Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Hardwood skrev:Hehe....Bjørnar, det er ikke indianerbuer, alt som glitrer. Er vel mer en monsterholmis, egentlig. Spiller ingen rolle, skal bli gøy å se den i aksjon.
Nå er den varmebehandlet og ferdig formet i motbøy. Ble ikke helt fornøyd. Ville helst hatt 3 tommer motbøy etter varmebehandlingen men klarte bare 2 tommer. Trolig vil den miste et par tommer under innskytinga og ende opp omtrent i null. Lillebroren har en tomme motbøy etter innskyting. Kanskje jeg damper inn litt mer motbøy i ytterste halvdel av lemmene, vi får se. Det har også innvirkning på strengehøyde. Vil helst ha litt god strengehøyde når buen er oppspent, samtidig som tuppene ligger nesten parallelt med strengen. Men dette er kanskje godt nok. Tykkelsen på monsterlemmene gjorde det vanskelig å gi mye motbøy med tørr varme, så neste gang tror jeg at det blir damping først. Lærerikt prosjekt !
20140127_231425.jpg
He he. Grunnen til at jeg nevner indianer i denne sammenhengen er at defleks-refleksdesignet ble brukt av mange av de østlige stammene. "Eastern woodland" Jeg får ikke så mye holmegårdsfølelse når du har varmet inn medbøy-motbøy på den måten. Men for all del. Den kommer til å fløtte pila langt avgårde og det er det viktigste. Sees på Vinstra. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hm, det har du rett i. Jeg tenkte mest på breddeprofilen, men det er jo sant at sideprofilen ligner noen av indianerbuene. Kanskje Høvdingbuen er et passende navn ? Hehe...men først må jeg klare å spenne opp buen, så jeg får finjustert den. Ikke lett !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Jippiii ! Klarte det ! 8) satte buen på tillertreet på veggen, hadde slakk streng og tråkket på strengen med foten. Haha...sprøtt. men så fikk jeg kort streng på, og selv om tilleren var ujevn så oppførte buen seg bra. Måtte svekke det ene lemmet en del for å få den noenlunde jevn. Så jobbet jeg meg opp til 20 tommers trekk. Må ta dette sakte. Her er målingene, sånn ca. : 10"/33#, 12"/43#, 14"/51#, 16"/59#, 18"/67#, 20"/78#.
Hvis jeg tegner en f/d-kurve videre ut i fra dette, ender jeg på 126 pund. Men jeg må regne med litt strengefølge, og at buen kanskje øker mer på de siste tommene . Uansett, så langt, så godt !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Hardwood skrev:Hm, det har du rett i. Jeg tenkte mest på breddeprofilen, men det er jo sant at sideprofilen ligner noen av indianerbuene. Kanskje Høvdingbuen er et passende navn ? Hehe...men først må jeg klare å spenne opp buen, så jeg får finjustert den. Ikke lett !
Flott. Denne buen hadde vært en høvding verdig. Lag noen indianerinspirerte standardpiler og la denne buen danke ut den engelske stilen. He he. Breddeprofilen er avgjort holmegård, men sideprofilen gir assosiasjoner til seneca, mohawk og cayuga. Altså Iroquois. Gleder meg til å se denne i aksjon.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ha ! Skal jeg jammen gjøre. Magne skjøt 222 m med standardpil i fjor, med Kveita. Det er en helt vanlig flatbue på 100 pund. Så det er ikke usannsynlig å gruse standardpilrekorden med denne !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Blir morro å se hvor mange meter den klarer. Jeg har trua på at den kan klare over 250 meter med standardpila
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Det forundrer meg ikke, Daniel.
Jeg har en gruppe ungdomsskoleelever i valgfag natur, miljø og friluftsliv og de har fått lage seg steinalderbue. Emnene fikk de hugge selv i skogen. I dag var det stor stas da de prøvde buene. Her henger de, 4 stk av einer, 4 stk av bjørk og 1 av rogn. Buene er mellom 20 og 35 pund, og en av elevene skjøt hele 131 m med blinkpila ! Veldig moro. Det var flere som skjøt over 100 meter, og einerbuene var klart mest effektive.
20140303_103119.jpg
(154.8 kiB) Lastet ned 4146 ganger
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Godt tiltak og jeg ser at noen fikk en utfordring med krokbue. :D Oddbjørn.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Tøft!
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Heldige elever :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Bra innsats. Jeg har tenkt litt på det samme, men barneskolen er ikke det enkleste. De er litt for små. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Jedi Jordal »

Så heldige elever :)
Godt at noen ungdommer idag lærer noe sunt og får gjort noe annet enn å bare sitte foran en skjerm :)
Archers ignite!
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Tobias »

Det er flott å se ungdommer med selvlagd bue. :D
Jeg har avslutta buekurset på speidern også. Selv om mine ungdommer gjorde bare finishen etter tilleringen så var dem ordentlig stolt på første skyting sist torsdag med EGEN bue. En av dem var med på kurs for annen gang og fikk laget seg en bue på 36 pund. Han går i 8. klasse men har ingen problem med å trekke opp den. Det er så bra når dem starter ung med treningen. Da vokser skytemusklene bedre.
Jeg trente i vinter med en kort indianerbue på 45 pund og gjorde sikkert noen feil. I hvertfall fikk jeg en stiv nakke som ikke løsnet på nesten en uke. Og det var da jeg leste om dine problemer i tillegg. Så den uka følte jeg veldig at skytekarrieren min var over. Første tegnene at jeg begynner å bli gammel. :D Nei, da. Så ille er det nok ikke.
Men å trekke tunge krigsbuer overlater jeg heller til dem som har trent med bue siden dem var små.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Tobias skrev:Det er flott å se ungdommer med selvlagd bue. :D
Men å trekke tunge krigsbuer overlater jeg heller til dem som har trent med bue siden dem var små.
Selvfølgelig en fordel å ha bygget opp teknikk og muskulatur siden ung alder, men det er ingen problemer for en voksen mann og trene opp teknikken til å trekke relativt tunge buer. For det er veldig mye teknikk og ikke nødvendigvis rå styrke som skal til.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Jeg følger Daniels oppfordring og viser litt av det jeg holder på med for øyeblikket. To eksperimentelle lengdebuer, der ideen er å kombinere to effektive designelementer: defleks/refleks, og ekstremholmis(eller ekstrem-Møllegabet om man vil) med supertynne og nesten stive tupper. Den største er i alm heltre og skal få atskillig smalere tupper, den er kanskje rundt 70 eller 80 pund. Den andre er i hickory med pålimt grep og pålimte tupper i lett lønn. Ca 50 pund. There you go. De er ikke helt ferdige enda, men snart...
20140311_225150.jpg
(80.57 kiB) Lastet ned 4021 ganger
.
20140311_225037.jpg
(90.21 kiB) Lastet ned 4021 ganger
Vedlegg
20140311_225232.jpg
(74.11 kiB) Lastet ned 4021 ganger
Svar