NY bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

NY bue

Legg inn av nilstor »

[url]Bilde/url]
[url]Bilde/url]
[url][/urlBilde

Ny bue nettopp ferdig. Kjøpte litt halvfabrikata (ask) av Ola K. etter lengdeskytingen på Sjoa tidligere i vår, og la glassfiber på rygg og buk. (Beklager herved glassfiberbruken overfor alle rettroende buemakere!). Ble en ganske hissig liten sak på 70-80 pund fordelt over 160 cm. Formen er jevnt avsmalnende, god, gammel Holmegaard. Utrolig hvor godt det buedesignet holder seg!

Håndtaksdelen er litt i snaueste laget, så det kjennes når man skyter, men det er til å leve med. Hendig bue ble det, iallfall. Nokkene er av reinshorn, gjenbruk fra en av de utallige buer som brast. Strengen er 14 lag med FF.

Neste prosjekt er engelsk krigsbue av barlind. Gleder meg til å ta fatt!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: NY bue

Legg inn av Hardwood »

Den var lekker, Nils ! Glass på, samma det ! Så lenge det ikke synes, og man ser treet, har jeg sansen for det. Kjekt å ha en bue man vet ikke knekker også ! Gleder meg til den barlindbuen ! Skal du for resten på ute - nm i år ? Må ha revansj vet du 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: NY bue

Legg inn av nidrinr »

Tipper den der er artig å skyte med :)

Pene nokker. Kunne vært morro å arrangere en lengdekonkurranse der det ble åpna for en klasse for vinstraku-buer også..
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: NY bue

Legg inn av nilstor »

Det er litt dersom-hvis-så fremt-i fall når det gjelder NM, men dersom jeg får ferdig langbuen, og det ikke tørner med andre viktige gjøremål, så funderer jeg på komme ja. Og stiller vel da helst i standardpil-krigspil-eller-noen-annen-sånn-pil-klasse
tenker jeg. Hasselmonsteret har egentlig ikke så mye å stille opp med mot hissige top-fuellede lengdebuer fra Lista, Førde og andre steder! Time vill sjåvv!

Og jeg kan underskrive på at buen er artig å skyte med, i går kløvde den en pil med strengen!
Sist redigert av nilstor den 22 mai 2012, 23:08, redigert 1 gang totalt.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NY bue

Legg inn av Bowman »

Fantastisk bue. Nockene er kule. Gevir? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: NY bue

Legg inn av nilstor »

Gevir, ja. Det stammer fra en rypejakt i Råtåsjøhøa rett nord for Folldal en gang i første halvdel av åttitallet. Det er et fallhorn, fant det tidlig på formiddagen, og gikk og drasset på det resten av dagen. Det ble vel et par ryper også, men det er reinshornet jeg husker fra den turen, det var stort og abakle' å ha hengende på sekken. Så etter det som satt på andre siden av reinen også, men det hadde den f........ bukken sikkert felt i Oppdal, Knutshø, eller andre steder der reinsbukker ferdes. :evil:

Uansett, det har blitt noen nokker av det etterhvert. Fint materiale, men man skal velge med omhu hvor man tar emnene fra på hornet, særlig når det har ligget ute et år eller to, slik som dette. På sitt beste er det knallhardt, men det finnes porøse områder, og dem skal man ikke bruke til nokker. de har en tendens til å kløves av strengen i nokkskåret. Det var en slik nokk som tok knekken på hundreogtjuepunderen min, som revnet med et j.... brak. :shock:

Men kompakt, gråhvitt reinshorn er et fantastisk materiale! Anbefales! :D
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: NY bue

Legg inn av nilstor »

Begynner så smått å få skutt den inn. Den ser ut til å trives bra med piler spinet til 80-100 pund. Veldig atig å skyte med, men siden håndtaksdelen er så liten, kjennes det godt når pilen går. Skikkelig fraspark! Må prøve den med en lengdepil en gang.

Og endelig fikk jeg bruk for en god håndfull piler som ikke passet til noen av de andre buene mine, og bare sto og tok opp plass!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: NY bue

Legg inn av Lurz »

Tøfft! 70-80" på 160cm høres ganske sint ut! Hvor brei omtrent er den sånn rundt midt på bøyebiten? Tøff iallefall!
"If it breaks you get to keep both parts"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: NY bue

Legg inn av nilstor »

Max "hoftebredde" er 5 cm, ved nokkene er den 1,4 cm, øvre lem måler 3,3 cm midt på, mens nedre måler 3,4 cm på midten. Vekten er jeg altså usikker på, i og med at bue/bade vekta er gått fløyten, men den er såpass tung at jeg helst bruker krigsbuedrag på den. Og det behøver jeg ikke gjøre på buer på 75-80 pund og nedover.

Arti med noe som sparker litt ifra, i alle fall. Og så er den veldig hendig!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: NY bue

Legg inn av torkis »

Knalltøff bue :!:
Hvis du har et bilde som viser profilen på ryggsiden, så er det sikkert ingen som blir lei seg om du laster det opp.

Hvor mange pund ekstra regner du med at du får pga. at du har lagt på Vinstraku?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: NY bue

Legg inn av nilstor »

Skal se hva jeg kan gjøre med bildet. Men breddeprofilen utgjør en langbent likesidet trekant, kort og greit. Tykkelsen er nesten jevn hele veien, men avtar en smule mot nokkene. Veldig enkel bue å lage.

Når det gjelder vektøkning i fht x antall lag vintraku/midtgudbrandsdalsk glassfiberfe, regner jeg etter følgende tommelfingerregel:

Legger du glassfiber på ryggen, dobler du trekkstyrken. Legger du i tillegg glassfiber på buken, dobler du igjen. I praksis: Starter du med et emne som trekker 30 pund, ender du opp med et monster på 120. Sånn omtrent. Når ryggbelegningen er klar, kan det lønne seg å sjekke vekta, samt påse at buen bøyer som den skal før du belegger buken. Kan spare deg en masse prakk senere. Eller spare deg for en bue som er fullstendig uhåndterlig!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar