Skaukrafts prosjekter.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Skaukraft »

Ikke så mye å skryte av foreløpig, har ennå til gode å bygge en skikkelig bue, men har da litt småtteri på gang.
Har en tanke om at jeg så langt det er praktisk mulig (og innenfor loven) vil bruke naturlige materialer laget fra bunen av, og kun materialer som er å oppdrive i det jeg anser som mitt "hjemland" nemlig de midtre delene av Østerdalen (selv om jeg for øyeblikket er bosatt på Romerike).
Jeg er også litt opptatt av å bevare mangfoldet vårt, og prøver å holde meg oppdatert på artene som ligger inne på rødlista. Det kan for eksempel være verdt å merke seg at Alm har stått på rødlista siden 2010.
Særlig interessant synes jeg det var å lese Maldes masteroppgave om toved-buene, så det er ikke umulig at jeg etterhvert finner på å koke noen abborskinn og eksperimentere litt i rundt det. Men med kjærring, unger, hus og full jobb tar det nok litt tid.

Uansett, er ser dere starten på et forsøk på å lage buestreng av nesler:
Bilde

Fortsettelse følger, om enn i et noe ujevnt tempo.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av dagsunde »

Jeg trodde man skulle legge stenglene i vann, og la de råtne (kontrollert) i en 2-3 ukers tid, jeg...?

Plantekjøttet går i oppløsning rett før fibrene, så riktig timet, kan du bare løfte trådene ut.
(Det stinker noe grønnjævlig, men ikke kast vannet etterpå! fantastisk gjødselvann til roser, etc.).
avkok av bladene på sprayflaske tar fullstendig knekken på bladlus...

Dessuten kan enhver rett med spinat med fordel byttes ut med nesleblader.
(Jeg har servert indisk mat til indere, der spinaten var byttet ut med brennesle, og de syntes den var bedre... :lol: ).

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Skaukraft »

Det er riktig det, men 2-3 uker vil nok ødelegge alt som heter plantefiber i stenglene. Når prosessen først har fått fart på seg går det veldig fort fra "perfekt" til "kompost". Etter hva jeg har lest meg opp på den siste tiden er alt mellom 2-8 dager normalt.
I gammeltidvæla la man ofte stilkene utover gresset og lot morgensdugg, regn og sol gjøre jobben.
Når rottneprosessen er ferdig må de tørkes og deretter bankes/denges slik at man får fjernet de harde, grove fibrene i skallet i stilken og får ut de fine, linaktige fibrene i kjernen. Ved hurtigmetoden er det stort sett de lange, grove fibrene i stilkskallet man lager hyssing av, men den er på langt nær sterk eller homogen nok til å lage buestreng av.
Nå høres det sikekrt ut som om jeg kan mye om dette, men det jeg kan har jeg lest meg opp på, så dette er det første praktiske forsøket. Har også hatt god hjelp fra et par Engelskmenn, blant annet ei som både spinner og vever nesle. Det krever fryktelig mye arbeid da man av 12-15 kg ferkse stilker kan regne med å få 20g brukbart plantefiber.
Facinasjonen i dette for meg ligger i at dette er svært lokale råvarer og et urgammelt håndverk. Har alltid sett på nesle som ugress, men etter å ha lært meg litt om "svineriets" utallige bruksområder, så har jeg fått en fornyet respekt for den.
Som mat og medisinplante er den absolutt undervurdert.

Det blir nok litt prøving og feiling, men forhåpentlig sitter jeg og knoter med en håndtein neste vinter i et forsøk på å spinne en buestreng....

Det kan være verdt å få med seg at neslevannet er giftig for vannlevende organismer, og må ikke tømmes ut i åpent vann, men som du nevner, det er suveren gjødsel og tar knekken på bladlus som intet annet.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Lurz »

Har prøvd - og feila. :( (bare en gang riktignok) Tanken min var vel noe av det samme du sier, forsøk på å lage streng av lokale fiber.
Lot de ligge i vann ca uke såvidt jeg husker, og tørka de. Problemet var at når jeg banka stilkene så knakk alt, ingen lange flotte fibre som kom fram.
For lenge i vann kanskje? Eller for kort? Lykke til med dine iallefall!
"If it breaks you get to keep both parts"
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Skaukraft »

Prøving og feiling er vel stikkordet her.
Men slik jeg har forstått det på de som kan dette er det de lange stive fibrene man ønsker å bli kvitt. Selv om de er lange og sterke, er de også sprø og uforutsigbare. Det man ønsker å sitte igjen med er den fine, linaktige ulla som sitter innimellom "barken" og kjernen i stilken. Man dæljer løs på de tørre stilkene for å knekke opp de tørre lange fibrene og skille ut de fine fibrene. Så må de samles opp, kardes og spinnes.

Man får et visst innblikk her:
http://www.bushcraftuk.com/forum/showth ... of+nettles

Edit: Denne tråden hører kanskje mere hjemme under "Diverse" enn "Buemakeren".
Admin må gjerne flytte den om han vil.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Skaukraft »

Ser ut til at første forsøk har gått åt skogen p.g.a. det mildt sagt fuktige været vi har om dagen.
Vi prøver igjen.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Christian »

Jeg har ikke laget noen strenger av nesle enda, men jeg har brukt neslefiber til å lage papir. Det jeg gjør er å ta av alle bladene, slik at jeg bare har stilkene å forholde meg til, så drar jeg en hanske opp og ned stilken for å fjerne alle piggene. Litt avhengig av vær og føre så kan du dra barken av stilkene i hele lengder. Så legger jeg barken i vann et par dager før jeg legger den flatt og "skraper barken av barken" med en kniv.

Da sitter du igjen med nesten bare fiber :)

ca 2:30 så ser du hva jeg mener med å skrape barken av barken
http://www.youtube.com/watch?v=p2WXBZQ3S18
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Lurz »

Her er en annen variant på å lage tau av nesler.
Ser litt grovt ut til streng, men kan kanskje gjøres finere. Ser ut som han hopper over retting tørking og noen andre trinn. ?
http://www.youtube.com/watch?v=Wn6wikrwQq8
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Christian »

Det der er vel bare å tvinne tau av neslebark. Da blir strengen bestående av mye overflødig plantemateriale som fortsetter å råtne/tørker inn og reduserer kvaliteten på strengen ganske mye.

Her er en liten snutt om en eksentrisk skrue men den viser ganske tydelig hvordan neslefibrene bør være før man begynner å lage streng av de. http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... QSvdAZeOxw
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av MalaWolf »

Ahhh :) Så kult prosjekt da! veldig bra .. varmer langt inn i gammelskrotten å lese dette .. nesla var her først ja. Den ble sogar ofret i myrer - sammen med andre verdisaker. Jeg har vel noen tråder om nesle og bruk av neslefiber her i Norden her inne ett sted og.

Skaukraft: Alt det du sier om retting etc har jeg og lest men aldri forsøkt meg på. Skal følge med her videre. Godt jobba ;-)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Jeg har ikke laget noen strenger av nesle enda, men jeg har brukt neslefiber til å lage papir. Det jeg gjør er å ta av alle bladene, slik at jeg bare har stilkene å forholde meg til, så drar jeg en hanske opp og ned stilken for å fjerne alle piggene. Litt avhengig av vær og føre så kan du dra barken av stilkene i hele lengder. Så legger jeg barken i vann et par dager før jeg legger den flatt og "skraper barken av barken" med en kniv.

Da sitter du igjen med nesten bare fiber :)

ca 2:30 så ser du hva jeg mener med å skrape barken av barken
http://www.youtube.com/watch?v=p2WXBZQ3S18
Kult. Papir & buemaker ;-)
Fantastisk kul video dette her Christian. Morsomt å se hvordan de jobber frem den aller beste fiberen. Koking av barken i lut har jeg trua på. Mener å ha lest om det mht fremstilling av fiber fra alm- og lindebast, koking løser opp stoffet som binder fibrene sammen (pektin ?)...
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Skaukraft »

Takker Malawolf.
Virker som om vi har litt samme tilnærmingen til en del ting.
Får se hva det blir ut av det etterhvert, har såvidt begynt å leke med tanken på å så ei stripe med fiberlin i hagan også, men det er i tilfelle et stykke frem i tid.
Skal prøve å poste underveis når jeg får tid. Problemet med slike prosjekter er ofte at jo dypere ned i materien man dykker, jo flere "spin of produkter" blir det.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Skaukraft »

Sommerens nesleprosjekt regnet mer eller mindre bort.
Så da får jeg begynne i andre enden, og kanskje få ferdig noe som ligner en bue i løpet av vinteren.
Askemnet har jeg hatt stående i 6-7 år. Blir en Holmegårdvariant av noe slag. Ikke allverdens erfaring med buebygging eennå, så det blir litt prøving og feiling vil jeg tro.
Bilde
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Skaukrafts prosjekter.

Legg inn av Skaukraft »

Det går smått på buebyggerfronten om dagen.
Men det er da alltid ett eller annet på gang, og jeg har ikke helt slått fra meg nesleprosjektet mitt.
I en ledig stund i sommer plukket jeg en god bunt med nesle som jeg la utover gresset for å se hvordan de utviklet seg.
Men tiden regnet bort, og jeg glemte stilkene som lå der, og vips så forsvant mesteparten i gressklipperen.
Men en solrik dag i september fant jeg igjen tre stilker som hadde gjemt seg unna den store gressklippermasakren.
Disse hadde da ligget i gresse siden midten av juli, i til tider et høyst begredelig vær.
Stilkene var sprø, og de lot seg lett kverne opp mellom fingrene. Men til min overraskelse/begeistring ble det igjen en liten mengde myke, tynne fibre av en helt annen type og kvalitet enn de jeg har sett tidligere.
Det var ikke store dotten jeg klarte å berge av de tre stilkene, men det er i allefall en begynnelse. Så, da blir det pån igjen neste år. Kanskje jeg klarer å få til nok til å prøve å spinne en liten trådstump neste år.
Dårlig bilde, men dette er det jeg klarte å berge av tre stilker. Det sitter fremdeles en del bøss på fibrene.
Bilde
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Svar