Splitting, vridning og tørking

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3648
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Splitting, vridning og tørking

Legg inn av Kviljo » 13 jan 2006, 14:18

Bilde

Etter mye frem og tilbake fikk jeg psyka meg opp til å sette øksa i stokken for noen dager siden.



Bilde

...en skremmende affære :shock: :x



Bilde

Et godt emne, og et mindre godt.



Bilde

...men som dere sikkert så på bilde nr.2, er fibrene vridd 90 grader fordelt over 230cm :(

Jeg kommer nok ikke til å begynne på det beste emnet på ei god stund, men hvordan tror dere det vil være å få en bue ut av det? Ville det vært mulig å spenne opp emnet (etter det er blitt tynnet ned til bue-dimensjoner) og dampe ut vridningen? Eventuelt legge emnene i spenn mens de tørker?

Stokken hadde en diameter på 8 cm, og jeg har foreløpig sausa de åpne sidene godt inn med linolje. For å være sikker skal jeg gi den to strøk. Jeg rekner med at dette er tilstrekkelig sikring av stokken under tørking?

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2014
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are » 13 jan 2006, 16:49

Har samme problem selv. Sitter med noen vridde emner, som nå er tørre.
Lagde en flatbue av et av dem for lenge siden. Det er litt uenighet blant en del buemakere om det gjør noe at emnet er vridd som en propell.

Min erfaring er at det ikke gjør noen ting, så lenge strengen ikke blir liggende til høyre eller venstre for grepet. I og med at det er en flatbue jeg har lagd, får venstre side på det ene lemmet og høyre side på det andre lemmet ekstra påkjenning under spenning av buen. Inntil videre har det resultert i en del kompresjonsskader på disse stedene, men det kunne kanskje vært unngått hvis buen hadde vært tillerert bedre.

Har et almeemne med samme type vridning. Planen er å lage en langbue med forholdsvis rundt tverrsnitt for å eliminere en del av effekten til vridningen. Noen av fibrene på ryggen vil da bli brutt, men de midt langs ryggen tror jeg kommer til å bli ubrutte. Dette avhenger selvsagt av graden av vridning på emnet.

Buemakeren Hodgkin beskriver i sin bok "The Archer's Craft" sin løsning på prøblemet. Hans erfaring var at barlind ofte var vridd. Løsningen var å blåse i fiberretningen, og splitte stokken ved saging. Da unngår man emner som er vridde.

Emnert kan også vri seg under tørking. I BB står en løsning på det problemet også: Splitt stokken, bind den sammen igjen etterpå. Da vil den tørke uten oppsprekking, men vil ikke vri seg. Ulempen er at du ikke vil ende opp med noen form for refleks på emnet under tørking.

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn » 13 jan 2006, 16:49

Oi!

Marginale emner. Men kan bli noen kule buer med mye tålmod og grubling.

Du kan stime midten og vri den rett, det skulle være nokså enkelt etter at du har redusert den til buestørrelse.

Det er mye kvist og krokete ved her så det kommer til å kreve sin mann å tillre den, god tid!

Tror du bør arbeide deg ned til en årring. Eller, høvle ned til kjerneved og backe den med bambus eller hickori.

Lykke til

K

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen » 14 jan 2006, 12:21

Ja, her har du en skikkelig utfordring! Gode emner vokser ikke på trær:-)Det ene emnet tror jeg ikke jeg ville lagt arbeid i. Stokken har svært lite kjærneved (dødt og rødt) og svært mye ytterved (hvitt og levende). En ideel barlindbue vil jeg mene bør ha ca 25% ytterved og 75% innerved. Altså må du jobbe deg ned mange lag. Ingen liten jobb. Jeg sauser kun inn mine barlindemner i endene med hvitt trelim. For videre tørking (kald garasje) tar jeg barken av etter ca. 6 mnd, former den tynnere, men like tykk i hele buens lengde. Legges gjerne i spenn for å få den rettest mulig. Etter minst et år kan man kaste seg ut på 40 000 fot....med fare for .... :cry: Uansett, lykke til.
Bilde

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3648
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo » 15 jan 2006, 00:11

Hmm, det ville ikke være noe problem å legge opp buen uavhengig av vridningen. Den ene stokken er iallefall brei nok til det. Men det vil sannsynligvis føre til at fibrene ikke går igjennom hele buens lengde...? - og det kan umulig være det beste? :(
Det ville jo uansett vært det enkleste, så slipper jeg å eksperimentere med å dampe og vri emnet.
KEn: Har du prøvd å dampe ut vridninger? Er redd for å gjøre ting verre enn det allerede er, hehe :)

Men om man kan sage emnene på langs, og legge opp buen uavhengig av fiberretningen, så er jo alt godt :D Men dette må vel forutsette at man tar høyde for at emnet ikke er like sterkt som et splittet rett emne?

Jeg tror kanskje emnene ser verre ut på bildet enn de egentlig er, helst fordi den ene sida av stokken hadde mange rimelig store kvister, mens den andre ikke har noen i det hele tatt, så jeg tror det ene emnet er bedre under barken :)
Jobba ned en kort bue på litt over en meter, og det tok sin tid, i forhold til f.eks furu, hehe :D
Det skal være mulig å spikke ut et smalt emne fra den ene siden av den dårlige halvdelen, kan jo ikke kaste et barlindemne :P



En smal langbue vil kanskje kunne legges slik at den følger vridningen mer enn en flatbue, mens en flatbue vil kunne integrere lengre fibre slik at de går lengre igjennom buen. Og en flatbue vil selvsagt bli mindre stresset enn en "high stacked"/tykk langbue, om man glemmer at stokken bare hadde en diameter på 8cm. En flatbue ville da, iallefall om man jobber ned ryggen en del for å komme nærmere kjerneveden, få en ganske konveks rygg :roll:

En annen mulighet er jo da å høvle ned den konvekse ryggen, og gå for en "neolithic yew 4" som vist på side 91 i BB2. Men alle steinalder-barlindsbuer består visst kun av kjerneved, og siden det er lite kjerneved i emnene, er det kanskje mest hensiktsmessig å gå for en "backward bow"? Sånn ut fra tykkelsen på treet, ville vel det også være hensiktsmessig, hehe :)


Torgisl: Hvor tykke lar du emene være? Min korte erfaring med barlind har kanskje gjort meg overforsiktig. Lim på endene er jo et must, men det kan virke som om barlind er ekstra følsomt for sprekker. Eventuelt er det mine Bergens-emner som er fulle av vann, hehe :D

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen » 15 jan 2006, 19:29

Svar: Ca 6-7 cm i diameter og så må den få tørke videre. Bruk alle midler for å vri den rett under tørningen. Men vær forbredt på overraskelser, barlind er ikke enkelt å hanskes med.
Bilde

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3648
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo » 15 jan 2006, 19:45

Okay, da skal jeg få spent opp stokkene så fort som mulig.

Du mener mao at jeg kan la emnene være i den størrelsen de er nå? Altså halvdeler av en 8cm dia stokk. Vil helst gjøre det så optimalt som mulig :)

Det beste for treet er kanskje å jobbe ned emnet til bue-dimensjoner så fort som mulig, og så sette det inn med litt olje før den får tørke?

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen » 15 jan 2006, 23:42

Prøv å forme emnet så likt og jevntykt som mulig hele lengden ut. Noe linolje på det nåværende tidspunkt ville jeg ikke bruke.
Bilde

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 592
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn » 16 jan 2006, 12:50

Kviljo: HAr ikke dampet barlind, men mange andre treslag. Når det er så tykt må du dampe lenge (2t kanskje) og være forberedt på å bruke mye krefter, og holde det spent litt forbi fasongen du ønsker til det er kaldt tvers igjennom.

Enig med Torgisl om linolja.

K

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen » 19 feb 2006, 01:03

Damping er noe herk, mht godt utstyr. Mht tupper: Sett buen ned i en skurebøtte med glovarmt vann. Pakk gjerne hele greia inn i et ullteppe eller lingnene. Bytt ut nytt varmt vann etter halv time. Vent en halvtime eller så til, sett i spenn. Vent minst i 24 timer..... en skatt jeg vet tålmodighet..... he he ...
Bilde

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3648
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo » 19 feb 2006, 22:13

Båb båb, nå skal jeg ikke komme her og leke ekspert, hehe, for det er jeg overhodet ikke. Men, jeg har gjort ferdig en del barlind-emner nå, og det er helt kart at man må sette de inn med noen form for olje for å hindre de i å sprekke. Det blir utrolig lett små sprekker i lengderetningen (selvfølgelig) ut fra det som var senteret på stammen. Det virker som om den innerste veden er ekstra ømfintlig, for sprekkene går ikke langt mot ytterveden, og de fleste vil ikke bli del av buen(e). Jeg kjøpte et barlindemne fra en kar i Junaiten, og han var helt tydelig på dette, han satte alltid inn emnene med noe for å hindre sprekker, selv på mindre emner.

Det bedre emnet på bildet lever faktisk i beste velgående. :) Jeg klemte den fast til en askeplank, brukte varmluftspistol til å varme den (selvfølgelig var emnet godt innsatt med olje først), og skrudde den sakte men sikkert flat. Og nå etter noen uker er den så godt som rett. Vridningen forsvant også :D


Jeg prøvde forsovidt å dampe en liten barlindbit her en dag, og det gikk helt fint, bortsett fra at den hadde vridd seg noe sideveis over natta. Tydelig at det må få stå i spenn ei stund etter.

Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro » 08 mar 2006, 14:36

Hei Kviljo!

Hva med om du splitter den "dårlige" delen og tar ut to korte lemmer og limer dette på et håndtak a'la moderne recurve bue prinsippet/designet??? Da kan du få deg en ny kortbue. Det skulle holde å lime lemmene på en flate på c.a. 10cm:
Bilde
Omtrent sånn.....

Et annet alternativ kan være at du føyer sammen emnene i en sagtann-skjøt. Beskrevet flere muligheter i BB et sted. Jan Erik Lindseth vet hvor...

Jadda jadda :lol: Men det kan jo gå......
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3648
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo » 08 mar 2006, 19:07

Jepp! Tror faktiske det blir løsningen! Jeg mente å se en mulighet for en hel - veldig smal - langbue i det dårlige også, men å splice sammen to mindre deler er nok en bedre idé, slik at det blir med mest mulig kjerneved og minst mulig store kvister.

Kunne jo vært artig med et slik moderne opplegg, hehe, slik er det jo håp for selv det korteste "kappet" også :D Den ideen skal jeg spare på!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen » 09 mar 2006, 10:27

Man kan redde mye barlindvirke ved å lage en Z-skjøt. Imidlertid viser det seg vanskelig å følge TBBs anvisninger (Splices av John Strunk) ved å legge (tvinge) to emner opppå hverandre for så å kutte. Det virker fristende enkelt, men i praksis vanskelig. Det er fler enn meg som ikke har fått dette til. Lettere da med båndsag (eller en skarp håndsag), pussepapir og litt tålmodighet.(Se bildet... med vanlig hvitt trelim) Som dere ser har jeg også en jobb å gjøre med å ta av litt yttervirke, ideelt vil jeg tro 25/75 %... så surrer jeg til med lærhåndtak og håper inderlig at ikke "buepolitiet" 8) dukker opp for å ta en titt under lærsurringene.


Bilde

Bilde
Bilde

Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro » 09 mar 2006, 13:29

Klikka visst på noe jeg ikke skulle ha klikket på her.
Har ikke noe å tilføye eller å si. Eh!
:oops:
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.

Svar