Grevlinghula

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Grevlinghula

Legg inn av Lurz »

En tråd for diverse prosjekter :D starter med et spørsmål.
Fant fram igjen et prosjekt jeg begynte på for ganske lenge siden, et forsøk på å lage en sibirsk/samisk-inspirert "tovedsbue"-ting :?
Den er laminert med bjerk i rygg og eik i buk, begge deler fra plank, og med pålimte stive "ører" Der kort, ca 153cm ntn, og 4cm brei på det breieste. Den vil få mesteparten av bøyen over et forholdsvis kort område.

Problemet er at bjørka i ryggen ikke har helt gode årringer. Spørsmålet er: Holder å backe med råhud (eller flekksteinbit som bør gjøre omtrent samme nytta) Eller må/bør jeg legge et senelag under?
Ser vel nå at det er et noe tvilsomt prosjekt, men det kunne være morsomt å få den ferdig. :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlinghula

Legg inn av Kviljo »

Er det liggende eller stående årringer i bjørka? Om det er forholdsvis liggende årringer kan det tenkes at det ikke er så galt. Har hatt litt problemer med stående årringer, men liggende gir ikke etter så lett om fiberretningen er noenlunde grei.

Bjørkelaminatene revner stort sett ut fra ei lita flis som løfter seg opp, også følger sprekka fiberretningen innover mot buken. Om du greier å forhindre små fiberreisninger med råhud tror jeg du er langt på vei. Bjørka er tross alt veldig sterk i strekk, så lenge den ikke har mulighet til å "revne" ut fra noe sted.

Tror ikke jeg ville satsa på lengre trekk enn 25 tommer, uansett.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlinghula

Legg inn av Lurz »

Stående årringer desverre :? ikke helt gale, men kjenner igjen det der med den lille flisa som løfter seg fra en heltre jeg prøvde meg på fra den samme bjørkeplanken, en gang for lenge siden. Får prøve å få råhud litt nedover sidene så den ikke får sjangsen til å finne på noe fanteri. Og det kan vel hende jeg bør begrense dralengden litt, ja :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlinghula

Legg inn av Lurz »

Da var den ferdig!
Tatt på øyemål etter et bilde av en sibirsk Yakut/Saka-bue. Siden den var så kort, 152 ntn målt langs ryggen, hadde bjørk stående årringer, og generelt var litt tvilsom, bestemte jeg meg for å ta den ned til "barnebue" dravekt. Buk er eikelist, og største bredde 3,7cm.

Sikta på rundt 25#, men gjorde nybegynnertabben. Ta i litt ekstra med raspa for å få den ned, og vips var det en hengsel der :oops:
Så da ble det bare å ta ned resten også. Havna på 17# Men den tåler 28" trekk :mrgreen:
Sikkert på grunn av at den fikk restene av flekksteinbiten på ryggen. Syns det gjorde den litt estetisk i det minste.
28 tommer trekk på det nederste bildet.

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlinghula

Legg inn av Kviljo »

Nais 8) Disse buene er pene! Og om den ikke har fulgt strengen for mye tror jeg nok den er temmelig kjapp til å være så lett. Disse buene har jo ei ganske feit draw/force-kurve.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Grevlinghula

Legg inn av torkis »

Flotte buer, både din og Kviljo sin. :D
Har noen av dere detaljbilde av overgangen mellom bue og pålimt "øre".
Hadde vært fint å sett hvordan det gjøres, fordi det frister å lage noe lignende når jeg er ferdig med den lille indianeren.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grevlinghula

Legg inn av Hardwood »

Råtøff bue !
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlinghula

Legg inn av Lurz »

Tkk for det! Men det irriterer meg at den ikke ble som jeg hadde tenkt. Kanskje jeg må prøve meg på en ny en eller annen gang....? prosjekter > tid...
Torkis, du finner noe her: http://northernwildernesskills.blogspot ... c-bow.html
La en senesurring innafor strengehakket, og en som holder indre del av øret mot buebeinet.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlinghula

Legg inn av Bowman »

Ha. Den var dritkul. Likner på en raring jeg lagde i hassel for et år siden som jeg ikke har turt å vise frem. Din er mye penere. :-) Skal prøve å huske å legge ut bilder.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Grevlinghula

Legg inn av MalaWolf »

Steike .. den var pen :) Ser ut som en überflott gave til en gutt på 10 :D
Svar