Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Holder på med en langbue av bambus / jatoba, og jeg er litt usikker på hvilket forhold jeg skal gå for, mellom bredden og tykkelsen. Buen er 198 cm ntn, 28 / 22 mm i grepet og kjennes ut til å være minst 110 pund. Helt vanvittig ! Målet er ca 90 pund, og min første tanke er å gå litt ned i bredden. Er det noen som har tanker / erfaringer med dette ? 22 mm er lammen tynt synes jeg..... Haler jeg denne i land, tror jeg den blir interessant å skyte standardpil med. Den ligger LANGT under masseformelen for heltrebuer i alle fall ! Men det er vel naturlig for laminerte buer.....
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av nidrinr »

Høres ut som du lager no bra her.

Jeg har laga både god barlind og varmebehandla alm som har mer eller mindre samma bredde og dybde, uten å følge strengen merkbart. Det beste eksempelet er nok den 70#-barlinda jeg laga til Bendik, der bua er djupere enn den er brei. Kombinasjonen du bruker vil jo i teorien være noe som tåler godt å redusere bredden. -Du har vel ikke skumle planer for standardpil med denne..? :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Ok. Men en laminert bue tror jeg bør være en del bredere enn tykkelsen. Kviljo sin bambus / eik 111 pund er jo 37 / 29 eller deromkring tror jeg...
Nå har jeg redusert den litt, til 27 / 22. Nå er den ikke så langt i fra 90 pund. Den veier bare 613 gram !!!!
Sist redigert av Hardwood den 29 apr 2011, 00:35, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Kviljo »

Om den veier for lite bør du være skeptisk ;) En laminatbue kan utnytte materialene litt bedre enn en helvedbue, men det er ingen stor forskjell.

Begynn å bøye buen og se an hvor mye den følger strengen underveis. Når den har fått 1-2" stringfollow vet du at du bør ta av i tykkelsen for å kunne trekke den lengre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av nidrinr »

Dette høres ut som ei bue som vil gå godt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Takk for tipsene. Kviljo : Jeg er skeptisk. :? Den forrige jeg lagde, som dere kanskje så bildene av, er av hickory / jatoba, og det var en helt annen sak. Jeg er overrasket over hvor kraftig buen er i forhold til dimensjonene. Jeg skal følge med på hvor mye den følger strengen.

Nidrinr : takk, det skal ikke så mye til for at den skal gå bedre enn den andre jeg har skutt standardpil med. Kristtorn heltre. varmet i buken. 31 / 26 i grepet, samme lengde ( 198 CM NTN ), men bare 65 pund ved 32" :mrgreen: og den veier mye mer. men på den annen side har jeg brukt den til trening og trukket den til 34 - 35 mange ganger og den er like god.

Jeg har ikke glemt vår lille vennskapelige duell, så jeg har planer om et par buer til. En i barlind, og kanskje en laminert til. Jeg har et syrinemne også, men det er så godt at det vile være synd å lage 90 punder av :lol: ( ok, så er jeg miljøskadd jeg også ). Tror jeg går for en 140 - 150 pund og gir den til klubbens muskelmann.

Går det med deg og bueproduksjonen da ?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Zeida »

Hardwood skrev: Jeg har ikke glemt vår lille vennskapelige duell, så jeg har planer om et par buer til
Sikker på at den er vennskapelig :twisted:
Sist redigert av Zeida den 29 apr 2011, 14:00, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Det var da voldsomt........ :?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Christian »

Zeida, Du veit at man kan klippe ut et utvalg av teksten man vil sitere? :wink: fryktelig spent på den syrinbua forresten 8) !
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Zeida »

Christian skrev:Zeida, Du veit at man kan klippe ut et utvalg av teksten man vil sitere?

:?
visste ikke det... sånn?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Det var bedre, ja. :D

Jeg er spent på syrinbua også. Jeg har ikke laget ferdig noen buer av syrin enda, men himmel og hav, for et hardt, seigt og tungt materiale !!!! Målte egenvekten på et stykke som holder 10 % fuktighet : 0.95 g/cm3 !!!! En 150 punder vil sikkert se ut som en 70 punder :mrgreen: Selv små stokker / greiner har tendens til å sprekke opp inn til margen, så det må tørkes forsiktig.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Zeida »

Hardwood skrev:Det var bedre, ja. :D

Jeg er spent på syrinbua også. Jeg har ikke laget ferdig noen buer av syrin enda, men himmel og hav, for et hardt, seigt og tungt materiale !!!! Målte egenvekten på et stykke som holder 10 % fuktighet : 0.95 g/cm3 !!!! En 150 punder vil sikkert se ut som en 70 punder :mrgreen: Selv små stokker / greiner har tendens til å sprekke opp inn til margen, så det må tørkes forsiktig.

Takk for råd til syrin jeg tror jeg tror jeg kan finne meg en liten stokk til å prøve på, så det er fint å vite hvordan behandle den. :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Syrin og kanskje frukttrær, er kanskje de eneste treslagene jeg absolutt ikke hadde turt å prøve hurtigtørking på....
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Grauten »

Her kan jeg ikke si meg annet enn HELT ENIG Hardwood. Jeg synes det sprekker samme søren
hva du gjør jeg, dvs. det skal ikke mye slurv til før det går galt!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av nidrinr »

Syrina er nok greit å tørke sakte ja :) -Men et kaldt kjellergolv hjelper som start, så er det bare å kjøre på etterhvert. Har vel en 10-15 gode syrinemner etter en gard som skulle rives i forbindelse med utvidelse av E6 som er klare snart jeg også.

-Og noen små interne veddemål er bare sunne saker for utvikling av bedre buer. Godt for Norske rekorder å knive litt :)

Jeg var ute med noen prøveskudd her om dagen, og har et par buer som går godt. En 115# alm jeg fikk til jul av Eirik gjør godt over 200 meter med 70-80 grams piler.

150# osagen gikk lenger, men den har jeg gitt til Eirik..Med pil klarer jeg ikke trekke den lenger enn 30" enda -Jeg får den opp på 32" trekk uten pil nå, men med pil tipper den til sida når jeg kommer over 30". IRRITERENDE. -Må vel bare trene mer.
Svar