Bue av treski

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Bue av treski

Legg inn av Sandern »

Jeg har hørt rykter om at man kan lage buer av gamle treski...er dette tilfelle? Hvis man kapper skiene litt bak midten, og limer en fingerskjøt, høvler litt, så må jo det funke? :?
-(-
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nja

på plussiden er det jo oftest hickori, bjerk alm og ask i slike ski.

På nedsiden, de er ofte laminert av et utrolig antall småflis som godt kan være fingerskjøtt hvorsomhelst på skia. Selv har jeg noen slike stående, også noen jeg trodde var heltre, men dog ikke. De blir kastet ved neste rydding i kjelleren

Heltre ski er jo ikke annet enn en planke som er ferdigsortert. Det må bare virke.

Skal du lime slikt må du være obs for de er jo som regel innsatt med alt mulig for å hindre vannintrenging.

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg prøvde å lage en bue av en limt treski en gang for mange år siden. Det ble ingen suksess, buen brakk før jeg var ferdig med den. Noe må nok tilskrives manglende erfaring, men vi skal huske på at en ski er laget for å gjøre helt andre ting enn en bue.

Det er mulig det går dersom du du får tak i en lang og bred splittkeinski, kløver den midt etter randen, og skjøter sammen de to halve forendene med fingerliming (NB! Pass på skruehullene!), helst med en lask på hver side til forsterkning. Sålen på skien må utgjøre buken på buen, slik at den bøyer samme vei som skien var ment å gjøre. Problemet er bare at en ski ikke er beregnet på å bøye så mye som en bue. Men, det er mulig det går, det duger iallfall ikke uprøvd! Og la oss få vite hvordan det går!

Er du så heldig å få tak i en gammel hoppski av hel ask, burde det ellers ikke være noe problem.

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Rettelse! Ny feil følger! Som det het i militæret en gang!

OBS!!! Sålen på skien må selvfølgelig utgjøre RYGGEN på buen!!! OBS!!![/b]
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Nilstor: Har samme erfaring...ikke enkelt. Lettere å finne noe brukbart i skogen. Heltreski (med sukkerbit) bruker jeg heller når vi har skiskyting om vinteren. Har heller ikke hjerte til å kappe i noe som har samme alder som bestefar (85 år) :)
Bilde
Svar