper som sitter fast her. Deretter å gruppere etter lengde slik som du har gjort her. Til slutt å samle dem i bunter. Og akkurat det synes jeg var litt vanskelig å beregne. Tror kanskje jeg lagde litt store bunter, og da er det kanskje fare for at fibrene ikke blir skikkelig mettet med hudlimet ? Uansett, dette er nok kun snakk om å sette i gang og få erfaring. Svarene gir seg nok selv når man har gjort det et par ganger :D Godt at vi har deg, Ivar, som deler din erfaring med oss !
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1854
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Riving av sener

Legg inn av Lurz »

Etter at senene er banka river jeg dem først fra hverandre med to tenger. Etterhvert som bitene blir mindre bruker jeg fingrene. Litt sånn erfaringsting hvor fint de bør rives. Har funnet ut at hvis en river litt for mye så deler den lange fine senetråden seg i to korte. :( Gjelder å stoppe rett før der.

Definitivt fjerne klumper og "fnass", (dårlig utrykk) Jeg pleier å lage bunter med ca like lengder og samme vekt, og så fordele med like mange bunter på hvert lem. Legger de buntene som skal på i vann sånn at de blir gjennomtrukket, tar opp en og en bunt, holder i enden og grer den med hundekamm på en plankebit, klemmer ut vannet mellom tommel og pekefinger , dypper bunten godt i limet, klemmer ut mellom fingrene igjen og legger på. Klemmer ikke fult så hardt når jeg klemmer ut limet, skal jo være noe igjen.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Riving av sener

Legg inn av Bowman »

Jeg har også erfart at det lønner seg å stoppe i tide. Noen sener er også mer gjenstridige. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Riving av sener

Legg inn av Christian »

Et tips er og alltid halvere istedenfor å dra av tynne sener fra en stor bit.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar