Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Svært lekker og definitivt effektiv. Kanskje vi sees på Vinstra i år. Tenkte jeg skulle skyte noen standardpiler. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Flott ! Vi blir noen stykker herfra også. Blir kjekt ! "Lenger enn Laugen" er lengdesesongens pangstart ! Hva skal du skyte standardpil med ? Jeg har tenkt å gjøre ferdig en skikkelig kraftig flatbue, og se hvor langt Daniel og Eirik kan skyte standardpila med den. Helst 120+ pund. Alm, selvsagt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Smaskis den ja. Velkommen i klubben med vonde skuldrer, skyting med for tunge buer uten skikkelig oppvarming har tatt knekken på mange bueskyttere. Uten at jeg vet om det er grunnen i ditt tilfelle. :) Oddbjørn.
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Norwegianwarbows »

Nydelig bue Bjørnar :) Flott at du fikk en så flott bue ut av den. Ei bue med det designet over 120# bør gå langt! 8) Kristorn-emnet ligger på is... Har rett og slett ikke hatt tid til å fortsette.
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Norwegianwarbows »

Oddbjørn skrev:Smaskis den ja. Velkommen i klubben med vonde skuldrer, skyting med for tunge buer uten skikkelig oppvarming har tatt knekken på mange bueskyttere. Uten at jeg vet om det er grunnen i ditt tilfelle. :) Oddbjørn.
Merkelig.. Jeg pleier aldri å varme opp :lol: Ikke har jeg fått noe spesielt med skader heller.. Da snakker jeg om å trekke opp 150# uten å varme opp. Har det noe med mjøsvatne vi drikker tru? :lol:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Eller at du er ung,slikt kommer som regel etter noen år.
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Norwegianwarbows »

Det kan hende det er derfor ;) Jeg har heller ikke hørt at Daniel har fått noen skader.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe... det har nok litt med teknikk og gjøre også, og fysiologi. Jeg har gjort en feil hele tiden; jeg har ikke "satt" skulderen i lav posisjon før jeg trekker opp. Man skal stamme musklene under skulderen på trekkarmen, og når man drar opp skal man stramme musklene mellom skulderbladene. Slik unngår man ar skulderen kommer fremover. Jeg har ikke gjort dette, slik at A-C leddet har fått for mye belastning. Det er den knoken som sitter oppå og noen cm innenfor skulderen, den holder skulderen fra å bevege seg innover mot halsen. I tillegg har jeg skadet leddleppe, og betennelser i senene i deltamuskelen. Da legen hadde studert MR bildene mine, sa han : "ja her var det et salig rot !" :lol: Jaja...nå har jeg ikke skutt på et par måneder, og nå verker ikke skulderen lenger. Det er greit. Men jeg kan ikke sove på høyre side. Pytt, jeg kan klare noen lengdeskudd med 50 punder, og jeg kan lage buer som bare det. Kan ikke klage da !!!! 8) Jeg får la ungdommen gjøre grovarbeidet (les: trekke opp de tunge buene) :lol: 8)
Takk for positive tilbakemeldinger på D/R-almen for resten. Hvem skal til Vinstra ?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Oddbjørn skrev:Eller at du er ung,slikt kommer som regel etter noen år.
Eller det går som regel over etter noen år. Hahaha :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Norwegianwarbows skrev:Det kan hende det er derfor Jeg har heller ikke hørt at Daniel har fått noen skader.
he he- Du er jo bare ungsauen Eirik :mrgreen: Det kommer nok. Men en ting tror jeg på. Eirik og Daniel har øvd inn gode teknikker som de behersker fullt ut. Det er derfor dere greier å strekke dere mot 170#. Men jeg tror at det kan være en limit for dere også. "take care" Vi er bare mennesker. Jeg for min del er ikke spesielt sterk, men jeg er allikevel ganske senesterk og skal kunne klare å beherske en 100# bue i løpet av våren. Det er mitt mål. Men for all del, jeg er 52 år, har ikke brukt mye tid på trening opp i gjennom årene og bør være forsiktig. Det kan absolutt skje det samme med meg som med Hardwood. Jeg tror ikke du skal tillegge Mjøsvannet så altfor stor betydning Eirik :lol: Du er nok bare en gjennomtrent sterk gutt som har mye kroppsarbeid bak seg og foran seg.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Blir artig å se hva almebuen presterer. Den ser rask ut.

Jeg tror også det kan være lurt å være litt påpasselig med for tunge buer. Jeg har gjort samme feil som Hardwood, bare med bueskulderen. Det gikk å skyte forholdsvis tunge buer en stund uten å merke noe, men nå er det noe som ikke kjennes helt riktig. Problemet er nok at man ikke innser at det kan bli et problem før man har et problem - og da er det vel mer eller mindre for sent :) Når det er sagt, så er det nok ikke noe galt med å trekke tunge buer så lenge man gjør det riktig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Pen bue Bjørnar! Jeg har nok også tru på at dette er en buetype som kan gjøre veldig mange meter, og en versjon av denne på 140-150# vil nok definitivt klare å kjempe om rekorder. Når det gjelder tunge buer så trur jeg nok, uten å gjøre no forsøk på å være dust, at teknikk ødelegger flere skuldre enn pundstyrke gjør aleine. Kombinasjonen av de to er nok en sann skulderdrapsmaskin. At folk prøve å øke pundstyrka for fort uten å være klar for det, gjør ofte at man tar i for hardt. -Og det går ut over teknikken. Jeg har vel nevnt det altfor mange ganger før også, men jeg passer på å klare å trekke like mye med begge hender. Klarer jeg ei bue med "riktig" side, trener jeg til den går bra å trekke opp med andre handa også. Je har da ingen planer om å bli skakk :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk, Daniel. Ja, teknikken er viktig. Jeg kunne ikke dy meg, og tok noen skudd gjennom kronografen med denne buen. Jeg klarte ikke å trekke den helt opp :? Manglet et par cm. Men likevel; 180 fps med en 10 grain / pund pil ( 44,8 gram), det synes jeg er bra ! Skjøt 5 - 6 skudd og alle lå mellom 176 og 180. Det beste skuddet var det hvor jeg nesten klarte å trekke helt opp. Gleder meg til å se hva denne buen klarer med en flightpil på 32" og 20 gram ! Det blir nok ikke jeg som skyter, jeg må nok nøye meg med 50 pundsklassen. Gøy lell !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ny flatbue på gang, samme design som forrige. men denne skal bli 120 - 130 pund hvis jeg får det til, eller minimum 100. Buen er grovformet, her har jeg dampet inn defleks i grepet.
defleks.jpg
(100.15 kiB) Lastet ned 3072 ganger
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Har trua på den der allerede :)
Svar