kommentarer ønskes

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

kommentarer ønskes

Legg inn av nes »

har lag 3 nye buer, den nederst har mye mer bøy på høyre side, kan jeg ta av den på ryggsiden siden den er varmebehandelet på buken, eller må jeg ta det på buken og varme på ny?
hvordan kan jeg legge inn mer enn 3 bilder om gangen ?

- Nes
tiller 1.jpg
denne er lagd av furu på ryggen og teak i buken lengde 210cm 55# på 30" ingen tegn til komp.merker -20mm strengfølge
(26.75 kiB) Lastet ned 1216 ganger
Vedlegg
tiller 2.jpg
rogn 177 cm lang ca 30# på 29" det er ikke en hengsel 2/3 ut på høyre side men emnet som har en bøy der i nedspendt tilstand 35 mm strengfølge
(26.81 kiB) Lastet ned 1216 ganger
tiller 3.jpg
denne er ask plankebue 80# på 28" ( der stopper vekta mi) varmebeh. på buken og må justeres en del på tilleren
(26.66 kiB) Lastet ned 1216 ganger
- Jan Egil
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: kommentarer ønskes

Legg inn av Lurz »

Syns den øverste ser riktig jevn og vakker ut. Særlig etterat jeg så tillerstokken stod litt på skrå i bilder 8)

På nr 2, er det ikke et stykke som bøyer veldig lite sånn ca 1/3 ut fra handtaket på høyre side? Eller er det motbøy der?
På venstre side, den knekken ca 1/4 inn fra tuppen, er det en hengsel, eller er det også noe i emnet?

Den nederste trenger jo avgjort å bøye mer på venstresiden. Hva slags årringer har du i emnet?
Om ryggen følger en årring ville jeg absolutt ikke tatt der.
Om du har stående årringer kunne det kanskje gå? Usikker, vent på noen flere kommentarer. Varmebehandling har jeg lite peil på.

Hvordan legger du inn bilder, kan ikke se at det skulle være et problem å legge inn fler enn tre?
Edit: Ser du laster opp bildene direkte til forumet. Kan være noe der. Kanskje Greenman vet?
"If it breaks you get to keep both parts"
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: kommentarer ønskes

Legg inn av nes »

den nederste buen er ask med stående årringer
bue nr 2 har litt karakter, skal legge ut et bilde av den uten streng.
og ja, jeg legger bildene dir inn i forumet, får lære triksene etter hvert

- Nes
- Jan Egil
Svar