Nytt forsøk på en bue!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av jozwiak »

Hei. Har satt igang med et Alm-emne, men trenger noen tips. :wink:

Problemet er vel at den ikke er rett, og at den vrir seg litt. Forrige gang jeg prøvde fikk jeg beskjed om at vridningen ikke så mye å gjøre med. Men kan jeg rette den ut? Vet ikke hvor lett det er å se på bildet men...

Jeg har skrudd den fast for å rette ut til riktig "bue", da den hadde en vipp på enden.

Bilde

Bilde

takk for hjelpen.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av Lurz »

Det er mulig å rette den, og for å rette tre må du bruke varme

Men prøv først å bestemme hvor midten på tuppene skal være, strekk en snor stramt mellom tuppene, se om snora er i nærheten av midten på håndtaket. Er den det trenger du egentlig ikke gjøre noe. Om buebeina bøyer litt hit og dit på vei til tuppen gjør ikke så mye. "Snaky" buer er sjarmerende.

Om snora ikke krysser håndtaket blir du nødt til å rette buestaven. Finn ut hvor du vil rette og legg det stedet på emnet over en litt stor gryte med vann, dekk med aluminiumsfolie og la det dampe en halvtime til en time avhengig av tykkelsen på emnet. Kan være lurt å legge en trebit på kanten av gryta på begge sider som emnet kan ligge på.

Før du begynner har du gjort klar tvinger og noe å spenne opp mot. Når buen er ferdig dampa spenner du den rask fast, skru til så mye at du overkorrigerer litt når du sjekker med snora. La buen kjøle seg ned mens den ligger i spenn, helst til neste dag. Når du løsner den vil den gå litt tilbake, men forhåpentligvis vil snora mellom buetuppene nå gå gjennom håndtaket også. Lykke til! (og se siglinje under)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av jozwiak »

Takk for tipset. Da prøver jeg på det. Brukte varmepistol nå. Er det greit istedet for å dampe den?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av Lurz »

Tror våt varme er bedre enn tørr varme til bøying. Er en grunn til at både båtbyggere og buemakre bruker det
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av Bowman »

Jeg bruker tørr varme når jeg retter ut en bue. Legg den på noen klosser med hakk i sideveis og klem den rett med en tvinge. Står en bra artikkel om dette i bowyers bible. Husker ikke hvilket bind. Klem i vei. Biltema varmepistol til 240 kr. Alm tåler god varmebehandling. Husk å gi buken en god runde med varme når den er ferdig tillerert. Da får du ei grom bue. Les Marc ST. Louis sin artikkel om varmebehandling i bowyers bible. HAn bruker tørr varme. nidrinr på forumet her er også ekspert. lykke til. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av jozwiak »

Om jeg får for en holmegårdskopi, med de smale endene. skal disse bøye seg eller være stive?

Bilde
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av dagsunde »

De skal være stive.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av Kviljo »

De bør bøye litt for å være sikker på at det ikke er for mye dødvekt i tuppene. Om de skal være helt stive bør de være nær-umulig smale.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nytt forsøk på en bue!

Legg inn av nidrinr »

Skal du rette ut et emne er det greit å bruke varmluftpistol. Tørr varme holder bedre på den "nye" forma si enn koking/damping. Skal du bøye mye, er det derimot nesten nødvendig med fuktbøying først. Det er en grense for hvor mye tørrvarmeretting tre tåler før det sprekker. Hvis jeg varmer med koking/damping, pleier jeg å la det hvile i et par dager i form, før jeg varmer det lett med tørrvarme og tar det ut av forma. Etter det får det hvile et par dager til, før det får mer tørrvarme. Da sitter den nye forma mye bedre enn om man kun koker/damper.
Svar