Ny krigsbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Bowman »

Jeg har kjøpt et konisk bor på biltema. Billig og bra nok (nock) :mrgreen: Bor et prøvehull med det koniske boret i en liten trekubbe. Del kubben i to, tvers over det koniske borehullet. Så spikker du til langbueenden og prøver om den passer i den prøveborede kubben. Bruk fil og pussepapir slik at spissen blir jevn og fin. Passer den så kan du bare bore et tilsvarende hull i en grovtilpasset hornock. Pass på å bor mest mulig i midten og tilpass vinkelen på hullet etter hvordan nocken ser ut. Hvis du benytter den ytterste delen av hornet kan du få nocker med mye karakter. Blå araldit er tingen. Dette har jeg lært av Ivar Malde. Funker like bra hver gang. Lykke til. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Oddbjørn »

God ide' å dele klubben i to deler. Oddbjørn.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny krigsbue

Legg inn av Allan »

Det var en smart metode...spørs om jeg må besøke den nyetablerte Biltemabutikken i nabobygda i mårra... :)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Ny krigsbue

Legg inn av nilstor »

Da har omsider innskytingen begynt. Føler meg ganske mør idag etter en del skudd med den igår kveld. Har en følelse av at den er på bortsiden av 120#@28". Jeg skjøt med piler på rundt seksti gram og 11-11,5 mm i diameter med standard feltspiss, og de hadde ingen problemer med å trenge helt gjennom 20 cm skummatte på 18 meter (eller burde jeg skrive 20 yards i denne sammenheng ...?). Prøvde også en 65 grams pil med sparess-formet spiss. Den sto langt ut på baksiden.

Foreløpig har jeg bare trukket den til max 24 tommer, skal bli interessant å se hva den leverer på fullt drag. Endene er litt for tykke, men det er ikke mer enn at jeg kan leve med det. Men som før nevnt, draget er silkemykt. Interessant kombinasjon av treverk, dette. Takk til Kviljo som furnerte meg med materialer. Jeg skal ha mer!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar