Gullregn

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Gullregn

Legg inn av Bowman »

Ble den heldige eier av et fint gullregnemne ifjor høst. Dette har tørket i fred og fordragelighet og ble til 2 flatbueemner og en gullwing. Trenger litt info om gullregnens egenskaper. Hvordan er forholdet mellom yteved og kjerneved m.h.t strekk og kompresjon? Er det som et barlindemne? Jeg er klar over at den er svært giftig og at arbeid med dette treslaget bør foregå utendørs og med maske og hansker. Har tenkt å lage to holmegårdsbuer og en måkevinge av dette. Tåler den et måkevingedesign med brutal (eller moderat for den saks skyld) refleks i grepet uten senebacking? Og hvordan hadde det vært å senebacket gullregn? Det er ennå ikke helt tørt, men regner med at jeg kan komme igang om ikke så lenge. Emnene har tørket i tørr, men kald garasje siden begynnelsen av september. Flatbueemnene har dratt på seg en brukbar refleks gjennom tørketiden. Mange spørsmål. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gullregn

Legg inn av nidrinr »

gullregn er ...gull. :)

Kjerneveden er god i både strekk og kompresjon, så i bunn og grunn trenger du bare den. Ytterveden er ikke dårlig i strekk, så om du vil beholde den for det visuelle er det ikke noe problem. (Jeg pleier å gjøre det.)

Ellers tåler gullregn bra med juling, så uansett hvilket design du går for vil et bra gullregnemne trives bra.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Gullregn

Legg inn av Bowman »

Flott. Jeg gleder meg. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar