Buer fra Haðaland

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Det finnes en ganske omfattende diskusjonstråd om disse buene her på bueforum, der er det også noen bilder av "Hedeby 1", den hele langbua fra Haithabu. Hvorfor vikingene foretrakk disse lange, gjerne bakoverbøyde tuppene får vi vel neppe vite, men det ser ut til å ha vært vanlig på den tida. Det er greit å ha noe å ta tak i når en spenner opp ei tung bue, men kanskje var det estetikken som var årsaken.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Bilde

Bilde

Hedebyen snegler seg fram mot ferdigstillelse.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av HEO »

Ser ut som den har bra tiller, (nesten)" full Compass". :D Hvordan følger den strengen?
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Hm...Takk for det, jeg trur det begynner å bli bra, men det er så mange kvister å ta hensyn til, så det går litt smått. Denne bua er (som originalen ) bare ca 175 cm mellom strengefestene (enkel sidenokk oppe, knyting nede). Pga den relativt korte lengden vil jeg gjerne fordele belastningen så jamt som mulig og unngå stive partier om mulig. Sånn som det ser ut nå har den krevd bare små justeringer, og vil komme på opp mot 100 pund på 28", det er det lengste jeg vil dra den foreløpig. Bildet viser 26" og da jeg spente ned hadde den fulgt strengen ca 1 1/4".
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av HEO »

Når det gjelder å fordele belastningen, så er det noe av kunsten i buemakeriet: Å få alt som skal bøyes på en bue til å bøye seg(å få hver tomme til å prestere max :) )
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av dagsunde »

En teori på "Håndtakene" er at ved plutselig angrep er det lynraskt å strenge selv tunge buer som ellers ville trengt en oppstrenger ved å sette ene enden rett i bakken, kneet i grepet og holde i håndtaket øverst.
Jeg selv pådrar meg brokk av å strenge en 70# Holmegaard med vanlige tupper, men har ingen problemer med en 100# Hedeby...
Sist redigert av dagsunde den 01 apr 2015, 17:43, redigert 1 gang totalt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

HEO: ja det er om å gjøre å få all veden til å jobbe..og det trur jeg at jeg er nær ved på denne nå.
Dag: jeg strenger vanligvis ved å gå inn i bua med det ene beinet, og da spiller det litt mindre rolle hvordan bua er, men fortsatt er Hedebyen den raskeste å få strengen på. Om det er det som var motivasjonen for å bøye tuppene får vi jo ikke veta, men det må være lov å si at det er et design som har en del fordeler reint praktisk (hvis en ser og utnytter de mulighetene de lange tuppene gir).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Bowman »

Tror dere har rett ang. den teorien om tuppene. Den er latterlig lett å strenge som tung bue. Jeg tror også at det handlet om soliditet. Buen er overbygd. Den ville vært like kraftig med tynnere tupper men hadde sikkert knekt i alt viraket med krig og nærkamp. Jeg har sett originalen og det er en jævlig tjukk kjepp. Ser nesten ikke ut som en bue. :? Jeg har laget flere av disse på en 60-80#. Tuppene blir veldig tunge hvis man skal være tro mot originaldesignet. En elb med samme pundstyrke og tynnere tupper er selvsagt raskere. Likeså en nydam. Men hvis originalen har vært på 140# eller deromkring så har den vært rask nok. he he. Det er jo ikke bare tuppene som er tjukke, Hele buen har en mindre avsmalning mot tuppene enn en elb. Den er bred og jævlig hele veien og blir plutselig smalere mot tuppen. Dessuten er den øverste tuppen en smule lengre. Jeg synes den er styggpen. Men for at den skal kunne levere varene må den være tung. En slapp hedeby er ingen stor opplevelse. '
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Det er sikkert en del av hele pakka med de lange tuppene, det at den har mindre avsmaling mot nokkene enn engelske langbuer (og for såvidt Nydambuene). Et annet bidrag til fart er at den effektive lengden ikke er så stor. Jeg har engang pusla med tanken på å lage en som er 190 mellom nokkene, men jeg trur kanskje det bare bidrar til å gjøre den tregere. Hvis originalen er at topp kvalitet barlind, må den ha vært pervers å skyte: min er en cm smalere ved grepet, og blir likevel borti 100#...:o
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Bowman »

100# er bra. :D Denne buen er en real slugger. Jeg har en i barlind som følger strengen altfor mye. Tanken er å koke den og tvinge den tilbake og starte på nytt. Tror den kan bli på ihvertfall 80# og det er helt greit. Jeg tror heller ikke at den bør lages lengre enn originalen. Jeg tror at dette var et gerilja/allround våpen. Kjekk å ha med seg i båten, lett å strenge og solid.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av dagsunde »

Skeptisk, Bjørnar! :|

Strengfølge er kollapsede eller istykkerdratte celler.

Om du koker & retter ut, er de fortsatt ødelagt, og strengfølgen vil komme tilbake umiddelbart.
(Er min teori/mening ihvertfall)... ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Bowman »

Det er egentlig ikke strengefølge, men spenninger i veden. Jeg splittet en barlindstokk i to og stavene spratt fra hverandre. Utrolig mye spenninger i barlind. Den er tørket på feil måte. Jeg tror at jeg hadde unngått dette ved å splitte den opp med en gang den var høstet og tørke den med litt refleks på en 2" 4". Jeg lagde buen utifra en defleks på 5 tommer. Jeg tror det skal gå. Alternativet er å sage den i to og lage en fingerspleis. Men da blir det ikke hedeby he he.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Hvis stokken hadde medbøy før du begynte å arbeide med den, burde det funke å koke og rette (hvis jeg forsto rett). Jeg sliter med å få Hedebyen på fullt trekk enda, jeg synes at kortere buer er seigere å få helt opp enn lengre buer med samme dravekt, og denne er slem i så måte.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

BildeBilde

Jeg var på sanking i går, kunne ikke dy meg og måtte prøve kløving i dag (skulle legge om dekk, men sola skinner og ravnen klager vemodig fra skauen, så...:))

Det er det beste jeg har fått til av kløving av stokk noen gang, så jeg tar det som et godt tegn hva emnenes kvalitet angår.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Bilde
Og igjen!!
Bilde
Det ble til og med noen fine kvartinger!:D
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar