Rookie med askeproblem

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Rookie med askeproblem

Legg inn av Allan »

nå er jeg rimelig fersk i buegamet og helt så på forumet, og jeg har søkt og lest en hel del, og håper bare ikke at svaret er gitt et sted før uten at jeg har sett det..
Jeg felte en ask på borti ti meter her om dagen, og håpet å få noen gode emner til engelsk langbue ut av den..(jeg innser et størrelsen kanskje ikke er ideell når en skal høste emner, men ask er litt vondt å få tak i på Hadeland og denne sto i gangavstand hemantel, og var snorrett og hadde ikke ei grein før laaangt oppi)
Etter å ha kappa i et par meters lengder (på stedet) og et vanvittig slit med å få det hele hematt til gards, skulle jeg kløyve dei par grøvste lengdene for å få noe i nærheten av buestr. på noen emner så jeg snart kan komme i gang, (beklager lang innledning) så viste det seg at den ikke kløyvde særlig bra..dvs ikke videre rett. En lengde er propell, så den saken er vel grei..men noen av de andre vrir seg noe mindre.

Så spørsmålet er da: har jeg jobba så hardt for et lite vedreis, eller er det mulig å berge noen buer ut av dette likavel? (burde hatt bilde sjølvsagt)
er det i det hele tatt farbar veg å sage et emner av slikt virke, eller vil det bli bare tull? Er det noe en kan gjøra for å evt motvirke de problema det kan føre med seg at veden da ikke går helt parallelt med emnet? Backing for eksempel? Jeg hadde tenkt å lage i hel ved ettersom det er middelalder som egentlig er min greie. Fersking blir glad for hjelp!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Christian »

Kill it with fire :evil:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Kviljo »

Kommer an på hvor mye vridning det er. Om det er mindre enn 90 grader vridning over buens lengde kan du fint forsøke å lage en langbue. Langbuer har uansett veldig smale tupper, og om årringene ligger litt på skakka har ikke det så mye å si. I alle tilfeller ender du nok opp med et par forsøk før du får en bue du er ordentlig fornøyd med, så her vil jeg si det bare er å sette igang. Ask er jo også ypperlig til mange andre middelalder-formål.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Allan »

Takk for svar! Men med "gå i gang" meiner du altså at jeg kan sage ut rette emner..?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Hardwood »

Jeg har hatt samme problem med en svær askestokk en gang. Spørmålet er om den har vokst vridd, eller om kløyvingen ikke gikk bra. Prøv å se om det er sammenhengende fibre langs siden, kanskje ta av litt bark for å se. En annen mulighet er jo å ta et kortere, bredere emne, f.eks 1 m langt, og kløyve det i to. Så kan du lime buen av to deler, i grepet. Skjules under skinn e.l.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av SilentG2 »

Om alt annet ikke funker, får du si ifra, for jeg reiser gjennom hadeland rett som det er, og da kan man finne noe i gullgarasjen til daniel..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Christian »

Det er mye som kan gjøres for å redde ei bue ut av et vridd emne, spørsmålet er hvor mye arbeid du er villig til å legge i det i forhold til det å gå ut og hente deg et nytt emne :wink:

Jeg kan ikke fordra propelltrær og orker rettogslett ikke å bruke tid på dem lenger...
Som Ivar sier så er det forskjell på hvilke buetyper som passer også, ei flatbue vil ha større problemer med vridning en det ei smal langbue vil. Så lenge ryggen ikke går rundt på buken så går det sikkert greit.

bilder er også kjekt :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Allan »

Hardwood skrev: En annen mulighet er jo å ta et kortere, bredere emne, f.eks 1 m langt, og kløyve det i to. Så kan du lime buen av to deler, i grepet. Skjules under skinn e.l.
Interessant mulighet for å få noe ut av treet det da, mer presist også de minst vridde delen av det som er vridd...men hvordan?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Hardwood »

Du må nok tørke et emne før du kan gå i gang og lime. Men det kan gjøres på en måned eller to. Først kapper du et emne på en meter, så kløyver du i to som er ca 8 - 10 cm brede, og smører lim i endene. Ta dem inn i kjelleren et par uker, så stua et par uker. Ta så av bark og tørk en ukes tid til. Veier du emnene jevnlig, ser du på vekta når emnet er tørt. Buen kan du lage ved å høvle emnene firkantet i tverrsnitt, ca 3 - 4 cm bredt og tykt, og så sage fingerskjøt. Eller til nød skråhøvle 10 cm av endene, motsatt slik at de kan limes sammen til ett sammenhengende emne. Vet ikke om det gir mening for deg..... Men egentlig er det ikke så vanskelig, bare pass på å få emnet rett i hele lengden. Før buen trekkes helt opp kan det være lurt å surre limskjøten.
Men bare så det er sagt ; når ma har litt erfaring, går dette lett. men det er enklere og raskere med et bedre emne. Da kan man grovforme buen til nær ferdige dimensjoner i ferskt tre, og da tørker den mye fortere. 4 uker fra felling til ferdig bue går fint, om enn ikke ideelt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av nidrinr »

Stikk ut å finn en ny stokk med diameter omtrent som håndleddet ditt. Grovspikk bua omtrent til de dimensjonene du tenker den vil ha når den er ferdig, og legg den til tørk på et litt kaldt men tørt sted 3-5 dager. Etter 3-5 dager flytter du tørkinga til et tørt rom inne i 3-5 dager. Etter det legger du bua på et veldig tørt sted i 3-5 dager. Nå skal den være klar til å gjøres ferdig.

At bua nå kommer til å ha krum rygg er bra, da blir balansen mellom strekk og kompresjon bedre for ask.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av Allan »

nidrinr skrev: At bua nå kommer til å ha krum rygg er bra, da blir balansen mellom strekk og kompresjon bedre for ask.
når du skriver at balansen mellom strekk og komp blir bedre for ask med krum rygg, vil det si at små trær gir bedre/ mer solide/ mer varige askebuer enne emner fra store stokker? (jeg måtte finne hyssing og tommestokk: venstre handleddet mitt har en omkrets på 18 cm, for et sirkelrundt tverrsnitt gir det en diameter på skarve 5,73 cm)
Det treet jeg har her nå har vel en maksimal diameter på om lag 30 cm, så da vil ryggen bli praktisk talt flat..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Rookie med askeproblem

Legg inn av nidrinr »

Stemmer. Grunnen til at det er bedre med krum rygg, er at så og si alle løvtrær er bedre i strekk enn de er i kompresjon. Ved å la ryggen være krum og buken flat, minsker du flaten som jobber i strekk i forhold til flaten som jobber i kompresjon. For mye strekk i forhold til kompresjon gir ei bue som følger strengen og blir slappere, for mye kompresjon i forhold til strekk gir ei bue som knekker...

Balanse mellom strekk og kompresjon er ikke så vanskelig som det høres ut. Mellom 6 og 12cm pleier å være bra for de fleste løvtrær. Fortsatt er de såpass mye bedre i strekk enn kompresjon at det er lurt å varmebehandle buken for å få bedre kompresjonsegenskaper i treverket.
Svar