Buer fra Haðaland

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Oddbjørn, du har selvfølgelig helt rett (prinsipielt), men her prøver jeg å lage ei bue som
1) skal se litt stor ut, og
2) ikke skal være så effektiv.

Jeg kunne godt kutta den ned en del, men da måtte jeg redusert tjukkelse og bredde en del óg, hvis ikke ville den blitt for tung (det er det samme for meg, men f.eks Stian som skal beskytes setter lite pris på det trur jeg). I tillegg var tanken at det ikke skulle lyse "svak bue " lang veg.
Det er altså bruken som styrer, skulle jeg hatt den til NM for eksempel, ville jeg ikke laget.den sånn.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av GreenMan »

Jepp, synes du har valgt riktig ved å lage en bue som ser riktig ut men er relativt trygg å bli beskutt av. Jeg har såpass mye rustning at så lenge du ikke treffer trynet så går det fint med 42, men jeg tror nok endel andre hadde satt pris på om du kunne fått skrapa den ned til 35 eller der omkring. Sånn rent teknisk så er det bedre med en litt tung men treg bue, enn en lett men lynkjapp en.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Are »

En kompis av meg lagde bue med samme formål i selje. Den ble ganske dvask, selv om den så halvkraftig ut. Eller så er dette en av gangene or kan egne seg. Tunge tupper er vel heller ikke å forakte. Enig med Stian. Det er ikke styrken på buen, men pilas hastighet som er avgjørende på om det er farlig/vondt å bli skutt på.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Jeg skal skrape noe mer, spesielt på den indre 1/3 av lemmene for å få den til å jobbe litt mer i grepet (som per nå kjennes helt stivt ut sjøl på 31"). Så forventer jeg at den vil følge strengen noe og tape seg etter innskyting. Det viste seg at ntn var 197cm, men jeg setter på hornnokker, og da blir det 200cm. I seg sjøl ganske lite, men alle monner drar for å lage dvask bue.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Simen »

Jeg kan også bekrefte det med hastighet vs pund styrke. Viking miljøet i England er deg en steinhard regel på 35#@28"

Lagde en liten og kjapp bue, jeg fikk klar beskjed om at den var for tung. Den ble målt innenfor men måtte gjøres treigere.

Det jeg imidlertid oppdaget, var at i tillegg til å gjøre den treigere gav jeg den litt extra strengfølge... Det gjorde buen endel mere stabil til bruk i aktiv combat bueskyting, og kan være en ide å tenke på...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Ja nå måler jeg som regel på 30", når jeg sjekka den på 28" ser jeg at den straks er innafor. Så kan jeg jo legge den I bløt og la den være oppstrenget ei stund, så tar jeg vel effektiviteten ned litt.:)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Bilde
Bilde

Det er ikke blitt veldig mye buespikkeri på meg i år, en her er ei som nærmer seg ferdig. Nesten rett emne, moderat mengde kvist (!)
Teknisk: Alm, 196 cm nokk til nokk, 36 x 32 mm i geometrisk senter. På bildet trekker jeg med ei pil som gir 30 tommer- og- bittelitt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Jæger »

Flott - ser ikke ut som noe puslebue akkurat!
Hva regner du med blir dravekta på 30-ish tommer?
På 601-årsdagen for slaget ved Azincourt - den nye bua tipper jeg du ikke drar med beinstillinga til kisen i grå hoser til venstre i bildet :mrgreen:
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av Allan »

Hehe, skinnet kan jo bedra...men beinstillinga til den nevnte skytteren er ikke noe som hjelper til med å få bua på fullt trekk akkurat!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Buer fra Haðaland

Legg inn av HEO »

Det er ikke blitt veldig mye buespikkeri på meg i år, en her er ei som nærmer seg ferdig. Nesten rett emne, moderat mengde kvist (!)
Teknisk: Alm, 196 cm nokk til nokk, 36 x 32 mm i geometrisk senter. På bildet trekker jeg med ei pil som gir 30 tommer- og- bittelitt.
Nice :D
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar