Ryggforsterkning av barlindbue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av Sturlabuer »

Hei, etter å ha vært litt opptatt med helt andre ting en periode, har jeg begynt å spikke litt buer igjen.
Har hatt et marginalt barlindemne liggende i flere år som jeg nå tenkte skulle bli min første barlindbue.
Dette er toppen av et mindre tre, dia 4,5 cm nederst, 2m lang, ganske mye kvist rundt hele, greit med kjerneved.
Emnet har en bøy som gir ca. 8cm motbøy/medbøy, satser på motbøy. Tenkte å lage noe som kan minne om en japansk bue.

Jeg vurderer å bare høvle ned ryggen for å få den litt flatere og slippe å dille med alle kvistene. Så hadde jeg tenkt å lime på
enten lintøyvev fra IKEA eller hampgarn. Jeg har ikke lyst til å begynne med sener eller råhud på dette prosjektet.

Høres dette ut som gjennomførbart, eller er jeg på ville veier?

Lars
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av nidrinr »

..Begge deler funker sikkert, men jeg ville lagt på en rygg av 3mm hassel eller alm..
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av africanbows »

Eller senebacket buen... Blir bra backing nok det..
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av Sturlabuer »

Jo, sener eller hassel ville nok vært bedre alternativer, men er desverre ikke helt aktuelt denne gangen.
Tid og tilgjengelighet setter begrensninger.
Da prøver jeg lin eller hamp og ser hvordan det går.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av Lurz »

om du vil gjøre det litt mer komplisert....
Legg på parallelle lintråder på langs (kjøp en rull av Are :) ) så sparer du tyngden av tverrtrådene i veven. Bortkasta tyngde, serlig mot tuppene
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av Kviljo »

Tøy har ikke noen særlig effekt. Det hjelper for å holde nede oppflisinger på plankebuer av f.eks ask, men vil neppe være noen fullgod motvekt for å holde igjen oppsprekkinger fra kvistete barlind. Tror ikke jeg ville stolt for mye på en lett/tynn senebacking heller, siden den i likhet med tøy har for lav stivhet og du risikerer at treet gir etter selv om senene/tøyet ikke gjør det.

En tykk tykk råhudbacking eller aller helst et laminat av et av våre mange dugandes backingmaterialer vil gjøre det til et verdig prosjekt :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av africanbows »

Jeg hadde et slikt problem. jeg backet med bambus og problemet forsvann. bambusstokker opp til ca2,10 kan fåes tak p plantasjen. forholdsvis enkel á splitte opp, og preparere. prøv. bambus
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av Sturlabuer »

Takk for tips! Jeg tror jeg sparer de mer arbeidskrevende backingene til mer verdige prosjekter, f. eks. den nedre delen av barlindtreet mitt.
Jeg prøver med hampgarn, det skal vel ha ganske høy stivhet, må bare velge limtype.
Skal man knekke en bue er best å gjøre det fort, var det en klok mann som skrev.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ryggforsterkning av barlindbue?

Legg inn av Lurz »

Backa engang en kort ask indianer/barnebue med linstoff. Den holdt fryktlig lenge (for alt jeg vet holder den fortsatt, ga den bort)
Tror jeg brukte vanlig hvitt sløydlim. Ellers har du jo hudlim, så lenge du ikke skal skyte i regnvær......
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar