Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Alv »

Jeg jobber med et bue-emne, og vet at jeg må prøve å koke veden på begge sider, og sette i bøy, for at den skal bli skikkelig fast og ekstra spenstig. Men jeg har ikkenoe verktøybod hvertfall ikke masse store, tunge, dyre hjempemidler som sikkert hadde gitt et bedre resultat. Nå bare kutter jeg på øyemål. Jeg har en kort kniv til småarbeid og en stor skarp som lett kutter i det meste av tre. Jeg har også hamptau og en menter eller 2 med tykt lær, og ellers er det som flere tusen år siden, og det er nok mulig å lage en bue som fungerer, men uten verdtøy vil jeg tro at det ikke ser særlig "proff" ut. Og det blir vel heller ikke noe bra resultat, hvis man må bruke lang tid. Så hva bruker dere av verktøy, og hvis dere tenker et årtusen eller ti, tilbake - hva tror du da det største problemet ville blitt for å få jobben gjort, i forhold til i dag.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av nidrinr »

Du lurer på mye du :)

Men, moderne verktøy gjør ikke nødvendigvis bua bedre, det gjør bare tida det tar å lage ei fin bue litt kortere. Det er fullt mulig å lage ei bue som både ser bra ut og er bra med kun kniv. -Og forresten trur jeg ikke vi skal undervurdere redskapene de hadde før i tida heller.
Til emnet ditt, som jeg har forstått er en barlindstav fra en busk bak et eller anna bygg, trenger først og fremst å tørke. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor stor stokken er, og hvor du lagrer den.

Det kan være en ide å grovforme bua før du tørker, men ikke nødvendigvis.. Klarer du å legge inn et bilde av emnet?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Are »

Og hvis den ikke er tørka: grovform den og sett den i spenn mens den tørker. I TBB står det en del om steinaldermaking av buer. Kjøp bøkene hvis du ikke har dem. Har du dem finner du mange svar det ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av dagsunde »

Alv skrev:Jeg jobber med et bue-emne, og vet at jeg må prøve å koke veden på begge sider, og sette i bøy, for at den skal bli skikkelig fast og ekstra spenstig. Men jeg har ikkenoe verktøybod hvertfall ikke masse store, tunge, dyre hjempemidler som sikkert hadde gitt et bedre resultat. Nå bare kutter jeg på øyemål. Jeg har en kort kniv til småarbeid og en stor skarp som lett kutter i det meste av tre. Jeg har også hamptau og en menter eller 2 med tykt lær, og ellers er det som flere tusen år siden, og det er nok mulig å lage en bue som fungerer, men uten verdtøy vil jeg tro at det ikke ser særlig "proff" ut. Og det blir vel heller ikke noe bra resultat, hvis man må bruke lang tid. Så hva bruker dere av verktøy, og hvis dere tenker et årtusen eller ti, tilbake - hva tror du da det største problemet ville blitt for å få jobben gjort, i forhold til i dag.
Det *eneste* jeg bruker av verktøy for å lage en bue, fra felleing av treet, til ferdig bue er (i rekkefølge):
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Allan »

Imponerende øks, Dag...;-) her er forresten en tråd som tar for seg ei bue fra vikingtid, ca 1000 år gammal: viewtopic.php?f=4&t=1900

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av nidrinr »

Og forresten: Koking av treverk gjør det ikke mer spenstig eller fast.. Det er kun for å forme eller rette ut skjevheter at det har noe for seg. Tørr varme gir hardere tre.
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Alv »

snapshot(12).jpg
(30.61 kiB) Lastet ned 4822 ganger
snapshot(13).jpg
(34.82 kiB) Lastet ned 4822 ganger
Sofaen er tre-seter, to bilder, så man må nesten mentalt sette sammen sofaen igjen for å få sammenheng i det, :? Forum godtok kon 700x700 og var ikke lang nok ledning på webcamera for å prøve å få "detalj", eller til å få med hele emnet utenom hvis jeg satte det i andre enden av stuen. Håpløst. Men det er rett høyde, ca. 180cm, vannrett hvis den ligger lagt ned og med en liten bøy i begge tupper, som kanskje vil være fordelaktig for å få den kraftigere, etter å ha tvinget midten på bøy i motsatt retning av de to andre. Men det er en grein, ikke et helt tre jeg har hugget ned, og har oppfattet at veden skal vær sånn halvveis delt i to på midten.

http://www.hurstwic.org/history/article ... archer.jpg med google søk på "how to make viking longbow", så dukker dette bildet opp som en "replica", men den virker forferdelig tynn?! Greit nok at emnet jeg har nå ikke kan bøyes, selv om jeg setter foten på midten og drar, men forestiller meg at en sånn historisk korrekt bue vil skyte loddrett fremfor vannrett.. Har lest at replica-modeller er veldig sterke, men er det en regel å ha den veldig tynn? Eller er det mer å kjenne etter hva som passer best personlig, etterhvert som emnet blir formet?

nidrinr: Jeg lurer på mye, og kommer vel til å mase før jeg får fyrt av en pil som forsvinner ut av synsrekkevidde. :)

Tørking. Så i en annen tråd at det var en som hadde tørket i 2 år... Har riktig nok en annen bue på veggen som sikkert har hengt så lenge, men skulle gjerne ha forkortet denne prosessen mest mulig. Og da grovskjæres emnet tynnere? Vil ukesvis og månedsvis med tørr iskald vinter ha hjulpet? Tørr varm luft, altså i en stue?

Are: Det burde da være unødvendig å ikke måtte lese en hel bok om emnet, for å få istand en bue som fungerer. Jeg har spurt i en annen tråd om link til digital/scannet bok, og håper jeg får svar, for jeg har ikke tenkt å lage noe buemaker-verksted. Har uendelig mange kreative prosjekter, de fleste blir aldri fullført, eller en gang påbegynt, men pga en tvangspreget interesse for nasjonalromantisk germansk historie og ellers historie i sin helhet, og siden jeg er en alv, så burde jeg ha en god bue.

dagsunde: Har allerede det gule grove sandpapiret fra før av. Ellers har jeg kjøpt enda en kniv, fant ikke høvel i den versionen, og dessuten veldig dyrt, så forestiller meg å ta alt med kniv. Holde i begge ender og dra langs veden? en solid tvinge som var billig på clas ohlson, men virker god. Samt ringkroker, s-kroker, 5m forhåpentligvis brukbar tynn kraftig line, ny kniv, jerntråd. Og så har jeg mye annet dekorativt, noen biter gullplett-bånd som kan forme håndtak, lær til håndtak, maling til eventuelle, svakt fargede, snirklede ornamenter, samt mye smykke-dingser som kan gjøre buen til noe personlig - bare en liten glatt stein og en stålvirvel på spydet mitt gav det helt nye dimensjoner, selv om jeg har lyst på en virkelig diger gammel-gresk stake av et spyd. og erfaring med kunst siden jeg var 12, samt en bestefar med 50-70 års erfaring med trearbeid som jeg brukte mye tid i snekkerboden med når jeg var liten. Og jeg har mjød.

Allan: Så på linken, virker som buen ligner litt på den jeg har, om jeg får den tynn og tvinget i bøy. Men er det ikke veldig, veldig tynt?

nidrinr: Ja, jeg så en dokumentar om en (den beste?) langbuemakeren i London på en dokumentar, og han brukte kokende vann, så hurtig til verks, og fant tilfeldigvis en dings på vei hjem som vil fungere greit, tror jeg, til å tvinge fast en bøy i stabil og vinkel-rett posisjon.

Lurer på eksternt håndtak, limet på, om det har noe nytte for å forsterke, og piler har jeg bare vage kunnskaper om, bortsett fra at det kan brukes grankvae som en lim, men det er vel vanskelig å oppdrive om vinteren, at spissen skal surres fast på et vis, og fjær (som jeg også har, masse sorte fjær) som bør stilles litt på skrått for å frembringe rotasjon? noe som også super-eksperten i middelalder-våpen i langbue-delen av dokumentaren snakket om.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Bowman »

Mas i vei, det er bare hyggelig. Endelig begynner det å skje noe her inne på forumet. Synes vi har vært en dau gjeng en periode nå. :D hvis du har tilgang på et håndholdt kamera så vil nok det gi bedre bilder. Stå på. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av MalaWolf »

Slik mener du?

CropperCapture[8].jpg
Ray Mears, Neolithic Britain .. Bushcraft e01
(32.5 kiB) Lastet ned 4816 ganger
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Alv »

bowman skrev:hvis du har tilgang på et håndholdt kamera så vil nok det gi bedre bilder.
I 3 år på rad har jeg fått digital-kamera av faren min til fødselsdagpresang. Det første mistet jeg desverre. De 2 neste ble stjålet av folk i bygget. Sistnevnte for et par uker siden, da jeg var så uforskammet å invitere inn nærmeste nabo på morgen-kaffe, malabar/monsun-kaffe kvernet for presskanne, med fløte og sukker, beste kaffen jeg vet om, liker egentlig ikke kaffe, men den er så god at det er umulig å ikke like den. Sånn er livet å være uføretrygdet og bo i kommunal leilighet i en by.

Så nå er døren låst, prøver å finne ting jeg liker å gjøre, alene, og dette forumet virker fylt av folk med lignende interesser. Har lest en del på diverse nettsider og sett små dokumentarer, men istedenfor å lese en hel bok, så tenker jeg at det vil være bedre å spørre om råd fra folk som vet hva de driver med og har lang erfaring, i prosessen underveis mens jeg finner ting jeg ikke helt skjønner, og arbeide langsomt for å ikke bruke mye tid på å ende opp med noe totalt ubrukelig, siden jeg gikk glipp av ett eller annet i den boken jeg måtte ha lest om emnet. :)

Malawolf: Ja, der også bruker de gran-kvae. Lurer på om det er noe å finne på vinterstid. Får ut og se om jeg finner noe av det i dag, samt noen piler, Vet at det om sommeren kan være svære "byller" på stammene, fylt opp av god lim. Men det å blande med kull visste jeg ikke, og var bra jeg fant ut av. :) Er mye intressant i dokumentarer med Mears, har sett en del av dem allerede, og er å foretrekke en ganske vanlig mann, fremfor ManVsWild som med topptrening fra millitæret om å vise frem sitt eget ego.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Lurz »

Jeg har spurt i en annen tråd om link til digital/scannet bok, og håper jeg får svar,
Du fikk svar også, men jeg kan godt poste det en gang til: :wink:

http://www.handbue.org/
> finn "buemakeriet" under menyen i venstrekant
> på sida du får opp: "Lage en bue" (pdf)
Under finner du også en oppskrift på å lage streng
"If it breaks you get to keep both parts"
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Alv »

Lurz skrev:
Jeg har spurt i en annen tråd om link til digital/scannet bok, og håper jeg får svar,
Du fikk svar også, men jeg kan godt poste det en gang til: :wink:

http://www.handbue.org/
> finn "buemakeriet" under menyen i venstrekant
> på sida du får opp: "Lage en bue" (pdf)
Under finner du også en oppskrift på å lage streng
Tusen takk, glemte helt å skjekke, siden det er så mye jeg grubler på og helt glemte å undersøke andre svar! :? Høres ut som akkurat det jeg trenger.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lage bue uten moderne hjelpemidler og materialer?

Legg inn av Bowman »

Fortsett å by på kaffe. Ikke la de knekke deg. Du kan jo låse inn kameraet. Du burde prøve å lese noen bøker om buemaking. Du vinner endel på det. Den beste læringen får du ved å lese i trådene her på forumet. Men det virker som du ønsker svar på en hel masse på en gang. Et godt råd. Begynn veldig enkelt. La barlindstaven vente. Jeg lagde 30 buer i div. tresorter før jeg gikk løs på barlind. :-)Få tak i et emne i ask, alm eller hickory. Lag en enkel flatbue. Lag en tråd for prosjektet ditt og spør om det du måtte lure på. Du trenger øks, drakniv, rasp, fil, høvel, skrapestål og sandpapir. Lykke til. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar