Langbue Bjørk

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bógismiður
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 05 des 2012, 12:24
Bosted: Namsos

Langbue Bjørk

Legg inn av Bógismiður »

En dag gikk jeg langs veien til jeg fant en egnet bjørk, den sagde jeg ned og bar på skuldra hjem (2 km). Så delte jeg den i to med en handsag (av alle ting), delte den igjen, og begynte å høvle.

Dette er det første emnet jeg fikk ut fra den stokken.
Bilde

Blir det katastrofalt om jeg ikke venter en tid før jeg arbeider videre med treverket? Jeg har hørt at man skal la det tørke først. Og hva blir konsekvensene om jeg ikke klarer å vente?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av Lurz »

Smør snekkerlim, maling eller noe på endene for å forhindre sprekker. Egentligbør du gjøre det med en gang du har hogd emnet.
Ellers gjør det ikke noe om du tar av barken. Bare pass på å ikke skade den ytterste årringen under. Du kan også begynne å grovformet emnet. Da tørker det fortere.
Det som er viktig er ikke å bøye på emnet før det er tørt, da vil det kunne få permanent bøy.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bógismiður
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 05 des 2012, 12:24
Bosted: Namsos

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av Bógismiður »

Da skjønner jeg :) er litt uerfaren, har ikke holdt på med dette lengre enn 2-3 måneder. Forrige bue jeg lagde var av Rogn, og da fikk den en kraftig bøy fordi jeg ikke ventet >.>
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av nidrinr »

Har du tenkt på åssen form du vil ha på bua? Med bjørk anbefaler jeg flate lemmer med varmebehandla buk.
Brukeravatar
Bógismiður
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 05 des 2012, 12:24
Bosted: Namsos

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av Bógismiður »

Har lite erfaring når det gjelder å lage buer generelt sett, så det avhenger av hva folk sier er best. Jeg har sett noen buer med flate lemmer, så jeg vet omtrent hvordan, men varmebehandling kan jeg lite om.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av Hardwood »

Du kan grovforme buen av ferskt tre, men jeg ville la barken være på. Så kan du smøre inn med lim, og spenne buen fast så den ikke vrir seg når den tørker. Bjørk krymper mye når den tørker, så den vil vri seg hvis du ikke spenner den fast. Et par - tre uker innendørs, så kan du fortsette.
Brukeravatar
Bógismiður
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 05 des 2012, 12:24
Bosted: Namsos

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av Bógismiður »

Da har jeg tørket det og fått 4 emner :D Beklager bildekvaliteten :C
Bilde
Fra øverst og ned:
Piler
Flatbue, 190 cm
Langbue, 190 cm
2 recurve, 140 cm
Det kan hende det ser ut som at jeg ikke vet hva jeg gjør, men i det minste gjør jeg noe :wink:
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av Allan »

Nå har ikke jeg laga noe bue av bjørk som har holdt, (knakk ei i våres, men det var nok min egen feil) så bue av dette tør jeg ikke tru noe om, men jeg ser at mange (med mer erfaring enn meg) klager over kompresjonsegenskapene til bjørka.

Piler av bjørk går for å være solid pg bra. Pilskaft fra jernalderen som det er funnet en del av er ofte av bjørk. Litt avhengig av treet kan det bli ganske lette piler og! Hva har du brukt for å dele emnene?
Sist redigert av Allan den 09 des 2012, 15:56, redigert 1 gang totalt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bógismiður
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 05 des 2012, 12:24
Bosted: Namsos

Re: Langbue Bjørk

Legg inn av Bógismiður »

Kappsag tror jeg det heter.
Svar