Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Her blir det nok mange meter. Er lønnetuppen bare limt på med en skråskjøt? Oddbjørn.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ja. Ikke særlig lurt, men enkelt og kjapt. Surrer skjøten godt, så holder det nok en stund. Den buen hadde korte recurves eller siyahs, med alt for skarp bøy. Så dette er redesign, for å teste forskjellen. Hadde selvsagt vært best å låse limskjøten med et rygglaminat, men det gjør jeg neste gang.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Den nokken på lønnetuppen?
Du tøyser ikke? ;-)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Om du ikke lar den bøye så mye i overgangen til limfuga holder det sikkert. Eventuelt kunne du jo også senebacka den opp til og litt over skjøten. Artig eksperiment, som ganske sikkert har noe for seg.


En helt annen sak: husker du hvor tynne piler du har skutt med dine tyngre flightbuer med godt resultat?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe.... synes du det var en rar nokk ? Nei jeg tuller ikke...vi LEKER ikke buemakeri her, altså ! Godt å høre at du har litt tro på skjøten med surring. Var litt nølende. Den skal ikke bøye i skjøten. Nå er buen 10 cm lenger, og 10 gram lettere enn den var med siyahene.... 8)
pilspørsmålet må jeg komme tilbake til, må sjekke. Men tror det er 7,5 mm ca, for 25 og 26 tommers piler.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

En fyr her nede som skyter en bue han kjøpte fra statene. Den har sånne pålimte ører. Ser scary ut, har ikke engang det lille hornet på baksida. (som vel ikke hjelper mye uansett) Nå er den vel ikke mer enn rundt +- 50 pund eller noe, men den har holdt ganske lenge.
Men det er iallefall ikke mye ekstra tyngde på utsida av strengehakka dine. Sett på sibir-buer?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Kult, Lars. Ja, på en 50 punder er det kanskje ikke så kritisk. Men det må nok surres godt. Det er ikke første gangen jeg prøver dette, og det holdt på forrige bue.
Ekstra vekt utenfor nokken, nei.... det eneste materialet jeg godtar utenfor nokken er....luft 8) husker ikke Sibirbuene, men det må jeg sjekke !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ivar : Nå har jeg sett litt nærmere på lengdepilene mine og sjekket tykkelsen. Den eneste pila jeg har skutt langt med og som er over 5/16, er den jeg skjøt 363 m med før buen knakk. Det var boosage 80 pluss pund. Den pila var ca 8,5 mm, men så var den også 27 tommer lang og 17 gram. Pila knakk. Min erfaring er at forholdet mellom tykkelsen og lengden har mye å si. Alle de andre pilene mine er laget sv 5/16 skaft og er mellom 6,7 og 7,8 mm. Har en som gikk 326 m fra boosage 70 pund, den pila er 7,7 mm og 26 tommer. Vekt 14,2 g. De kortere pilene mine som jegmhar skutt 350 - 374 m med er 21 til 23 tommer og 7,2 - 7,5 mm på det tykkeste. Sivert sine superlette piler er 21 tommer, 7 til 9 gram, og 6,8 - 7 mm.
Håper dette var til nytte.
Bjørnar
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Hehe...
Lærer fra de beste,her... ;-)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Buen til høyre, ingen skal komme og si du ikke har historiske strengehakk :)
Hadde et bedre bilde som var navna etter et annet folkeslag, mener det var "Yakut", men finner det ikke igjen.
Tekstet som "Koryak armor" på wikimedia.
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kult! Du har nok rett i at det er et forhold mellom lengden og tykkelsen, eller kanskje mer spesifikt lengden og stivheten. Jo lengre de er, jo større dimensjon og spine.

Grunnen til at jeg spurte er at jeg har diskutert litt med godeste Karpowicz om de tyrkiske flightpilene. Han mener at man bør tynne pilene til under 7mm for å gjøre det ordentlig. 25 tommer lange og 7mm tykke, og så skyte de fra 130# tyrkiske flightbuer som sender de ut med 350 fot per sekund. Det er interessant det :shock: :?

Min beste pil har største diameter på 8,6mm, så det stemmer jo godt overens med din 363-pil. Du har nok eksperimentert med tynnere piler enn det jeg har, men jeg aner at dette kan tynes enda mer. Eller har du erfart at de tynne pilene ikke har gått like pent ut av buene?

Kanskje den høye strengehøyden på tyrkerne gjør at de kan skyte tynnere piler? Når skuddene blir ekstra lange tipper jeg luftmotstanden blir desto større, så kanskje neste steg vil være å optimalisere buene for å skyte piler med lav spine?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Interessant ! Adam kjenner jo godt til at tyrkerne brukte så tynne piler, så han har vel rett. Men jeg tror det er nytteløst hvis ikke man får tak i riktige skaftemner. Det holder ikke med å plukke de letteste og stiveste skaftene i bunken. Man må trolig ha et usedvanlig tettvokst og stivt furu eller granemne, og kanskje varmebehandle i tillegg. De tynneste lengdepilene mine som går langt, er utrolig stive i forhold til tykkelsen. Ja, jeg har også prøvd å lage dem enda tynnere. Og da er det spaghetti som bare det....
jeg er usikker på hvilken effekt tommelringen har i dette bildet, men jeg mistenker at den har positiv innvirkning siden slippet er motsatt vei. Stor strengehøyde vil jeg tro tillater tynnere piler, helt sikkert. Som på tyrkerne. Dette kan vi jo nærme oss i trebuene ved å bruke medbøy/motbøy designet. Det er sikkert også lurt å eksperimentere med bredden på grepet ved pilpasseringen. Som de sier på paleoplanet : IMHO :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nilstor »

Korrekt bruk av tommelring betyr nok ganske mange meter ekstra. Trefingerslippet fører til at strengen blir presset ganske mye sideveis, faktisk så mye som en tomme eller mer, noe som fører til et ganske stort energitap. Tommelslippet sender energien fra strengen nesten parallelt med pilens lengdeakse. M.a.o. den energien som i trefingerslippet går med til å sette strengen i sideveis vibrasjoner, blir i tommelslippet brukt til å drive pilen framover. Jfr. forresten flipper release. som brukes av amerikanerne i de mer outrerte lengdeklassene.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Lars, meget interessante de Yakut-buene. De har jeg ikke sett før. Men nå skal jeg ikke påberope meg stor kreativitet; når man har holdt på noen år er det ikke lenger lett å si hvor vi har kunnskapen fra. Det meste er nok prøvd før, så denne nokken jeg har laget er sikkert noe jeg har snappet opp en gang. Jeg liker den, for den tillater superlette tupper og er enkel å lage og bruke. Slik ser buen ut nå. klar til finjustering ! Nå målte jeg den til 30#20", så enten må den trekkes til 32 tommer, eller så må jeg ta den ned til å skyte i 30 pundklassen. Tror det siste er mest sannsynlig..
DSC_0229.JPG
(86.3 kiB) Lastet ned 4579 ganger
Og her er et lite minne buen ga meg da jeg gikk over kanten med sikling.....(flis av varmebehandlet hickory, under neglen)
DSC_0228.JPG
(70.87 kiB) Lastet ned 4579 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

DSC_0221.JPG
(96.11 kiB) Lastet ned 4578 ganger
Fikk den ! hehe...er ikke første gang :?
Svar