Hickory / Osage flightbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Hardwood »

Her er en oppdatering på HickO II : I dag trakk jeg den til 21", og da er den 61 pund. Føreløpig er målet 23", da antar jeg den vil være rundt 70 pund. Men jeg skynder meg langsomt, og følgern øye med på om den begynner å følge strengen for mye. Nå er det kun 5 - 6 mm. Her er et bilde på 20 tommers trekk.
IMAG0129.jpg
(54.27 kiB) Lastet ned 3193 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Kviljo »

Ser veldig bra ut :) Staseligt at den følger strengen så lite også. Det lover bra.
Men om den er på 20 tommer på bildet tror jeg ikke den vil utnytte rekurvene i særlig grad om du stopper på 23 tommer. Da ville jeg i så fall kortet ned tuppene og lettet de enda mer. Om de store tuppene skal ha noen effekt må de vel benyttes i mer enn tre tommer av trekket? På en bue som skal skyte tunge piler kunne det kanskje vært kurant, men ikke på en der man helst er ute etter effektivitet? Slik den er nå ville jeg gått for minst 25 tommer. Det tåler den nok fint siden den ikke har fulgt strengen mer.

Den virker stabil?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Hardwood »

Ja, den virker stabil. jeg føler meg veldig usikker på om buen tåler 25 tommers trekk, men jeg er enig i at med den vinkelen recurvene har så bør de brukes i mer enn 3 tommer av trekket. Jeg tror nok jeg burde ha laget tuppene med ørlite midre vinkel for sikkerhets skyld. Men jeg antar at strengefølge er en god pekepinn på hvor langt den tåler å trekkes; jeg skal trekke den gradvis lenger opp til 23", så testskyte. Da har jeg i alle fall sikret meg noen konkrete resultater å sammenligne med før jeg tar sjansen på enda lenger trekk. Jeg tror ikke at recurvene vil være alene om å gjøre dene buen rask; den har veldig høy tidligvekt pga deflexen i lemmene, så det blir spennende å få testet den !
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Oddbjørn »

Nå husker ikke jeg hvordan profilen var ustrenget, men etter bøyen på 20" burde denne fint klare 28" mener jeg.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Hardwood »

mail.jpg
(3.66 kiB) Lastet ned 3170 ganger
Vedlegg
Bilde0432.jpg
(126.8 kiB) Lastet ned 3170 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Kviljo »

Til sammenligning, fra http://www.ironwoodbowyer.com :
This next bow is a Hickory backed Osage with a deflexed handle and static recurves. These bows can be made shorter than normal for a given draw length because of the increased angle of deflex in the handle. That particular bow is 56" long and draws 28" where it pulls more than 60#.
Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Oddbjørn »

Mark lager fine buer. Buen som Ivar viser her er fingerskjøtt med en kort skjøt 2", trippel mener jeg å huske. Skjøten er så forsterket med å bygge opp grepet fra buksiden.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Hardwood »

Tøft ! Hvis vi skal sammenligne, så er denne buen 8 tommer lenger enn min; det skulle vel grovt regnet bety 4 tommer lenger trekk ? I tillegg er vel dette en arbeidende recurve ? I alle fall ender jeg da på 23 - 24 tommers trekk på min bue. På den annen side er det jo en flightbue jeg har laget, og da trekker vi så langt vi bare tør :D Dette er vel samme design som på den du kjøpte av Marc, Ivar ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Kviljo »

Tror ikke den er noe særlig mer arbeidende rekurve enn din. Sjekk tykkelsesøkningen ut mot tuppene. Den har litt mer ekstrem reflex-deflex enn min, men ellers er det jo ganske likt.

Det er jo dette med å finne riktig trekklengde som er noe av det vanskeligste med lengdeskytinga. Man taper mye på å trekke buen for kort, men så taper man alt på å trekke for langt, hehe. Så det er nok lurt å gjøre som du gjør, og nærme seg fullt trekk langsomt :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av nidrinr »

Gleder meg mer og mer til å høre om åssen denne funker med pil.. Må innrømme at jeg tipper den er klar for 400-metern. Med god margin om forholdene skulle ligge til rette for det.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Hardwood »

Vel, det er nok stort potensiale i dette designet. Det er vel de nærmeste man kommer en hornbue, i tre :D Men det er heftig belastning på nokker og buk her, håper den holder i noen skudd i alle fall :?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Hardwood »

I dag trakk jeg buen en tomme til, til 22". Da fikk den et par mm strengefølge til, så jeg feiga ut og skrapte den ned litt før jeg gikk videre. Så trakk jeg den til 23"/62#, og nå følger den strengen 10mm jevnt fordelt over hele buelemmene. Det er nok ikke så verst, så jeg tror Ivar har rett i at buen tåler 24 - 25". Da anser jeg meg for ferdig med tillereringen, så nå gjenstår kun litt surring med lintråd på hornoverlegget og rundt limskjøten på recurvene/siyah/kassanene eller hva jeg skal kalle dem. Nå begynner jeg å se FPS i horisonten... :mrgreen: ...eller flyvende nokker (grøss)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Kviljo »

Kult-kult-kult!

10mm er jo nesten ingenting, så dette må gå veldig bra.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av nes »

Spennende bue, går det ann å få se et bilde tatt fra buken eller ryggen så vi kan se breddeprofilen ved tuppene?
har nok mer enn to buer til å lage før jeg kommer dit at jeg klarer å snekkre en slik, men det er veldig spenende å følge med på, og jeg må jo prøve dette før eller siden :D
- Jan Egil
- Jan Egil
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hickory / Osage flightbue

Legg inn av Hardwood »

Klart det :
DSC_0760.JPG
(74.87 kiB) Lastet ned 3057 ganger
DSC_0762.JPG
(53 kiB) Lastet ned 3057 ganger
DSC_0764.JPG
(48.9 kiB) Lastet ned 3057 ganger
Svar