Ny krigsbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Ny krigsbue

Legg inn av nilstor »

Holder i disse dager på å legge siste hånd på ny krigsbue. Bambus, bøk og amerikansk hviteik, regnet fra rygg til buk. Tror den havner i 120-130-pundsområdet (badevekta er fremdeles i ustand!). 199,6 cm ntn.

Målet var - bortsett fra å lage en brukbar krigsbue - å lage en bue med tilnærmet samme forhold mellom bredde og dybde som Mary Rose-buene, hvor det ligger omkring 1,1 : 1. I håndtaket er forholdet 1,05 : 1 (bredde 31,5 mm, dybde 30 mm), og videre utover lemmene varierer det mellom 1.05 og 1,1 til 1. Bredden rett under nokken er 16-17 mm. Litt bredt, kanskje, men en liten feilberegning med den koniske raspa i Hitachidrillen får ta skylda for det!

Buen er altså meget rank, og det kan kanskje være grunnen til at øvre lem begynte å vri seg mot venstre under tilleringsprosessen. Det begynte faktisk å se ganske ille ut, og jeg var redd for at løpet var kjørt, og bueemnet udugelig til annet enn peisved. Men man måtte jo prøve ett eller annet for å berge investeringen! Jeg endret først kurvaturen i strengeleiet slik at toppunktet flyttet seg lenger til høyre, dessuten tok jeg noen tak med siklingen på høyresida av buebenet. En kontrollmåling av bredde:høyde før skrapingen viste ca 0,95 : 1. Dette tok jeg ned til omtrent 1,1 : 1. Etterpå var buen helt rett! Det ser også ut til at den "comes round compass", som de sier på denne øya uti Nordsjøen!

Nå gjenstår det bare å lage streng, finpusse bue og nokker (selvskutt kafferbøffelhorn, selvfølgelig!), og så legge på tre-fire strøk med Liberon Finishing Oil.
Og jeg lover og sverger at det skal kommme bilder etterhvert, bare Ola får sendt meg strengtråd! Prøvestrengen er både for tynn og for kort, så det er begrenset hvor mye jeg tør å utsette den for.

Skal bli moro å skyte med den, den kjennes ganske potent ut. Tviler på at den vil gjøre det noe særlig som lengdebue, men jeg har noen nestenkopier av middelalderske krigspiler på fra noenogseksti gram og opp til godt og vel åtti. Burde greie å få atskillig fart på slike!

Foreløpig er det heller lite strengfølge . Limte den opp med ca en tommes motbøy. Etter avstrenging og litt vile, ligger strengen fremdeles "i buen", dvs. trekker du en rett linje fra nokk til nokk, går ikke den på noe punkt utenfor buen. Nå har jeg ikke trukket den lenger enn til ca 26 tommer ennå, så jeg er spent på hvordan den vil oppføre seg når jeg tar den skikkelig i bruk.

Bilder vil som sagt følge, bare Ola får sendt strengtråd!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Bowman »

Dette gleder jeg meg til. Har akkurat fullført noe liknende, men uten bøk som midtlaminat. Bambus og amerikansk hviteik. + - 100# 78" ntn. Og bøffelhornnocker. Sees på NM. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Ny krigsbue

Legg inn av nilstor »

Blir dessvere ikke anledning til å dra på NM for meg i år, men jeg ønsker deg lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny krigsbue

Legg inn av nidrinr »

Om det blir på NM eller ved en anna anledning, den bua gleder jeg meg til å se! Om ikke du har trua på den til lengde, så har jeg trua på at du fort kunne fått av gårde ei god standardpil opp mot 220-230 meter med den der. Kombinasjonen du har brukt av bambus/bøk/Am. hviteik har jeg veldig god tru på. Bøk har i alle fall jeg hatt veldig god erfaring med som midtlaminat. Bambusen er vel noe av det beste du finner i rygg, mens den Amerikanske hviteika har bevist ved flere anledninger at den er en vinner i buken.

Synd du ikke kommer til NM...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Bowman »

Jeg tror også at du har ei bra lengdebue i de materialene der. Bøk må jo også være et genialt materiale å bruke som midtlaminat. Det er relativt lettere enn eik. Har planer om en trilam elb i ask, bøk og eik. :-) Synd du ikke kommer på NM. Hadde gledet meg til å se hasselmonsteret som jeg har hørt så mye om. Jeg har en holmegård i ask som er ganske vass. Askemonsteret :mrgreen: Sees ved neste korsvei. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Ny krigsbue

Legg inn av nilstor »

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Da var buen ferdig, mangler bare å finbestemme nokkpunkt og "arrowpass".

Materialer: Bambus - bøk - am. hviteik. Streng: 18 tråder Dyna-ettellerannet fra Ola K. Buen er behandlet med fire tynne lag med Liberon Finishing Oil. Produsenten påstår den er miljøvennlig, men jeg vet ikke mer om den enn det som står på kanna ...

Vitale mål: Bredde/dybde ved håndtak 31,5/30 mm. Under nokk 16/16 mm. Vekt: Tung, iallfall måtte jeg ta i litt for å dra den til nederste hakk på tillerstokken, som her betyr 28 3/4". Antar den ligger på rundt hundreogtjueellerså på 28". Gleder meg til å skyte den inn! Jeg hadde elles som mål å holde meg til et forhold mellom bredde og dybde på 1,1 : 1 eller bedre, og det greide jeg faktisk. Tykkelsen ved nokkene er i største laget, men jeg var litt ustø på hånda da jeg brukte konrasp på drill da jeg laget hornnokkene. På den annen side burde det bli godt skyv på tunge piler! Draget er ellers silkemykt, ligner faktisk litt på barlind.

Beklager ellers at tillerstokken ikke er plassert rett under midtpunktet på det øverste bildet, øvre lem (til høyre) bøyer en anelse mindre når alt er plassert riktig! Må ellers tilstå at amerikansk hviteik var et fantastisk materiale å arbeide med. Har aldri prøvd det før, men det skal ikke bli siste gang!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Ny krigsbue

Legg inn av MalaWolf »

Pent! intet mindre ;-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny krigsbue

Legg inn av nidrinr »

Den der skulle vært med på NM! :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Kviljo »

Coool 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Bowman »

Meget bra. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Allan »

virkelig flott utseende bue! en eller annen gang...men ett sørsmål:
nilstor skrev:brukte konrasp på drill da jeg laget hornnokkene
Veit du om det er beskrevet godt på forumet noe sted hvordan du fester hornnokker? Jeg har et emne som trygler om å bli *litt* kraftig bue, og jeg har noe hønn som jeg trur kunne bli fint, men lurer litt på framgangsmåten
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Zeida »

Vet ingen ting om horn nokker, men jeg kom over denne:

https://www.youtube.com/watch?v=kAj7e07 ... ature=plcp
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ny krigsbue

Legg inn av nidrinr »

Til nocker, bor et konisk høl i det du vil bruke som nock (hønn), og spiss buetuppen så den passer i hølet. Hva du bruker for å bore ut høl med er ikke så viktig, men jeg bruker ofte bare et bor. Et bor på f.eks 5mm kan du først bruke til å bore et høl rett inn med, så kan du rotere hele drillen for å vide ut til passe form.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Ny krigsbue

Legg inn av nilstor »

Allan: Jeg innrømmer glatt at uttrykket "konrasp på drill" kan virke litt kryptisk ...

Men til poenget: Det jeg mener, er en konisk rasp som du setter i drillen. Først borer du et ca 3 cm dypt hull i nokkemnet med en 5mm bor, deretter borer du ikke fullt så langt inn med et 7 mm bor, og så et 10 mm bor halvannen cm inn. Så rasper du vekk kantene innvendig og utvider hullet med den koniske raspa på drillen. Limes på med blå Araldit eller tilsvarende. Løsner ikke aldri!

Grovform nokkemnet før du limer, og ta sluttfinishen etterpå. Hvis du har tilgang på E. Sigurd Hansens bok "Langbue og piler av træ" (dansk, utsolgt, prøv biblioteket), finner du en meget god framgangsmåte beskrevet der. Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Ny krigsbue

Legg inn av GreenMan »

Flott bue Nils, blir spennende å høre hvor langt du sender av gårde en standardpil eller qp med denne ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar