buebygging og salg..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

buebygging og salg..

Legg inn av africanbows »

Har mange jern i ilden angående buer, fasonger og typer.. For salg virker det som det ofte er lettere å få solgt såkalte halvfabrikater, der det gjenstående arbeidet er å file nocker, sage pilhylle, pusse handtak og dekorere. De fleste buene jeg har solgt har vært slike. Med tanke på pris på en ferdig bue i forhold til antall timer man legger ned, er halvfabrikat buen ganske godt betalt. En ferdig bue tar gjerne fort 3 uker med arbeid fra start til slutt og man sitter igjen med ei time lønn på 25 kr.. Ikke akkurat noe å leve av..
Type bue er også av betydning... De halvfabrikerte buene jeg per i dag tilbyr er som oftest laminatbuer. Med actionwood som core (actionbamboo), riser med mange hardetresorter som gir et vakkert tremønster og med eller uten glassfiber.. For de mer dedikerte lages det også heltrebuer, men disse blir straks mye dyrere.. Sjansen for å gjøre feil på slike er etter min mening større, og krever en god del kunnskap. Kjøpere av buebygger prosjekt (første gangs entusiaster) er gjerne mer opptatt av å eie en bue, henge på veggen på hytta, enn det å dykke ned i dypet av bueuniverset... De som har kjøpt slike av meg har etter ferdig produkt skutt sine ca 100 piler for så legge det bort!! Dem om det tenker jeg, så lenge de handler hos meg :)
Per i dag arbeides det med å bygge opp et lite frima i Trondheim som lager cutombuer for salg. Dette er buer med mange eksklusive tresorter, rene bambus buer, reflex/deflex buer, recurvlongbows og Take/down buer.
Skriver dette for å informere forumet om mitt virke så langt..
(Navnet africanbows er et tulle navn hentet fra en serie deflexbuer med geopard/Sebra og Leopard dekor)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: buebygging og salg..

Legg inn av Hardwood »

Dette høres jo spennende ut ! Stå på !
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: buebygging og salg..

Legg inn av Are »

Siden du er i Trondheim regner jeg emd du har kontakt emd Nidaros håndbuelag, Sverresborg BS eller Buegruppa til Handicapforeningen. Dette er i alle afall de tre gruppene jeg kjenner til som driver aktivt med bueskyting i Trondheim. Var selv på mitt mest aktive da jeg bodde fem år i Trondheim.

Lykke til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: buebygging og salg..

Legg inn av africanbows »

Kjenner godt til klubbene i Trondheim...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: buebygging og salg..

Legg inn av Christian »

Hadde vært fint og sett flere bilder av disse buene dine. Anbefaler photobucket til å laste opp bilder med :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: buebygging og salg..

Legg inn av africanbows »

Skal legge inn noen bilder etterhvert denne uka..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: buebygging og salg..

Legg inn av Christian »

stas!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: buebygging og salg..

Legg inn av africanbows »

Noen av mine buer..
Vedlegg
IMAG0571.jpg
Ren deflex bue. Fantasy inspirert med dragemotiver. 44#/26" 62 tommer lang. En herlig bue laget av Ask og actionwood (superaction wood)
(17.08 kiB) Lastet ned 2265 ganger
IMAG0011.jpg
Buen sett fra en annen vinkel.. Glemte å si at buen har actionwood som core..Longbow med reflex/deflex ligth.
(36.08 kiB) Lastet ned 2265 ganger
IMAG0012.jpg
Alm og Ask. 30 pund på 27". Tradisjonelt grep uten pilhylle. Håndsydd lærhandtak.
(37.19 kiB) Lastet ned 2265 ganger
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: buebygging og salg..

Legg inn av Bowman »

Veldig fine buer. Hvilken metode bruker du når du limer inn reflex? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: buebygging og salg..

Legg inn av africanbows »

Jeg spenner et tau som bøyer buen i tørkeprosessen. Veldig enkelt. Det må være et tau som ikke strekker seg, f.eks kveitline.. Sterk som bare det..... :D
Svar