Buer fra Haðaland

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Løp og kjøp med andre ord...Dimensjoneres fast flite på "vanlig måte" som beskrevet i strengekompendiet som ligger på sidene til nidaros handbuelag? Når en skal lage endelig streng til å skyte med, altså..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Moen »

@Bowman. Ikke lag problemer av skinnhetten. Bruk ordentlig kvalitet på skinnet, og gode maljer, så tåler de mere bue enn noen her til lands noen sinne klarer å trekke;-) Jeg har brukt patenten på buer opp til 150# uten noe problem. De har en gang ikke strekt seg.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Hardwood »

Hehe... Frode, det er nok ikke alle som lager like solide ting i en håndvending som deg 8) Men den hetteløsningen høres fin ut !
Allan, jeg har brukt mange slags tråd. FastFlite er vel et eget merke, men Dynaflite er i samme gata. Jeg vet at Laugengutta bruker den, og siden enkelttrådene er litt tykke og det hele er godt vokset, er den veldig grei å lage flamsk streng av. Råsterk er den også. Og bare for å gi et innblikk i hva den tåler : Lengderekorden for damer (306 m ) er skutt med 50 punds bue, og på den har jeg en Dynaflitestreng på kun 4 tråder....... :lol: Og en av trådene er delvis røket, men holder gjør det enda. På en 80 punder har jeg brukt 6 eller 8. Snakker du om krigsbuer er det ikke fullt så viktig med lett streng. Da er det like viktig å ha en tykkelse som er god å holde i. 10 - 12 tråder kanskje, på en 90 - 100 punder ?
Men fremdeles er det helt klart AstroFlight kjøpt fra 3riversarchery jeg liker best fordi jeg har skutt lengst med den og den har lite voks. Men jeg tror nok forskjellene er små på disse typene.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Bowman »

Joda Moen, jeg skjønner. Men er man skremt så er man skremt. Jeg skjønner jo at det ikke bare er å tre på ei bjønnefitte og trekke i vei. Det har noe med tillit å gjøre. En midlertidig nock og renneløkke oppleves som bankers. ;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nilstor »

Anbelangende Dynaflite: På den nybygde 120-130-punderen min bruker jeg 18 tråder, og det holder i massevis, sannsynligvis er strengen godt "overbygd". Men så skal man jo huske på at det er buestreng man lager, og ikke eggdeler ... Prøvestrengen, som var på 16 tråder og litt for kort, hadde sikkert også holdt.

Det fine med Dynaflite og tilsvarende er at den er omtrent stein død, i motsetning til dacron, som strekker seg enormt når buene begynner å bli tunge. Dacron er stødig og solid, men et mareritt så snart buene passerer seksti pund.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Bowman »

Jeg bruker 15 tråder FF på 100# langbue. Fordelt på 3 kordeller. Det holder. :-) 18 tråder på 120# høres fornuftig ut. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

14-16 holder på 150#...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Og almebua snegler seg videre...jeg har tatt den ned en del, så nå er vi under 30 mm midt på osv..og bra stiv. På grunn av at den bukter seg som en mark har jeg merka den langsmed den eine sida med blyant, og så prøver jeg å se på linja hvor mye den bøyer. (teoretisk sunt, praktisk utfordrende :? ) jeg må bruke en linjal når jeg tolker linja, for den har et snev av medbøy i den ene enden og motbøy i den andre og litt på midten, og sånn fortsetter det..

Bilde
i "rett" tilstand ser den sånn ut. Det er ikke lett å ta bilde så den blyantstreken synes, er jeg redd. En må nesten sammenligne bilde av bøy med bilde av rett for at det skal bli noe forståelig.

Bilde
med tometerstommestokken kommer jeg til at dette er rett under strengehøgde. Der er her jeg finner et problem. Med tilleren på badevekta kommer jeg til 32 kg rett under strengehøgde altså, fortsatt litt mye for meg trur jeg, men det var det med å ikke ta for mye da..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av maxons »

Allan, det ser ut som du har en stygg "hinge" böj, precis vid markeringen? Har du kollat hur den blir då du spänner bågen lite mer?
// Tomas
alm5tiller.jpg
(17.99 kiB) Lastet ned 3018 ganger
// Tomas
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

Den bøyen du ringa ut må være synlig både i oppsternga tilstand, og på fullt trekk hvis bua skal bøye riktig. Enhver ujevnhet som syns i nedstrenga tilstand, skal ha samma "ujevnhet" i alle stadier av bøyd tilstand. Jeg syns det ser såpass bra ut at du kan få på ei kortere streng, og spenne opp bua til i alle fall strenghøyde.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Ja som det ble kommentert ser det ut som den bøyer vel mye der, men hvis en ser på bildet øverst der den hviler på tilleren så har den en bøy som gjør at det blir sånn ja. På blyantsreken (som ikke synes noe videre på foto) synes jeg det ser ut til at den bøyer ganske jamnt.
Noe av utfordringen ligger i at jeg må gjøre nokkene mer ferdig før jeg får på en kortere streng og strenger den til vanlig høgde, for som jeg skreiv, når jeg hadde bøyd den så mye som en er på bildet viste vekta 32 kg, dvs 70,5# og det blir litt drøy vekt for å strenge bua. Og den kan vel neppe tåle 30" trekk med den startvekta. Men nok om det, det blir vel ei råd med det. I mellomtida trur jeg at jeg skal prøve meg på ekstra nokker så vi får på en streng over hodet :)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

-Den tåler nok vekta så lenge tillern er bra...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Da er det bare å trå til altså...den blir litt og litt lettere å bøye merker jeg, best å passe seg. Nå har jeg borra gevirspisser med kont bor for å lage hornnokker, men trur du ikke den eine fikk en sprekk fra kanten og et par cm oppover. :twisted: .men nå skal vel hornet (eller geviret her) bare beskytte treet mot å gnages sund av strengen, så det er kanskje ikke så farlig når det hele er limt godt...eller bør jeg se meg om etter ny elg? :?:
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av nidrinr »

Blå epoxy, saktetørkende. Da kan du nesten støpe hornnokker :)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Nokkene er limt og filt (litt grovt), litt overdimensjonert dynastreng tvunnet og montert (bilder kommer). Jeg måtte file ekstra hakk i Nokkene og bruke ei snor for å få spent den opp :shock: det er godt den skal bøyes litt og litt, for den er tung :) men nå må jeg dampe ut en krok i et av lemmene for å få strengen innafor grepet :( . Den var da ikke sånn før..? Når jeg drar bua (det lille jeg greier) så vil den vri seg litt i handa. Jeg håper i grunnen det ordner seg etter retting, hvis ikke blir den ugrei å skyte..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar