Tovedsbuer (type B)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Tovedsbuer (type B)

Legg inn av GreenMan »

Har nettopp (endelig) fått lest gjennom Kviljos masteroppgave og en ting som slår meg er at buene i Maciejowski bibelen (datert ca 1250) bærer tydelig preg av å enten være en tovedsbue type B eller en hornbue.
Bilde
Bilde
Hvis dette er tovedsbuer og ikke en fiks idé av kunstneren(e) (kanskje de var med på korstog og så hornbuer der), så kanskje det er en indikasjon på at dette var mer vanlig og ikke en samisk buetype.

Jeg fikk litt lyst til å lage meg en slik tovedsbue og har sikkert ett tonn med spørsmål, spes til Ivar om utforming...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tovedsbuer (type B)

Legg inn av Kviljo »

Enkelte av buene der minner svært mye om type B, men jeg tror (dessverre?) at det er hornbuer som er avbildet. Årsaken til at jeg tror det er at man ikke har funn av tovedbuer fra disse regionene. - og fra de mange middelalderbyene sørover skulle det være funn av tovedbuer om de var i bruk. Samtidig har man en rekke hornbuer fra perioden som kanskje kan ligne like mye.

Men når det er sagt, så er det ingen tvil om at tovedbuene har vært vanlige her i middelalderen, også i norrønne områder. - og dersom funnene er representative for det som har vært, har tovedbuen vært den desidert vanligste buetypen i norsk middelalder.

Type B bør nok regnes for å være mer samisk enn type A.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar