gullregna

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: gullregna

Legg inn av Oddbjørn »

Moen da, naughty boy. :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: gullregna

Legg inn av Christian »

'dømrade partysvensker... Høgg dem ned :evil: :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: gullregna

Legg inn av Brage »

Har svenskeasal i hagan jeg... Den skal få stå og irritere naboen en stund til.
I følge mitt treleksikon: Trær: i Norge og Europa, (ISBN 8204085176) er den lite egnet til trevirke, men brukbar til brensel...

Har også en annen luring ved siden av, som også irriterer naboen. Tror det er søtmispel, men er usikker; blytung, tett og vrien.
Begynte på en bue av dette, og det virker som om den tåler det meste. Noen andre som har jobba med mispel?

Jeg har laga noen gullregnbuer - aldri blitt sjuk av det - som jeg har merka :oops:
Vi snakka om tørking, Daniel. Jeg trodde ikke det var under tørking at den råtna innenfra, men at eldre (større)
stokker hadde en tendens til å hules ut "på rot" med tida? Har derfor tenkt at det er bedre å gå for litt mindre dimensjoner.
MartiN
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: gullregna

Legg inn av nidrinr »

Mispel er morro! Har bare laga barnebuer av det så langt, men det er ei krigsbue i mispel på "to-do-lista". Emnet er klart :)
Gullregna kan råtne på rot ja, men også om du lar den være helt tett under tørking. Barken virker å være mer eller mindre vanntett..
Ellers liker jeg best de gullregnemneneemnene som er 5-10cm diameter best jeg også.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: gullregna

Legg inn av Lurz »

Googla Mispel - fant norsk Wikipediaside (med lite info) - gikk til engelske sida, fant ut at slekta (tror jeg) heter Cotoneaster.
Googla "Cotoneaster bow" og fant denne:
http://paleoplanet69529.yuku.com/reply/ ... -JTd7lRRhE
"If it breaks you get to keep both parts"
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: gullregna

Legg inn av Grauten »

Har noen mispelbuer på gang, blytungt trevirke, som er steinhardt å jobbe med. Problemet/utfordringen min, er at alle emnene
jeg har er over middels "snaky". Så da må vi spikke litt, la de ligge litt, og spikke litt igjen. Hastverk er lastverk her vil jeg tro.
Men treteknisk, virker det seigt som fy og med stor tetthet. Dessuten tørker det utrolig seint! Dette blir sånne "skulle ønske" prosjekter :lol: så vi får se hva det ender med! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar