Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget bue

Legg inn av Alv »

Har et slags emne til barlind bue, som jeg av mangel på foto har tegnet i paint BLÅ fargen markerer formen på emnet, hvis jeg hugger, kutter og høvler meg frem til det... Kan muliens lage webcam-800X600 bilder av emnet, men det er uansett bølge/S-formet, og ikke bue-form på buen.kan kanskje forsterke dekorere med 3 tynne kvister som kan flettes. ønsker en 1000-talls norrøn-ish bue, men, også en svært kraftig bue, gjerne kraftigere enn buer har vært, på bekostning av historisk epoke.
Men jeg har bare lagd buer av helt rette trær, så hadde vært takknemmelig for forming av bue, kord og piler/evnt. ekstrautstyr. Den jeg allerede har er helt fin, men funker knapt, ask. Men barlinden er sykelig seig og sterk, så jeg tenker på hvordan jeg kan få mest mulig kraf/nøyaktighet t i hver pil. kort sagt enkle tips om hvordan man kan lage en tusen år gammel, ekstra kraftig, barlind-"viking"bue. Tror jeg kunne lagd en langbue, men vet ikke hvor lange germanske bueskytteres buer var. Så jeg trenger tips til litt forskjellig -de som ønsker å være snill med kunnskapen sin kommer jeg til å si takk til og bli glad hvis jeg får en gammeldags norsk jakt/krigsbue. UTEN noen materialer annet enn det de hadde da. Ingen store eller avanserte verktøy.

Sorry for sist post. Sov ikke i går (forgårds), så bare satt og pjattet på tull.
Vedlegg
Untitled.png
(129.51 kiB) Lastet ned 5440 ganger
Sist redigert av Alv den 23 jan 2013, 01:33, redigert 1 gang totalt.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av nidrinr »

oi... Beklager, men jeg har ikke godt nok syn til å se det du skriver med liten skrift, og det du skriver som jeg kan lese klarte jeg ikke å få mer ut av enn "HÆ?! -en gang til i sortert rekkefølge og litt mer sammenheng er du snill" :)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av Stefflus »

Hei og velkommen, det er den ivrigste introduksjonen jeg noensinne har sett. Hvis du greier å kanalisere energien din (hvis det er din egen) på å lage flotte buer tror jeg det kan bli bra.
Tar først for meg noen punkter:
Alv skrev:og noe som muligens kan kastes gjennom en person :evil: .
På andre forum er det mot reglene å nevne slikt, og selv om det kanskje ikke står spesifikt her syns jeg man godt kan la være.
i en gammel, ørliten "park", nær nær-butikken, som jeg tok det lengste, nogenlunde sammenhengende stykket av
Nå vet ikke jeg hvor dette er, men du skal vite at den er fredet mange steder
(teori=la bue stå ute om vinteren?)
Ikke som en regel. 9% fuktighet er gjengs akseptert som en bra fuktighet, og det får man ved 50% luftfuktighet. Ellers er frost ikke av det gode.
er sløv etter en joint med svart maroc,
*sigh*
elsker alver, sipper av tingeling-tegnefilmer :lol:
Mitt bilde av alver er mer i retning av underjordiske. I Norge minner de mer om Havmenn og Havfruer som følger Nøkken i sin årlige vandring, mens på Island er de mer som usynlige underjordiske, bare vakrere enn den norske varianten av slike.
(lov med ikke-truede fugler og f.eks. gnagere som ekorn?)
Sorry mac. No such luck.
om jeg får behøv for retten til å forsvare megselv,
Se pkt. 1.
Black metal alchemy fantasy/mytho, symbolistic, elvish, jewlery, death, death, death, killer bow.
Funker tags her? :|
Ellers så er du i litt feil underforum, dette er for teknisk hjelp med forumtrøbbel.
Du finner egentlig det meste du lurer på i de trådene som allerede fins, og hvis noe fortsatt er uklart er det nok bedre å spørre der enn å spørre om alt på en gang.
Litteratur er en fin ting: "The Traditional Bowyers Bible" vol. 1-4.
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av Alv »

Sorry for første post. Var trøtt i hodet av mangel på søvn, og datt litt bort, men nevnte jo at alt uvanlig var ment som en spøk, og tok til og med lav skrift, sånn at folk skulle slippe å lese det, men heller skrive helt korte, generelle punkt. Og så tror jeg at jeg glemte å slette det/var forvirret av tulltanker. Har ikke lest retningslinjene, vil bare lære gode råd for å lage en barlindsbue (som ikke var merket som fredet, det var en liten busk ved en fabrikk), og regner ikke med at det er mot noen retningslinjer. Hvis man snakker botaniske hager eller naturreservat, så blir det annerledes.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av Lurz »

ønsker en 1000-talls norrøn-ish bue, men, også en svært kraftig bue, gjerne kraftigere enn buer har vært, på bekostning av historisk epoke.
Ok- vi tar det derfra. En av de veldig få bevarte buene fra den tidsperioden du er interessert i er det som blir kalt "Hedeby-buen"
Den er en langbuetype, ca 190cm lang og ganske grundig omtalt på denne tråden:
http://www.bueforum.no/forum/viewtopic. ... lit=hedeby
Du finner også mer på nett om du googler den. De som har lagd forholdsvis nøyaktige replikaer har endt opp på ca 80-100 pund dravekt (ca 40-50kg) Det er på eller godt over grensa for de fleste her på forumet ville jeg tro :(
Utifra dravekta har det antaglig vært en krigsbue. Tror du kan regne med at "germanske" buer (Hedeby, Ballinderry, Nydam) var langbuetype, fra rundt 50 til 100 pund og mellom 170 til 190 cm lange.

Det du trenger er et rett og kvistfritt emne i den lengden. Sliter litt med å skjønne tegninga di, men for å si det pent så ser det tvilsomt ut. For å si det litt mindre pent så syns jeg det ser mer ut som et sykkelstyre enn en bue, sorry :)
Og - barlind er det som heter "rødlista", dvs sårbar/truet art. Det er veldig mange områder, også ute i skauen, som det ikke er lov å hogge den. Selv om det ikke står skilt på hvert tre. Har ikke noe med botaniske hager å gjøre.
Det er veldig vansklig (eller dyrt) å få tak i et bra barlindemne. De fleste har lagd en del buer før de går løs på det. Ask eller alm (eller hassel, rogn, eik) funker bra nok i bøtter og spann.
Verktøy. Som noen andre her sa: Skal du ha et verktøy; samekniv. Øks og rasp neste etter min mening. Osv....
Og som Stefflus sier - Littratur er en fin ting: Traditional bowyers bible, bind 1 som en start.
Lykke til, og ....
"If it breaks you get to keep both parts"
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av Alv »

Fant dette forumet av top10 google resultat en tråd om en som hadde funnet barlind i nygårdsparken; før det wipedia "Barlind" hvor bare botanisk hage stod nevnt, derfor tenkte jeg busken i grøftekanten ved nærbutikken, hvor veivesenet driver å utvider veien, ville være bedre, for jeg fant ikke andre steder med mer detaljert søk, annet enn mange punkter på et kart over bergen, mye i området, men virket som i skogene. Finner ikke det nå heller med ctrl-f på http://no.wikipedia.org/wiki/Fredning_av_planter men har sikkert 50 avleggere, i en svær krukke med vann+litt jord, noe som fungerte på kristtorn også. samt bambus, blir fint med vår snart :D sorry for voldsironi/sort humor :!: , har volds alarm og et dårlig nabolag, fikk ikke tatt bilde av emnet med kamera en nabo har stjålet, så innen neste volds/tyv som vil inn har jeg sikkert allerede fått klar en middelaldersk katapult. :lol: men var bare dårlig humor. så sorry hvis jeg har brutt noe obvious forum-regel. Har fått mange svar her(takk) og andre tråder, men ikke tid til å svare alt nå.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av Alv »

glemte det. Bok. Noen som vet link til/anbefaller en gammel kortlest scannet bok om "lage bue"?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av Lurz »

En begynnelse:
http://www.handbue.org/
> finn "buemakeriet" under menyen i venstrekant
> på sida du får opp: "Lage en bue" (pdf)
Under finner du også en oppskrift på å lage streng
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny på forum, nytt barlind emne, søker råd for å få laget

Legg inn av nidrinr »

For å svare på litt forskjellig: Kopier av hedebybua jeg har laga har blitt mellom 100 og 140# @30" trekk. Det tilsvarer nok mellom 110 og 155# på et fullt 32" krigsbuetrekk, men hedebybua er ikke lenger enn at jeg syns det virker litt skummelt å trekke den helt opp til 32". Jeg aner ikke hvor sterk du er, men om du uten videre trekker opp 140# eller mer er jeg mektig imponert. Vi er ikke mange som klarer det, og det krever en del både i form av styrke og teknikk. Men for alt jeg veit er du et naturtalent med stål i bein og armer, og i så fall gleder jeg meg til du blir med å skyter lengde med krigsbuer :)

Grøfteemner som uansett SKAL ryddes bort er jeg enig med deg at man fint kan ta. Men de som er planta er ofte hybrider, og vokser litt for fort til at det blir veldig gode emner av det. Jeg vil anbefale deg å lage et par buer i f.eks ask, alm, hassel, hegg eller rogn først.. De tåler fint det samma designet og med varme i buken tåler de også samma styrke. Alm og til dels ask tåler det til og med uten varme i buken..

Videre vil jeg anbefale deg å investere i et "buemakerns verktøysett": 1) God øks, gjerne litt smal mot eggen. 2) God rasp. 3) God sikling 4) et sandpapir på ca 80, og et på 120. 5) stålull.

Om du vil ha lakk, olje eller voks å sette inn bua med får du vurdere sjøl, alt funker på sitt vis.

Angående litteratur vil jeg bare anbefale å starte med buebibal 1. Den gir en veldig god oversikt over en del basisinformasjon, og guider deg til å lage veldig bra buer.
Svar