brukbart emne?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

brukbart emne?

Legg inn av Allan »

Denne står i hagan heme...er det bare å finne saga?Bilde
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: brukbart emne?

Legg inn av Allan »

For å forklare spørsmålet litt... Det er en barlind på borti fem meter fra rot til..topper. Den er vel planta, for den står i utkanten av et steinbed. Barlind var jo motetre på sekstitallet trur jeg, så den er vel en førti - femti år gammal tipper jeg.

Så er det da jeg trenger noen som kan litt botanikk: hvis det er et planta tre, kjøpt hos en gartner, er det da en kultivert variant som har andre egenskaper enn en du finner i skauen? Og spiller alderen noen rolle? Arten kan jo bli enormt gammal, er et ungt tre på femti år brukandes? Det er vel tettheten som er avgjørende for kvaliteten som buemateriale, og tettvokst, dvs har vokst sakte er vel bra for barlind i motsetning til mange lauvtre. Treet har mange relativt tynne greiner da det deler seg ganske tidlig på stammen, men for eksempel hedebybua er jo laga av en svært liten stokk (som beskrevet så fint i en tråd her en stand på forumet). Hvis en bruker en lignende metode kan det vel la seg gjøre å utnytte tynne emner til buer, men veit noen om det gir gunstige egenskaper for buene?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: brukbart emne?

Legg inn av nidrinr »

Du kan nok lage bue av den der, men det ser ut som om det er mer enn nok kvist og kvast på den.. Det er uansett vanskelig å si før man ser mer av stammene.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: brukbart emne?

Legg inn av Hardwood »

Hvis du stikker hue inn i midten av buska, kan du se etter om stammene er kvistfrie på innsiden. Det er de av og til, når det er flere stammer tett inntil hverandre. Du trenger bare at stokkene er noenlunde kvistfrie på den ene siden, hvis de har litt tykkelse. Min mor har en slik i hagen sin som er 80 år og 12 meter høy. Stammene er kvistfrie på innsiden.
Ellers ville jeg sagt at det ikke er så forferdelig viktig om den er tettvokst eller ikke. Er den hurtigvokst må du bare lage buen grovere i dimensjonene for å få buen kraftig nok.
Svar