Buer fra Haðaland

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Hm...jeg håper ikke jeg gjør meg bort når jeg skriver "buer" (i flertall) i navnet på tråden min, der er liksom meininga at det skal bli flere.

jeg er (snart, håper jeg) ferdig med ei bue i ask, laget av et rotskudd på kanskje 7 cm dia ved rota.TIL ORIENTERING: det er den første bua jeg lager som jeg trur kan bli ferdig og brukbar, så...ja..ganske uerfaren. Bua er i dag rett i overkant av 190 cm, ca 32 mm brei på midten, gjennomgående ovalt tverrsnitt mot nær sirkulært mot spissene. Jeg hiver ut et par bilder i håp om at noen har lyst til å kommentere tiller...for det er ikke lett.

Bilde
først nedstrenga. Den var temmelig rett før bearbeiding, nå har det fulgt strengen en anelse. (hvor måler dere det når det angis i cm?)

Bilde
Og så oppstrenga..litt snau strengehøgde kanskje, spørs om ikke strengen har tøyd seg litt her

Bilde
Og til slutt på 20'' trekk..jeg har dratt 23'' så langt, men jeg vil ta det pent og rolig for ikke å gjøre meg bort..

jeg så først på bildet da jeg fikk det på skjermen her hvor mye stivere det øvre lemmet(rotenden) er..foto er visst et fint virkemiddel til å vurdere sånt. Jeg har tatt av en del fra midt på lemmene og utover nå til slutt. Før jeg tynna tuppa var den ca 44#/21'', men den er nok en del lettere nå, uten at det er så nøye.

Takknemlig for tips til vegen videre!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

Ikke ta mer på midten. Den ser ut til å bøte relativt jevnt, men trenger å bøye mer uttover på lemmene. De midterste 30 cm er ok, derfra og ut må du starte å forsiktig ta mer på begge sider.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

(...)og for å fortsette litt..
Bilde
her sees ganske godt at den ikke akkurat er rett og fin sett fra ryggsida, men kroker og vridning skaper mindre problemer nå enn den gjorde tidligere i arbeidet.Den nederste enden hadde en krok som gjorde at strengen løp ved sida av grepet, så den ble dampa og spent fast, og da endte vi med bøy mot motsatt side, så den tok vel godt form etter damping kan en si, men problemet forsvant da :wink: riktige mål er forresten 1895 mm/1860 ntn, 37/ 25 midt på og 15/ 14 ved nokkene (bredde/ tjukkelse).

Bilde
etter noe mer tynning av tupper ser det slik ut. (beklager litt forstyrrende bakgrunn, men det er altså sånn forferdelig rot på arbeidsrommet nå, dette hjørnet var det minst ille..) Fortsatt ser det øvre lemmet (mot høgre her) vel stivt ut.Tynninga har og gjort at vi er nede i 35#/23'', og midre blir det vel enda innen den bøyer jamnt. Jeg har løsna et par skudd på etparogtjue'' trekk, og den kaster bra i veg pilene til ei bue på 40/28, så bare det er igjen litt tre i den når den blir ferdig så..(begriper ikke at bilde ble beskjært til høgre??)

Bilde
og flere problem skal det være :? mot enden har jeg kommet inn i et parti med ekstremt laus ved, det som er i den fura kan jeg skrape ut med en negl. det er jo en ganske tynn kanal med dette, men det skulle nok helt sikkert ikke vært der. Noen som har vært borti lignende? Jeg har for såvidt sett dette før, men jeg er usikker på i hva slags tre. Dette fenomenet har sikkert et navn og ei forklaring, men at det er noe bra for ei bue å inneholde det trur jeg ikke.. :cry:
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Zeida »

Dette myke du finner i midten av treet kalles marg (ihvertfall her). Det er vel en av grunnene til at jeg foretrekker å bruke større trær så jeg kan dele dem og dermed unngå margen.
Jeg tror ikke det er noe større problem siden den er helt ut i tuppen hvor buen ikke bøyer.

Det er helt sikkert noen som kan forklare nermere hva dette er. :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

Jepp, marg. Har overhodet ingen betydning. Bua er fortsatt for stiv uttafor de midterste 30-40 cm, så du kan godt ta av mer :)

-Når bua er på fullt trekk (tipper 30" er passe for denne), kan tillern se ut som en del av en sirkel.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Sirkelforma, er det som fordeler stress jamnest på buas lengde, er det ikke? Og vil være «snillest»mot treet? det føles som langt igjen til 30''...litt skummelt å bøye så mye :?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Så bra forresten at den margen ikke spiller noen rolle.. :D
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

Ungtrær har ofte slik marg som kommer til syne i bua. Den spiller ingen rolle, men det er lurt å pille ut det som er synlig. Noen ganger fyller jeg i lim, men stort sett orker jeg ikke det.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Jacob97 »

Har sett slik marg i de fleste buer jeg har laget (foretrekker medium-tynne stammer), og har ennå ikke brukket noen buer i det området hvor margen synes.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av torkis »

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette :D For to år siden hadde jeg samme utfordringen på min første bue.
Fortsatt sliter jeg med og ta nok av tuppene før jeg strekker buen for mye på tilleren.
Det er en av grunnene til at du/jeg får strengefølge.
Buen er nesten ferdig på midten, men tuppene er for stive, og du kan få permanent bøy på midtpartiet. (det kan heldigvis rettes ut med varme, noe som du allerede har prøvd)

Av samme grunn ville jeg heller ikke skutt med buen før du har fått tuppene til å bøye mer.
Ikke press den lenger på tillerstokken før du ser at ytterste tredjedel på buen begynner å bøye. Hvis du har lang tillerstreng, kan du korte ned denne og gå opp igjen på ,kortere trekklengde.
Vær tålmodig og ta bort litt og litt tre med fint verktøy. Sikling er bra hvis du har.

Hvis du leiter her på forumet finner du mange smarte innretninger for å hjelpe å se hvor buen bøyer. Det enkleste synes jeg er å holde en vinkelhake under buken på buen når den er på tillerstokken.
Med å føre denne langsomt utover mot tuppen vil du se hvor buen bøyer eller ikke. Marker med blyant der du ser at vinkelen og buen blir parallelle og tett sammen. Fjern tre derfra og utover.

Lykke til og husk: Skogen er full av trær som venter på å bli en bue :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

torkis skrev:Lykke til og husk: Skogen er full av trær som venter på å bli en bue :D
jeg takker for oppmuntring/ trøst..det står noen stammer til tørk ved døra og venter heldigvis..et par med oppmerking og grovtilforma, men jeg har lett for å ha tusen greier på gang samtidig, og da kan det være tungt å komme helt i havn med det enkelte. Så det er litt sånn disiplinering for meg sjøl og, ta seg sammen og gjøre det ordentlig ferdig før jeg går på noe nytt..

Jeg har tatt av utover, og tuppa begynner å bli skummelt tynne synes jeg, men det er vel sånn det skal væra..margkanalen er synlig i buken 20- 30 cm i hver ende nå, men det bryr jeg meg ikke lenger om, hvis alt går bra skal jeg gjøre noe reint kosmetisk med det, eller...vi får se.
Bilde
her er vi på 26''. Jeg synes sjøl at det øvre lemmet (til høgre på bildet) begynner å se ganske brukbart ut, det andre bøyer for lite. Jeg jobba i dag ut fra den antakelsen at det er midt på og ut som bøyer alt for lite, men nå lurer jeg på om det ikke også er litt stivere rett under midten enn det det er over. (litt vondt å se på bildet, bla pga en uheldig refleks fra gardina samt div ana rot i bildet -og det etter rydding)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Hardwood »

Bra jobbet, nå ser det bedre ut. Følg med på hvor på buen du får strengefølge når du har spent den ned igjen. Jeg synes fremdeles den kan bøye ørlite mer i de ytterste delene, men det er mye bedre nå.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

Jepp, nå nærmer det seg!

Ofte hjelper det med noen bilder å se etter. Den her er et godt eksempel:

http://www.primitivearcher.com/smf/inde ... 859.0.html
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Så nå synes folket att det ser bedre ut :D det er godt å høre. Jeg skal ta litt mer ytterst, og litt midt på det nedre lemmet i ettermiddag hvis jeg får tid, og da håper jeg det er gjort. Men i dette været her må jeg vel behandle bua med oljedekkbeis hvis jeg skal kunne ta 'a med ut.. :cry: burde begynt med sjakk eller no i stedet.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Å, bua på bildet bøyer fint, jeg er ikke akkurat der, men jeg trur jeg ser vegen dit. Det er mye lettere å bare sammenligne med ei bue som bøyer jamnt (jeg tenkte i retning av et slags bilde av bue på fullt trekk på rutenettbakgrunn så bue kunne sees som en slags graf..diagrammer er vanligvis ikke mitt førstevalg når noe skal forstås, så rart jeg tenkte at det ville være til hjelp..)
Bua følger strengen svært lite utover mot tuppa, det er den midterste 1/3 som tar mest, og så er jeg like overraska hver dag jeg skal ta den igjen over hvor mye den retter seg ut ved å ligge nedstrenga over natta..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar