Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Bra, for det blir du og Eirik som må teste den... :D 0 jeg har nok med 70 punds versjonen..... buen er 8 cm bred og 190 cm lang.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

fohåpentligvis får de mye å gjøre..... :D
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

..Og det er ingen tvil om at vi gleder oss :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Lillebror og Storebror

Legg inn av Hardwood »

Nå er Storebror klar for grilling av buken :lol: Som dere ser har ikke lemmene fått refleks enda, det legger jeg inn mens jeg griller. Lillebror : 186 cm, 628 gram, 70 #32". Tykkelse på bøyelige deler er 16 - 13 mm.Storebror : 188 cm ntn, 1230 gram, tykkelse ca 20 - 16 mm og forhåpentligvis minst 130 pund på 32" . 8) :lol: :shock:
DSC_0040.JPG
(117.5 kiB) Lastet ned 2522 ganger
DSC_0036.JPG
(116.16 kiB) Lastet ned 2522 ganger
DSC_0038.JPG
(139.66 kiB) Lastet ned 2522 ganger
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av torkis »

8)
Ser ut som et par med carvingski :D. og den er dobbelt så tung på mer enn en måte :!:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

I masseformelen jeg bruker får jeg ut at den skal tåle 155 pund ved 32", eller at den skal veie 38 unse (mot 43,38 nå) om den skal være 130 pund ved 32 tommer. Du er innenfor med andre ord :)

Den bør gjøre vei i vellinga skulle man tro... :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Å hoi ! 155 er kanskje litt i overkant...jeg tok av litt mer på tykkelsen ved finjusteringer i kveld, og nå er buen 1210 gram. Hvis den følger masseformelen, blir den ca 150 pund. Men jeg tipper den er litt overbygd i forhold til formelen, så jeg tipper den havner på 140 eller så. Hvis den holder , da. Jeg har lagt ned mye arbeid i å gjøre buken konkav, noe jeg mener er ekstra viktig på en så brei bue.
20140125_021731_2.jpg
(82.18 kiB) Lastet ned 2494 ganger
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Det der ser ut som en jobb, ja!
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

..Du trenger nok ikke ta ner no mer.. 155# ska nok gå greit.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Monsterindianer. Har planer om å stille opp på Vinstra til våren så da gleder jeg meg til å få se og kremt.........hmmm....prøve denne.... :mrgreen: Ser ut som den burde klare å slenge av gårde et kosteskaft. Lag en standardpil som ser ut som en indianerpil så blir det meget stilig. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe....Bjørnar, det er ikke indianerbuer, alt som glitrer. Er vel mer en monsterholmis, egentlig. Spiller ingen rolle, skal bli gøy å se den i aksjon.
Nå er den varmebehandlet og ferdig formet i motbøy. Ble ikke helt fornøyd. Ville helst hatt 3 tommer motbøy etter varmebehandlingen men klarte bare 2 tommer. Trolig vil den miste et par tommer under innskytinga og ende opp omtrent i null. Lillebroren har en tomme motbøy etter innskyting. Kanskje jeg damper inn litt mer motbøy i ytterste halvdel av lemmene, vi får se. Det har også innvirkning på strengehøyde. Vil helst ha litt god strengehøyde når buen er oppspent, samtidig som tuppene ligger nesten parallelt med strengen. Men dette er kanskje godt nok. Tykkelsen på monsterlemmene gjorde det vanskelig å gi mye motbøy med tørr varme, så neste gang tror jeg at det blir damping først. Lærerikt prosjekt !
20140127_231425.jpg
(66.93 kiB) Lastet ned 2461 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ser snasent ut. Jeg ville ikke bekymret meg så mye for motbøyen. Det blir jo litt annerledes når tykkelsen går opp. Bare det i seg selv gir jo høyere effektivitet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ok. Jeg prøvde å strenge opp buen i kveld, men måtte gi opp ! herregud så tungt :shock: Min tyngste bue fra før er en osage ELB på 117, og den var vi to mann for å strenge opp. Men denne.... 130 eller 140 pund ? Hehe... jeg får tilkalle hjelp. Når jeg bruker oppstrenger må jeg bruke begge hendene på buen, så tungt er det. Hehehe
I mellomtiden har jeg flere tunge almebuer på gang, snart ferdige. Må jo ha arsenalet klart til vårkrigene ! (flightsesongen :wink: )
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Si meg Bjørnar...
Er du inne i en sånn "Machosist" fase? :wink:

Du sliter med muskler eller sener, og bygger tyngre buer enn noensinne...? :D

Gøy!
Jeg har blitt skikkelig nysgjerrig på de Konkave buene... gleder meg til en enkelt emne
jeg kan teste det på.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe....bra kommentar, Dag :lol: Og helt på sin plass. Siden jeg ikke kan drive med blinkskyting lenger, er det mer interessant å lage andre slags buer. Og dette er noe jeg ennå ikke har prøvd til nå. Så da må det jo utforskes ! Dessuten kan jeg jo få testet buene på forsøkskaninene Daniel og Eirik.
Buen er nå drøye 41 unser, åltså 140 el 145 pund i følge formelen. Den føles enda tyngre, noe jeg er redd den også er. 70 punderen med samme design skulle kun være 65 i følge formelen tror jeg, men det skyldes kanskje at jeg ikke kalkulerte med at buen har 2" motbøy. Jeg håper ikke jeg har laget lemmene for tykke. De er 20 til 16 mm.
Svar