Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Moen »

Først: Dette hører vel strengt tatt ikke hjemme i Bjørnar`s tråd...

Ja...lag noen egne særnorske regler. Helst slike som blir så idiotiske at de må endres hvert år...minst!
Hva er problemet med å kopiere f eks 50# klassen fra Amerikanerne? Og ei hornbueklasse? Det er så typisk at vi på død og liv skal lage våre egne regler. Selv om den eneste utenlandsturen, for noen, kanskje er for å handle flesk på Svinesund, er det faktisk noen som er interessert i å sammenligne sine resultater med f eks engelskmennene og amerikanerne.
Som Nils skriver...Hvor vanskelig kan det være å sette opp flere klasser? Om vi modererer oss kraftig fordi blekk tydligvis er dyrt, og tar til takke med èn klasse til (max 50#) i tillegg til unl, så tør jeg vedde på at det kommer flere på de ulike stevnene. NM er ingen målestokk i så måte. Der deltar folket fordi de allerede er der og like godt kan slenge i vei sine blinkpiler. Man må se på de andre stevnene rundt om. Hadde vi hatt 35# også, blir det enda mere interessant. for som Oddbjørn er inne på...fysiske forutsetninger er en god grunn til å dele opp klassene, i alle fall, etter pundstyrke. Og igjen...hornbue har ingen ting i en heltreklasse å gjøre. Det er og blir formel1.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Moen »

nidrinr skrev:og sleng gjerne på med ei klasse for de med glassfiber også.
:shock: :shock: :shock: Blir vel en grei økning i nitroglyserinforbruket da, tenker jeg :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ser frem til å høre resultatene fra neste skytinger, Hardwood :wink:

Problemet med å opprette vekt-klasser i lengdeskytingen er at man da må kontrollveie buene som skal delta - og det tror jeg ikke vi får til på noe fornuftig vis på NM. I alle fall blir det tyngre for arrangørene. På et dedikert lengdeskytingsstevne er det jo noe annet.

Hva om dere som ønsker disse klassene, tar ansvar for å organisere det? Lager man et opplegg som fungerer bra, gjerne med standardisert utstyr for å veie buer og eventuelt piler, er det ingen som vil stå i veien for å innføre nye klasser :)

Lager man et eget "norsk" regelsett bør det lages fordi de utenlandske er tunge å arrangere. Ellers syntes jeg det er fint å kopiere regelverket fra USA. Eventuelt lager man et kompromiss, f.eks ved å slå sammen alle 50-punds-klassene fra USA, og åpner for bruk av syntetiske strenger.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Enig, Ivar. Vi må diskutere dette med hvordan vi måler buene til slike konkurranser. Jeg skal studere reglene i usa, og se hvordan de gjør det.
Men over til buer igjen ! Her er en ny lengdebue. Ca 42" lang, 48" hvis man måler langs buken. Osage kjerne, padauk grep, sener og horn. Lønnekjerne i tuppene. Ca 85#24" Ikke ordentlig testet enda, men den leverer varene kan man trygt si 8)
DSC_0016.JPG
(131.04 kiB) Lastet ned 3015 ganger
DSC_0018.JPG
(123.83 kiB) Lastet ned 3015 ganger
DSC_0019.JPG
(120.93 kiB) Lastet ned 3015 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kult! - og den lar seg trekke helt ut til strengen løfter godt av tuppene, uten å ha stabilitetsproblemer? Plotter du F/D-kurve på denne eller...? 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ja, den er stabil. Har plottet kurve opp til 20 tommer, men jeg skal plotte inn noen punkter til og legge det inn her. Kurven er flatere etter lift off, naturligvis.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ny bue : flatbue av heltre einer, felt i vår ! 174 cm ntn, 36#28". Sidenokker og streng av Barbour lintråd som jeg kjøpte av Are, 12 tråder. (4 tråder i tre kordeler). Jeg hadde lyst til å senebacke denne. men jeg har ikke mer elgsener, så det eneste jeg hadde var et "Fakeskin" fra 3rivers. Passet ikke helt inn i stilen kankje, men kult lell, og da er i alle fall ryggen beskyttet.
DSC_0643.JPG
(90.03 kiB) Lastet ned 2956 ganger
DSC_0644.JPG
(96.89 kiB) Lastet ned 2956 ganger
DSC_0647.JPG
(90.96 kiB) Lastet ned 2956 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

DSC_0648.JPG
(68.25 kiB) Lastet ned 2956 ganger
DSC_0650.JPG
(82.18 kiB) Lastet ned 2956 ganger
DSC_0640.JPG
(70.72 kiB) Lastet ned 2955 ganger
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Nydelig kjære navnebror. Svært utsøkt og det minner meg på at jeg har tilgang på mye bra einer. Det må bare hogges. Jeg synes ikke at det er feil med "fakeskinn" på en slik bue. Jeg har en snakebue i Gullregn på gang. Den hadde jeg tenkt å backe med "snakefake" Nydelig karakterbue. Veldig kule nokker. Det må ikke alltid være nokkoverlegg i sort bøffelhorn. Det begynner nemlig å bli litt kjedelig.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk, Bjørnar ! Jeg synes også det egentlig, og hadde lyst til å lage en vaskeekte sjølnokk denne gangen. Surringen har jeg fordi einer tross alt er et noe mykt treslag. Ja, ut og hogg ! Men man må være kresen, ellers tar det vanvittig lang tid å følge alle svingene og bulkene i emnet.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Flott bue, artig med slike ormestaver og det krever mer av buemaker'n. Det lukter godt flere dager i snekkerbua når man har skåret brisk. Oddbjørn. :D
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Du lager vakre ting, Bjørnar! :D

Gøy å se.

Her nede i Arendal får du rett Einer på opptil 30cm ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Har også hørt at einer er litt tålmodighetsprøve og at det knekker lett. Men buer på mellom 35 og 45# burde vel være veldig greit. Dessuten så forsterker jo snakefaken litt. Jeg ble litt inspirert nå gitt. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Vakker sak den der Bjørnar! Vil du finne rett einer er det vel mange steder å velde mellom, men både rett OG relativt tettvokst er ikke like enkelt å oppdrive..
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Flott bue
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar