Samick Stingray reparasjon

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Torkil
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 23 feb 2012, 12:21
Bosted: nonaas

Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Torkil »

øverste bueben/limb brakk da en venn lånte den :?

kan jeg reparere det med glassfiber eller noe? :?:

kan få bilder viss det hjelper. :shock:


og så er jeg jo helt ny her så det kommer noe annet om ikke så lenge heller :wink:
har vert på et bue kurs på osterøy museum med Morten Kuchera som kurs leder, og mor som kurs arrangør :roll:

Morten har også sagt at han har lyst til å overføre flint knapping ferdighetene hans til meg, når han har tid. :mrgreen:
mvh Torkil
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av dagsunde »

Velkommen, Velkommen... :D

Bilde & Buetype hjelper nok betraktelig på hva vi kan si om mulighetene, ja...

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av nidrinr »

Hei, og vælkømmin ja. Jeg var for litt sein til å skrive akkurat det Dag skreiv, at bilde og slikt hjelper. Men er det brudd tvert av må man ofte inn med noe litt omfattende for å reparere. Da er det ofte like enkelt å laga ei ny bue. Har du vært på buekurs kan du vel sette ut noe du lærte i praksis.. Og om du har mor som er såpass interessert i buer at hu til og med stiller som kursarrangør kan det vel hende dere kunne laga ei bue hver. :)

Flintknappingsferdighetene til godeste Kuchera kan man jo ikke klage på, og der er det bare å plukke opp alt man kan av kunnskap og erfaring.
Brukeravatar
Torkil
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 23 feb 2012, 12:21
Bosted: nonaas

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Torkil »

http://www.bueutstyr.no/viewdetail/BUER ... ctid-25016

kjøpte den på bueutstyr.no
den er en 40# recurve
• Hard Maple, Hickory & Red Rosewood
• Black Fiber Glass Limbs
• Bow Length : 58”

moren min er ikke akkurat interesert i buer og sånt men hun er... fascinert, og hun jobber med natur forvaltning, driver med museum'er og forvaltning av gamle tradisjoner og håndtverk og særlig kulturlandskap :mrgreen:

litt rotete her men jaja.
kurset: det ble startet av min mor og det blir holdt av Morten Kutchera, pluss litt hjelp av meg til deltakere og rigging.
på kurset lager alle hel tre buer de fleste av oss flatbuer i ask, men noen av ungene lager langbuer.

etter hver ser vi nå at de omtrent alle ikke er sterke nok til buene (untatt meg og en venn). (av de så mener jeg gutter på barneskulen og noen fra ungdomdskulen) det har blit snakket om at hvis det blir flere kurs så må vi ha eldre deltakere.

lager også buen til en gammel venn ferdig siden han ikke kunne gjøre den ferdig, den startet som en stor ask planke, og den ble nesten ferdig med på en dag(med vinkelsliper :twisted:

det som var nokså skufende med kurset var at omtrent alle lot foreldrene gjøre arbeidet, ikke de selv som det var ment for :(

men alt i alt har dette hvert mega gøyt.
mvh Torkil
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Hardwood »

Hei, Torkil. Velkommen på forumet ! Jeg skal ikke si at det er umulig å reparere buen din, men det er vanskelig, og buen vil neppe bli som den var. Dessuten er det ikke billig å kjøpe laminater av alle de tre treslagene. Men hvor gammel er buen ? Det kan jo være grunnlag for reklamasjon. Ta kontakt med de du kjøpte buen av, og spør !
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Moen »

Jeg vil være litt mere bastant og si at buen ikke kan repareres. Er det delaminering vi snakker om, er det nok en reklamasjon om buen ikke er for gammel. Å lime sammen ei bue som har knekt ett laminat, glass eller tre, er det bortkastet tid og penger. Desverre.
Brukeravatar
Torkil
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 23 feb 2012, 12:21
Bosted: nonaas

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Torkil »

reklamasjon er forseint (2månedres frist etter kjøp)

det med reparasjon, jeg tror faktisk at jeg bare lar den være inntil videre, jeg kan heller gruble på dette når jeg er mer erfaren(har bare lagd 1askflatbue) :P
mvh Torkil
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Moen »

Torkil skrev:reklamasjon er forseint (2månedres frist etter kjøp)
Tull og tøys! De 2 mnd du refererer til gjelder minimum angrefrist, og det gjelder alt du handler. Du har 5 års reklamasjonsfrist/rett på buen din. Retten til å reklamere er 2 år. Men er produktet ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonsretten 5 år. En tradbue er absolutt ment for å vare VESENTLIG lengre enn 2 år forutsatt at den behandles slik som den skal;)


På glass/ tradbuer er det veldig vanlig å se to typer skader. Delaminering og rene brudd/eksplosjon. Delaminering på grunn av dårlig grunnarbeid kommer som regel litt etter litt, og du merker at buen blir "slarkete" og miste kraft. Normalt vil en kjenne dette godt og undersøke buen for å finne feilen. Brudd kommer nesten utelukkende av overtrekk, ett eller flere laminater kolapser og drar med seg resten i en "eksplosjon". Delaminering kan forresten komme over alt på buen, mens brudd ofte sitter litt langt nede eller midt på lemmen. La oss håpe på det første;)
Brukeravatar
Torkil
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 23 feb 2012, 12:21
Bosted: nonaas

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Torkil »

ok, den skal ha blit skadet/ødelagdt da den ble oppstrengt.

vet ikke hvordan det kom, men det ser ganske alvorlig ut :(
mvh Torkil
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av MalaWolf »

Torkil skrev:reklamasjon er forseint (2månedres frist etter kjøp)

det med reparasjon, jeg tror faktisk at jeg bare lar den være inntil videre, jeg kan heller gruble på dette når jeg er mer erfaren(har bare lagd 1askflatbue) :P
Tøys! Jeg har hatt to Samick buer som har gått åt helvete. Den ene røyk i grepet/riseren, en andre delaminterte seg selv .. begge kjøpte jeg hos Cato (http://www.buesport.com) - og BEGGE fikk jeg byttet inn, vederlagsfritt...

Samick er maskinlget, masseprodusert og har svært varierende kvalitet. Skal ikke være noe problem å få denne byttet inn. Begge mine røyk innen halvåret etter innkjøpet.
Sist redigert av MalaWolf den 03 mar 2012, 23:16, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Torkil
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 23 feb 2012, 12:21
Bosted: nonaas

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av Torkil »

ok.
da har jeg lært noe mer om handel og buer.

takk skal se hva jeg får til :wink:
mvh Torkil
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Samick Stingray reparasjon

Legg inn av MalaWolf »

:) Lykke til !
Svar