Nybegynner! Einer laminert med hva?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Torgeir
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 27 sep 2012, 12:49
Bosted: Arendal

Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av Torgeir »

Hei Folkens,ny her... :mrgreen:

Har en DIGER og rettvokst einer,sannsynelighvis rimelig kvistfri,
ståenes i skauen. ( Feit som et mannfolk-lår! )

Tenkte å laminere eineren med F.ex bambus,ask,rogn,lønn, kirsebær.... osv osv
Såh, hva er best,i hviken rekkefølge bør stripsene ligge i forhold til buk/rygg og
alt det der? Som dere skjønner er jeg skikkelig grønn på disse tinga!

Og,har googlet som bare det - ikke så lett å finne så mye om dette...

Takk!

Kjøper meget gjerne et par Barlind-stokker!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av SilentG2 »

Hei og velkommen.

Jeg er kanskje ikke den som skal skrike eller rope sterkest med hva du skal laminere med, men det er laget opptil flere kule einerbuer uten laminater...
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av nilstor »

Einer er heller dårlig i strekk, så å laminere er nok ikke så dumt, nei. Hvis du vil gjøre det helnorsk, vil jeg anbefale rogn eller hassel. Begge er seige som bikkjeskinn, og tåler godt å bli strukket. Min personlige favoritt er vel hassel, det er også mye lettere enn rogn, og tilfører mindre masse.

Lykke til! Og du holder oss vel underrettet?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av Hardwood »

Hei, velkommen på forumet ! Du vil oppdage at det er mange forskjellige meninger, men vi er nå som regel enige om det meste. Nilstor har noen gode forslag, men selv om einer kanskje er dårligere i strekk enn en del andre treslag så er den mer enn sterk nok mener jeg. Altså : Jeg går for SilentG2 sitt forslag. Lag en bue i heltre, der yttersiden av buen (som vender vekk fra skytteren) består av yteved, bare ta av barken. Jeg har laget engelsk langbue på den måten, og den ble bra, den. Det er jo en naturlig progresjon vil jeg si, å begynne med en heltrebue før du begynner på en laminert.
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av maxons »

Hej Torgeir
Precis som tidigare talare skrev så fungerar Einer bra som det är. Man skall bara tänka på att
bågen inte får bli för torr. Einer har en relativt osäker rygg och kan explodera utan förvarning.
Men vill man ha den helt safe kan man alltid backa den med något och det behöver inte alltid vara trä.
Linnetyg, Lintråd fungerar också bra.
Min senaste Einerbåge är obackad och är på 70Ibs@28" och den håller fint.

Har även en backad med Hickory och den är helt safe.
Man kan ta en bräda på ungefär 1 meter och slå i 4 spikar i den och sedan vira lintråd runt frlera varv ovanför varandra
så det bildar ett band och dränka det med utspått vit trälim och pensla på. När det torkat kan man klippa upp det och på så sätt har
man ett band på lit eöver två meter. Det kan man sedan limma på bågens rygg. Det medför ingen styrka men man får en säkrare båge.
Kolla ritningen nedan. 1 bräda, 4 spik och Lintråd
backing.jpg
(42.87 kiB) Lastet ned 3783 ganger
// Tomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av nidrinr »

Jeg holder på med en jeg laminerer med einer i buken og hassel i rygg. Ellers vil jeg anbefale selje som rygg til einer. Både hassel og selje er lette og relativt mjuke, strekksterke tresorter. Einer er mjukt, lett og kompresjonssterkt.
Torgeir
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 27 sep 2012, 12:49
Bosted: Arendal

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av Torgeir »

Takker så mye for alle svar!
Utrolig morsomt dette her…

Nå har jeg jommen felt en fet gullregn-stamme også,gitt!
1.95 lang,9cm diameter.
Burde bli til noe, gullregn/einer combo!

Eller simpelthen et stykke bambus i ryggen?

( Hadde hvert greit med en tabell
over aktuelle treslag Mht. strekk & kompressjons-egenskaper…
Finnes noe slikt?! )

Takk folkens! :mrgreen:

Kjøper meget gjerne et par Barlind-stokker!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av Hardwood »

Det var en god ide. La os lage en ! Det finnes mye forskning og tabeller over treslags egenskaper, men det som er problemet er å omsette dette i praksis. Vi kunne for eksempel dele treslagene inn i klasse A, B, C osv etter styrke i strekk og det samme for kompresjon og evt andre egenskaper, slik at man kan prøve å laminere med AA eller BB osv. Men, egentlig er det vel bare noen få treslag i Norge som er noenlunde sterke i kompresjon, mens så å si alle er gode i strekk. Egentlig kan vi vel si at buken bør lages av treslag med relativt høy egenvekt. Eik, alm, gullregn og syrin er eksempler på slike. Barlind også selvsagt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av nidrinr »

En tabell er greit å ha, men den vil være ganske komplisert.. Einer og barlind er for eksempel godt i kompresjon, men mjukt. Eik, ask, gullregn, syrin og alm er godt i kompresjon, men hardt. Ask, gullregn, syrin og alm er også godt, faktisk bedre i strekk enn i kompresjon.

MEN: Som et generelt tips til gullregn, vil jeg si det er best å lage heltrebuer av gullregna. Alternativt bruke den som buklaminat, men da ikke i noen som helst kombinasjon med einer. Gullregn i buken, alm eller syrin i ryggen vil jeg nok tippe er en bedre kombinasjon hvis du skal bruke gullregn i laminatbuer. Evenutelt hickory hvis du får tak i det.

Til Einer vil jeg som nevnt anbefale en rygg av hassel, selje, eller evt. rogn.

Men en oversiktlig tabell kunne vi sikkert ordne. Den krever bare et ryddig hue og litt tid :)
Brukeravatar
Aphetoros
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 07 nov 2010, 04:11
Bosted: Drobak

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av Aphetoros »

Relativt nybegynner her også.

Holder på med en bue som med einer i buk og ask i rygg. Siden einerbitene ikke er lange nok har jeg lagt inn eik i selve grepet som deler ask og einer i en kile.
Tror det blir fine fargenyanser når den er ferdig og oljet.

Første forsøk ble nok litt for svak (for smal?), så nå lurer jeg på om den skal backes med sener. Noen som har erfaring med hvor mye styrke det kan tilføre?
Er ellers igang med nummer to, satser på at den blir sterkere.

Ellers gode tips her om hassel og rogn. Får se til å samle emner i høst/vinter.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Nybegynner! Einer laminert med hva?

Legg inn av Bowman »

Hvis du er nybegynner så vil jeg anbefale alm eller hickori som "helvedbue" . Det funker hver gang. :-) Skal du laminerte så ville jeg valgt hickory i rygg og eik eller noe annet kompresjonssterkt som buklaminat. Men det er nå engang slik at man tager det man haver. Einer blir bra med senebacking. Holder på med senebacking om dagen. Det er neimen ikke så vanskelig som en skulle tru. Blir seigt som bikkjeskinn. Tåler vannvittig i strekk. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar