holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av buebryter »

Hei jeg er ny på forumet så ha litt tålmodighet med meg :oops: Jeg har hvert på nybegynner kurs hos Per Onsrud to ganger den første gangen med en som kaller seg for bueeirik hær inne på forumet. Innbiller meg vell derfor att jeg kan bittelitt :roll: har laget noen "skikkelige" buer men ingen holmegård selv om jeg drømmer vått hehe derfor trenger jeg elle råd jeg kan få!! vill ha en temmelig spennstig bue til en kar på 182 (for det er meg det) og har ikke allverdens type treslag å velge i men jeg har rogn, bjørk,fjellbjørk, osp og lassevis med furu å gran tilgjenngelig i tillegg til et og annet Ortreet. Kunne tenke meg å etterhvert prøvd å lage en bue med senebacking men har null erfaring med dette har en viss anelse\ ide men bare å komme med råd :P

På forhånd takk for alle gode råd og for mange bra tråder å lese på!!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av nidrinr »

Av de treslaga du lista opp, ville jeg satsa på rogn i starten. En klassisk "flatbue" i rogn skyter veldig bra. Lag den gjerne fra et emne på 8-10 cm dia, og få en litt krum rygg. Flat buk med varmebehandling så har du en vinner 8)
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av buebryter »

tusen takk for svar :D !! noen tips til mål på buen :P?
btw jeg har noen bjørke trær som maser om å få legge seg hundre meter fra soverommet 8) og siden kvistløse bjørkestammer er så veldig enkelt å jobbe med burde jeg ta ned ett å øve litt på det? :idea: vil dette eventuelt bli en bra bue? :?:
Sist redigert av buebryter den 15 aug 2012, 12:33, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av Zeida »

Jeg kan fortelle deg med en gang at bjørk har som hobby å få kompresjons merker! Du må virkelig grille det i buken hvis du skal lage bue av det.
Rogn er derimot flott som buemartriale.
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av buebryter »

Tenkte meg det :? har laget en langbue i bjørk som var fjærlett å holde og kastet langt i forhold til pundstyrke, men den var svak(ca 35) og hadde rundt buk så tenkte med nesten att en flat buk og høy dravekt på noe slikt vil være drepen for bjørk :| når det kommer til varmebehandling skal jeg gi meg med det når årringene begynner å få kontrast eller når hele buken begynner å få litt farge? null erfaring med dette på rogn :?

enda en gang takk for svar !! :D
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av maxons »

Min erfarenhet säger att hela buken kan gott få litt farve. Prova att få en jämn färg över hela buken.
Och kom i håg!! Låt bågen stå minst 2 dygn ( gärna längre ) innan du strängar den igen efter
varmebehandling. Annars är det riskt för att det blir kaffeved :|
/ Tomas
// Tomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av nidrinr »

hehe, jepp :) La bua hvile etter varmebehandling. 3-4 dager pleier å være passe. Ellers er kvistfri bjørk gull verdt til rygg i laminatbuer, så om du har bra tilgang spar litt til det. Heltre bjørk funker, men bruk breie lemmer med krum rygg og flat, varmebehandla buk. Rogn tørker du fort, så om du har god tilgang på det kan du like gjerne øve med rogn og spare bjørka til laminatprosjekter.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av Zeida »

Synd jeg ikke laminerer i såfall for jeg har kjelleren full av 3,5" brei bjørk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av nidrinr »

Hvorfor laminerer du ikke Zeida?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av Zeida »

Klissete lim og det faktum at jeg ikke har båndsag...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av nidrinr »

hehe.
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av maxons »

nidrinr skrev:hehe, jepp :) La bua hvile etter varmebehandling. 3-4 dager pleier å være passe. Ellers er kvistfri bjørk gull verdt til rygg i laminatbuer, så om du har bra tilgang spar litt til det. Heltre bjørk funker, men bruk breie lemmer med krum rygg og flat, varmebehandla buk. Rogn tørker du fort, så om du har god tilgang på det kan du like gjerne øve med rogn og spare bjørka til laminatprosjekter.
Nidrinr, vad använder du till buk om du skall laminera björk? Jag har testat både med Ask och Ek som buk tillsammans med Björk men
buken blir för hård ( kompressionsstark) och björken bryts som småflis. :evil:
// Tomas
// Tomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av nidrinr »

Einer, tennarfuru eller barlind..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av Kviljo »

Thomas, bruker du liggende årringer på bjørka?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: holmegård bue HJELP EN FÆRSKING I NØD!!!

Legg inn av buebryter »

takk for kjempe masse nyttige svar :D kan varmebehandlingen føre til endring i tiller? i så tilfelle burde jeg da tillerere og varmebehandle på nytt igjen ? :?: nå kan det hende det er stor fare på att det blir en bjørk\furu laminat men kanskje det burde bli en holmegård eller langbue eller ? kanskje noen har spennende forslag til en slik kombinasjon tre :?: hadde vært morro med en skikkelig drager av en bue med langt trekk 8) :) noe som skikkelig synker inn i runballene :twisted:
Svar