Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ok, etter over 1000 innlegg er det vel på tide med egen tråd :mrgreen: Jeg åpner litt "på kanten" med byggingen av en trad-bue; en deflex-reflex bue på ca 185 cm lengde, med laminater av alm og glassfiber (kremt ), og karbonfibervev ( dobbelt kremt ) i midten. Denne skal bli Magne sin. Magne og jeg har bygget 4 Hill-buer tidligere, og nå vil vi prøve et mer effektivt design. Grepklossen er inspirert av White wolf - buene, det består av stående 2,5 mm tykke bøkelaminater hvor annenhvert er farget. Det gir en fantastisk effekt når grepet er formet, bare vent og se ! Samtidig får dere se noen glimt av verkstedet mitt :D
IMG_0010.JPG
(99.32 kiB) Lastet ned 7178 ganger
IMG_0013.JPG
(97.37 kiB) Lastet ned 7178 ganger
IMG_0014.JPG
(85.73 kiB) Lastet ned 7178 ganger
Sist redigert av Hardwood den 30 des 2011, 02:59, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

IMG_0016.JPG
(97.42 kiB) Lastet ned 7176 ganger
IMG_0017.JPG
(107.59 kiB) Lastet ned 7176 ganger
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

sjåderja :)

Ser jo ut som et helprofft værsste' jo :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe.. jo, det er blitt ganske bra. Var ment som snekkerverksted, men det blir mest buemakeri. Så da ser det jo til slutt ut som et buemakerverksted også ; buer på vegger og tak. Har båndsag, tykkelseshøvel og avsug så her kan det meste skje 8)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser bra ut.Det er tydelig at buemakerne på Vestlandet tjener gode penger siden de kan bruke kredittkort som limspreder. :wink: Hva slags epoxy er det dere bruker? oddbjørn
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Coolt 8)
Var det narvsverte dere brukte til å gjennomfarge laminatene? 2-3mm tykke? Dere kjenner kanskje til dette med å "stabilisere" tre med polyester? Enkelte knivmakere bruker det i skaftene, men akkurat hvordan det gjøres kjenner jeg ikke til.

Håper dere smalner av tuppene ordentlig, og ikke "safer" så mye som masseprodusentene gjør :) Det burde være en del å hente på å gjøre det, men det forutsetter nok sikkert kiler i tuppene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe... hva blir det neste, backe buene med tusenlapper ? Neida. Ingen får kaste gamle kort her i gården; bibliotekkort, bankkort osv er topp limspredere. Vi bruker kun hvit og blå Casco epoxy.
Ivar, enig med deg om tuppene. Masseproduserte glassfiberbuer har oftest veldig overbygde tupper, det skal jeg love deg at vi skal unngå 8)
Jeg brukte narvsverte til gjennomfargingen av laminatene. Har ikke hørt om den stabiliseringen med polyester; hva er det ?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Fantastisk limspreder. Dette tipset tar jeg med meg ut i verkstedet. :-) Du er aktiv om dagen Hardwood. Flott. Tror jeg må få tatt litt bilder snart. Det skjer ting her nede også. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Moen »

Hvis du vil bruke litt mindre lim, så bruker du en slik:
Bilde

Da slipper du å dra så mye lim utenfor kantene. Dyppes i aceton etter bruk så holder den til mange buer :wink:

Flott verksted du har fått deg, Bjørnar. Morroå se at noen tar glassfiber`n på alvor.. Åsså med carbon attått :D
Enig med Ivar ang kiler i tuppa. Jeg tror nok at mange produsenter ikke gidde å ta med de på masseproduserte buer. Mere jobb med selve liminga, og det er ikke mye forskjeller på kilene som skal til før man er på uttur, liksom. :D Trikset er å lage kilene brede og kløve de. Da er man garantert at de blir like. Dessuten blir bua finere med kiler i en annen tresort enn hva man har i laminatene. Ikke fall for fristelsen å bruk glasskiler. Det er for pyser (Hill bla) :lol: :lol:

Stablisering med poly skjer i vacuum. Ganske mye også. Læderiet solgte forresten en type stabliserer som "bytter plass med vannet" Man legger en fersk trebit i guffa over lengre tid, så fortrenger guffa vannet. Hva slags stoff det er, er jeg ikke sikker på, men poly er det nok ikke. Du kan også bruke polyuretan lim fra f eks Casco sammen med vacuum.

Få nå den carbonbua ferdig så jeg får sett resultatet :D

Godt nyttår folkens!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Det er nå faktisk mer tre enn både glass og karbon i denne bua, Moen. Kremt :mrgreen: Men i morra er det buemakerlaug igjen, da skal vi sage ut breddeprofilen. Og Magne er et arbeidsjern, så jeg tipper han har den skytbar om noen få dager. Skal ta bilder underveis ! Rulle på lim, altså ? Hmmm. Jaja, det funker greit med bankkort enda. Det stoffet du snakker om, kan det være polyetylenglykol ? Sløyddetaljer selger en variant som heter PEG 1500.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Moen »

Jajaja... Trebue med glass og carbon dah :lol:
Det var ikke det jeg mente at ikke kredittkort funker.. Du forbruker mindre lim med rullen og det blir litt mindre klin :wink: Hvordan blir utseende på glasset med araldite, forresten? Tenkte da på bobbler og slik. Jeg bruker jo som kjendt kun WestSystem, men det er litt tynntflytende og kan gi bobbler hvis man ikke er nøye.

Edit: Jess, PEG 1500 var navnet.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Frode : jeg synes overflaten blir super med aralditen, minimalt med bobler. Men så smører vi nå ganske tykt på også, da.
Her er kveldens fremdrift med Trad - buen til Magne :
IMG_0024.JPG
(73.24 kiB) Lastet ned 7071 ganger
IMG_0026.JPG
(97.85 kiB) Lastet ned 7071 ganger
IMG_0027.JPG
(74.93 kiB) Lastet ned 7071 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Bowman, jeg så ikke innlegget ditt før nå. Ja, jeg er veldig motivert for buemakeriet for tiden. Tidligere ble det mest skyting. Flott at du holder spikkinga i gang også, håper vi får se noen bilder. Du som er fan av indianerbuer; jeg holder også på med min første indianerbue, men den skal bli flightbue :mrgreen: 46" lang 8)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Ser fint ut dette her. Et lite tips, når man bruker tvinger er det stor sjanse for at man får bulkete overflate på buelemmene, selv med en strimmel mellomlegg. Men det finnes en type mellomlegg som er ganske effektivt: 5-6 mm tykk kryssfiner skjæres i strimler så den blir mest mulig bøyelig ( avhenger av hvordan treplatene ligger i fineren, altså flest mulig plater på tvers av strimmelen). Skjær en strimmel 2-3 mm smalere en det man skal lime, en til litt smalere igjen og en tredje litt smalere igjen. Tverrsnittet blir altså som trappepyramide, tvingene settes på toppen av pyramiden. Dette er en utmerket måte hvis man bruker strimler av sykkel- eller bilslange som surretvinge. Stubbloftplater ( jeg tror det er det disse platene heter) kan også fint brukes til dette formålet. I stedet for tvinger kan man godt bruke kraftige klyper fra Clasærn, med epoxy og tynne laminat behøver man ikke all verdens press. Oddbjørn.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk, det var et godt tips Oddbjørn. Det skal jeg prøve.
Her er dagens fremdrift, Magne sendte meg en MMS fra buemakerkjeller´n 8) :
Bilde0190.jpg
(47.96 kiB) Lastet ned 7039 ganger
Svar