Bue-nocks av elg/rein/vannbøffel

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Bue-nocks av elg/rein/vannbøffel

Legg inn av Truls med bogen »

Har prøvd meg ørlite på elg og reinsdyrhorn. Erfaring det går bra med tuppene, men ikke lenger inn på hornet, da dette blir for porøst. Det kastes tonnevis av de mindre reins og elghorn (for ikke å snakke om akillesener) ved hver høstjakt. Ikke vanskelig å få fatt i, kjenner man noen jegere. Hvorfor indisk vannbøffel når vi kan bruke nordiske dyrehorn? Eller har andre andre erfaringer med rein/elg?
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hjortegevir-tupper er nå iallefall helt utmerket. En fin hjort har jo mange tupper..

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Elg og rein har vel gevir ikke horn :wink: Kona mi har en barlindbue med hjortetakker som nokkforsterkning, riktig så lekkert. Selv fikk jeg donert et stykke av de innerste 15 cm av et større elggevir (takk Ole). Den er så godt som fri for porøs kjerne og er 4,5 cm i diameter. Det er et flott stykke materiale, og jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke det til, det vil tiden vise.

Kuhorn er da vel ellers et flott materiale, bare man klarer å få task i gode emner.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

For ikke å snakke om hvaltann, har brukt det som horn på ELB`s.
veldig flott. Oddbjørn.
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Hvor får en tak i hvaltann? (og event. hvalrosstann... hehe)
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hvaltann finner en ofte til salgs på bruktmarkeder eller i antikk/bruktbutikker. Oddbjørn.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

”Et horn i siden”, eller : ”Et gevir i siden”!

Nei, her tar du dessverre feil, Are. Selvsagt vet jeg hva et ”gevir” er. Ordet gevir er utledet fra tysk og betyr forsvar, verge, se for eks. eksempel gevær. Horn er oldnorsk som igjen kan utledes fra latin; cornu.(Etymologisk ordbog, 1903-06). Tyskerne sier f.eks ”Hirschhörn” om hjortehorn (Gyldendals Tysk-Norsk ordbok, 1933. Et gevir er altså et taggete eller takkete horn. Jeg har aldri hørt noen si ”gevirnock”, selv om det er brukt hjortedyrshorn (gevir). Eller same-håndverk (duodsji) i gevir? Pilspisser av gevir? Eller en gevirkam? Gyldendal/Achehougs leksikon: Horn er utvekster på hodets overside…. Bilde av bl.a. ku, elg, reinsdyr og neshorn. Felles for alle disse typer horn er at de alle inneholder keratiner, hornstoffer, og man sier da ikke gevirlim!? Overalt leser jeg: elghorn, reinsdyrshorn etc. Les f.eks: Bokmålsordboka til Universitetsforlaget, 1990: ”Reinsdyra feller sine horn i januar, februar” (Sic). Les også Falk og Torps ”Etymologisk ordbog”, en morsom bog som jeg vil anbefale alle historieinteresserte å eie.

Mal apropos: Les også bukkerittet (reinsdyr) i Peer Gynt (Henrik Ibsen) : … så av ene hornet grenede…, eller …stemte hornene mot leggen…
Vil du ha flere beviser så har jeg usynlige horn (Dårekisten) :D
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Torgisl Reidarson skrev:... og man sier da ikke gevirlim!?
Takk for at du går meg eter i sømmene Truls. Jeg vil bare sette litt fokus på limet. Man kan ikke lage lim av horn. Hornlim er en samlebetegnelse på animalsk lim, vanligvis laget av hud eller bein, men ikke horn. Så hvorfor i all verden kalles det da hornlim? Kona har en teori om at animalsk lim i gamledager kom i plater som kunne minne om horn, derav navnet. Innspill Truls?

Enda et innspill i horn/gevirdebatten. Horn er en samlebetegnelse for alt, og gevir er en spesifisering. Gevir = den samlede hornkrone hos hjortedyr (bokklubbens leksikon)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Amerikanerne skiller på horn og antler.

Vet ikke om et slikt språklig skille fins på norsk, men det er stor forskjell på kjemien og strukturen. Det er to helt forskjellige materialer..

Ku og geit og slikt har horn ( er det noen som kaller det gevir?) som vokser hele livet og som består av keratin og cystein, altså proteiner og slikt.
Keratin har krysslenkede molekyler, det er svovel-svovel bindinger går på tvers av proteinkjedene og som jeg tipper er temmelig stabile.
Vet ikke om du kan lage lim av det, men jeg tviler. Det er i hvert fall ikke vannløselig.

Rein og elg har horn eller gevir som består av hydroksyapatitt (som tenner og bein) og aragonitt (CaCO3), gelatin og kollagen som er proteiner, kalles også ossein.
Hvis du løser mineralene, dvs. apatitten og aragonitten i f.eks. saltsyre eller koker den i eddik. sitter du igjen med proteinene og kan fint lage beinlim av "gevir". Dette er en kommersiell prosess den dag i dag.

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Etter KEns informative innleg, gjenstår det bare å peke på den mest opplagte forskjellen på horn og gevir: Horn varer livet ut, mens geviret felles hvert år, som regel på senhøsten og tidligvinteren. Unntaket er reinssimla, som beholder geviret så lenge hun har kalv. Geviret, og størrelsen på det, er avgjørende for dyrets rang i flokken, og bidrar til at de største bukkene får parre seg om høsten, og at drektige simler får førsteretten til maten om vinteren.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar