Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg har som tidligere nevnt lagd en i originalmål og den ble helt umulig. Min progresjon siden den gangen ville nok resultert i noe annet idag. Jeg tror og føler at originalen er annerledes i grepet enn den til Hilary. Tror ikke den ville bli så whip tillered. Jeg synes også at den kan minne lit om en Sudbury. Jeg fikk plutselig lyst til å dra frem dette prosjektet igjen Bjørnar. Rart hvordan ting sprer seg. Jeg har plenty med egnet alm. Den står på lista over fremtidige barlindbuer men det er ikke alle emner som er brukendes. :wink:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
celinaall
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 10 nov 2017, 05:20
Bosted: Oslo

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av celinaall »

flott leke, ser fint ut
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Lenge siden sist........
Gjorde nettopp ferdig en gammel lengdebue. Den var en kort ekstrem recurve. Så kuttet jeg mye av tuppene og satte på lengre smale og stive tupper i stedet, omtrent som siyahs. Designet er effektivt; samme som rekordbuen i 35# klassen. Denne er litt kraftigere, mellom 40 og 45 # på 26 - 27 tommer. Lengde ntn 118 cm. Osage i buk, hickory i rygg og laminert norsk lønn i tuppene. Strengen er litt for kort.
BildeBilde
BildeBilde
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Ser fin ut. Lenge siden sist, har du det bra? :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Jæger »

Den så spenstig ut, kult med gjenbruk og ombygginger :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk Jæger og Oddbjørn, jeg har det bra. Har bare vært veeeldig lite buemakeri de siste to åra. Er vel en periode som de fleste er innom, med travelt familieliv og mindre fritid. Men nå er jeg gradvis i gang igjen, en time her og der etter ungene har lagt seg :mrgreen: deilig å få realisert noen av de planene som har ligget i bakhodet og gnagd i noen år, som split cane lengdepiler og noen halvferdige lengdebuer.
Hva med deg , Oddbjørn ? Alt vel ?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg har det fint, driver fortsatt og spikker.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Wicked my friend, Wicked!

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Artig å se at du spkker litt igjen ja 😎 -Skjønner absolutt åssen familie og da spesielt småtroll står først i prioriteringskø.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Noen av dere som har erfaringer med buer av alm både med og uten varming av buken ? Jeg er ambivalent.. en av de beste buene av alm jeg har prøvd, var ikke grilla i buken. Det var en flatbue, ca 185 ntn og 80#32’’. Den skjøt 205 m med standardpil !! Men atter andre buer jeg har laget ser ut til å følge strengen allerede ved første oppstrenging. Variasjon i kvalitet ??? Spent på å høre hva dere mener.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Stor variasjon fra alm til alm ja. -I tillegg til alt det er ulike typer alm. Min erfaring sier alt all alm blir enda bedre med varmebehandling av buken uansett hvor bra emnet er.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk.
Det beste almemnet jeg har hatt fikk jeg av Erik, så det er nok en annen type alm en det vi vanligvis finner her i vest. Men jeg vet at de to hovedtypene finnes her også.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Jæger »

Det sies at det er noe eget med Mjøsalm. Sist vi var på Hamar sopte jeg sammen noen never med frø. Krafset opp skogbunnen noen plasser her og strødde på. Er spent på om det vil gi resultater, det var jo en meget spesiell sommer i fjor. Men det er lov å håpe :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Norwegianwarbows »

Det har nok lite å si om alma gror rundt Mjøsa, Oslo eller andre steder. Jeg har fått tak i alm fra både bowman, HEO og Mikke Reinikainen som er like bra som den her på Tangen, vis ikke bedre Hardwood - Det emnet du bytte til deg fra meg kom fra Oslo!

Sent fra min F5321 via Tapatalk

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

I Norge har vi alm som har kommet til landet østfra, og alm som har kommet mer sørfra. Den østfra er "best", selv om begge er bra. I tillegg har det mye å si åssen den har vokst, alt fra jordsmonn til snø og vindforhold. I Sverige hørte jeg noen kalle de to ulike typene skogsalm og bergalm.
Svar