Barlindbue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Barlindbue?

Legg inn av Bowman »

Tror det er håp for denne staven, men jeg vet jo ikke. Virker som det er to staver som har vokst sammen på midten av emnet. Det er bark og sapwood på midten av emnet. Veldig rart. Dessuten så har ryggen en skade. Mangler sapwood. Jeg har følgende plan. Har tenkt å fylle igjen området som mangler sapwood med sener og hudlim. Bygge det opp plant med resten av ryggen. Som en slags hudtransplantasjon. :mrgreen: Noen innvendinger? Jeg får Eirik til å hjelpe meg. Staven er på 80". Tenker i første omgang på 70# på denne. Jeg har en barlindstav til som skal bli en Mary Rose replika. 100-110#. Samme dimensjoner som den til Eirik, som ligger ute på paleoplanet.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Barlindbue?

Legg inn av Kviljo »

www.verktoyas.no har en lim som heter "Hotstuff" med rød merkelapp. Den er så tyntflytende at du kan fylle opp hele sprekka med limet. Tviler på at du får fylt det godt nok opp på innsiden med hudlim, men om du må bygge det opp noe på ryggen kan sener og hudlim være en god ide. Hudlim og cyanoakrylat funker fint sammen. Jeg ville nok også vurdert noen senesurringer, men det avhenger jo mye av hvordan sprekkene ender opp med å bli i buen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Barlindbue?

Legg inn av Bowman »

Det limet skal jeg kjøpe. Ser ut som noen senesurringer kommer til å gjøre seg. Utfordringene ligger bra proporsjonalt til i forhold til hverandre slik at det estetisk skal kunne gå an å få til ei pen bue. :D Ålreit med noen krevende emner noen ganger. Den andre barlindstaven er mer normal. Men jeg tror ikke dette er noe krigsbueemne. Satser på en mellomkraftig langbue. 70# maks. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Barlindbue?

Legg inn av Christian »

Kill it with fire :evil:

Jeg hadde engang et almeemne som kunne vikariere som bærebjelke, men når jeg splitta det opp fant jeg tilsvarende skade. Jeg prøvde å jobbe meg rundt, men veden hadde grodd så mye rundt skaden at det var bark! inne i selve stokken :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Barlindbue?

Legg inn av Bowman »

Ingenting skal være uprøvd. Skaden går ikke tvers gjennom. Den holder seg på siden. Dette blir krigsbue. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Barlindbue?

Legg inn av Christian »

Lykke til med det 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar